Velmi rušno je kolem tendru na mýtný systém. Jak jsme již několikrát upozorňovali, vyhlášením vítěze tendru, sdružením společnosti Czech Toll (PPF) a SkyToll (provozovatel mýtného systému na Slovensku) celá anabáze jednoho z nejsledovanějších tendrů poslední doby nekončí. Dnes se to potvrdilo, když Firma Kapsch uvedla, že zadání tendru u mnoha technických částí systému umožňovalo dvojí výklad, a nebylo tak možné s jistotou dovodit konkrétní rozsah, který stát požadoval.
Ministerstvo dopravy si stěžuje na pochybné kroky Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže v posuzování okolností obří zakázky na nového dodavatele a výběrčího mýtného od roku 2020. Ministerstvo se obává, že Úřad „shodí“ celý tendr a tím znemožní plánovanou změnu dodavatele od 1. 1. 2020.
Podle serveru ihned.cz, který na případ upozornil míří tendr ke krachu kvůli zdánlivé technické banalitě, na kterou ÚOHS upozornil rakouský Kapsch. Jde o to, že někteří účastníci tendru měli dostat na flash discích nepatrně upravenou zadávací dokumentaci (v průběhu předávání dokumentace měly být začerněny některé údaje osobního charakteru). Za viníka přitom v tomto ohledu Kapsch označil úředníky ministerstva dopravy. Spor se však nakonec rozrostl a ÚOHS nyní řeší, zda je vůbec možné dokumenty předávat na přepisovatelných médiích.
„Ministerstvo dopravy nyní přešlo do protiútoku. Kontruje mimo jiné tím, že dnes už ani nelze stav disků objektivně posoudit, protože s nimi ÚOHS během několikaměsíčního správního řízení nakládal tak ledabyle, že s nimi nepovolané osoby mohly manipulovat. Právě to může být předmětem žaloby, případně trestního oznámení na neznámého pachatele, o jehož podání podle HN Ťok vážně uvažoval už na začátku letošního roku,“ píše ihned.cz.
Tomu by odpovídala také historka ze dne po jmenování současné vlády, tedy 14. prosince. Tehdy měla být tisková konference k „závažným zjištěním okolo činnosti ÚOHS“. Pár minut před začátkem však byla zrušena. Podle informací Ekonomického deníku na ní chtěl ministr Ťok vyrukovat s některými argumenty, které právníci ministerstva označují ze strany ÚOHS jako protizákonné. Dokonce se v dopravních kuloárech hovořilo o oznámení podání trestního oznámení na předsedu Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petra Rafaje. Ten by přitom mohl být jedním z „ohrožených“ úředníků, které chce vláda Andreje Babiše vyměnit. Ťokova tisková konference měla být „dělostřeleckou“ přípravou v tomto snažení. Bude tedy zajímavé v roce 2018 sledovat, jak se situace okolo předsedy exponovaného úřadu vyvine. Podrobně jsme o tomto tématu a „animozitách“ mezi úřady psali v textu Kdo má zájem provozovat české mýto? Ukáže se dnes po 10té hodině
Vedení Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže se dnes velmi striktně ohradilo proti zveřejněným informacím, že v průběhu správního řízení ve věci přezkumu postupu Ministerstva dopravy ČR v zadávacím řízení na správce mýtného systému, ÚOHS nakládal nedbale s některými částmi dokumentace o zadávacím řízení.
„Veškerý spisový materiál, stejně jako zadavatelem poskytnutá dokumentace o zadávacím řízení, je u každého správního řízení vedeného ÚOHS pod přísným dohledem oprávněných úředních osob, je uchováván v uzamčených kancelářích, zajištěných skříních a případně i v trezorech,“ konstatoval předseda ÚOHS Petr Rafaj. Dodal, že prostory antimonopolního úřadu jsou navíc monitorovány kamerovým systémem a střeženy ostrahou. Není tedy možné, aby se spisovým materiálem kdokoliv manipuloval. Zveřejněné informace zpochybňující postup Úřadu jsou snahou o to, aby rozhodnutí Úřadu ve věci mýtného systému bylo již dopředu znevěrohodněno a aby byl vytvořen tlak na nezávislé rozhodování.
„V této souvislosti je třeba si uvědomit, že při zadávání veřejných zakázek není veřejným zájmem pouze výhodnost vysoutěžené nabídky, ale existuje také podobně silný veřejný zájem na tom, aby se všemi uchazeči o zakázku bylo zacházeno rovným způsobem a nediskriminačně a aby zadavatel postupoval transparentně. Právě dozorem nad tímto veřejným zájmem je pověřen ÚOHS,“ uvedl Petr Rafaj. Zdůraznil zároveň, že antimonopolní úřad svým prohlášením nijak nepředjímá výsledek správního řízení ve věci mýtného systému, pouze deklaruje, že ve věci rozhodne nezávisle a dle platných právních předpisů. Jakékoliv námitky proti postupu ÚOHS mohou účastníci řízení uplatnit v rozkladu proti prvostupňovému rozhodnutí a následně případně u správních soudů.
První správní řízení ve věci mýtného zahájil antimonopolní úřad loni v říjnu. V listopadu pak vydal předběžné opatření, podle kterého ministerstvo dopravy nesmí s vítězem výběrového řízení podepsat smlouvu. Ministr dopravy v demisi Dan Ťok (za Hnutí ANO) tehdy ÚOHS obvinil, že v případě prošetřování tendru postupuje nestandardně.
ÚOHS byl nedávno kritizován i Evropskou komisí
V první polovině letošního března odmítlo vedení Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže kritiku ze strany Evropské komise ve věci délky správních řízení.
„Během komunikace se zástupci Evropské komise se ukázalo, že tato komise poněkud mechanicky a bez zohlednění specifik národního zákonodárství, kterými se práce ÚOHS nutně musí řídit, započítala do svých výsledků všeobecně druhostupňová rozhodnutí vydaná v roce 2017,“ prohlásil letos v březnu předseda Rafaj. Podle jeho vyjádření byly například hodnoceny i případy projednávané i po dobu několika let u správních soudů Tato projednávaná doba byla pak ale nelogicky zahrnuta do doby vydání druhostupňového rozhodnutí antimonopolního úřadu.
Kritika ÚOHS ze strany Evropské komise zaznívá dlouhodobě. Většinou právě kvůli mýtnému systému. Psali jsem o tom také v loňském textu Komise tvrdě kritizuje vládu a ÚOHS kvůli Kapschi
Práci Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže bez větších výhrad naopak hodnotí bývalý ministr spravedlnosti Pavel Blažek (ODS). Podle něj je největším problémem přetíženost úřadu v oblasti veřejných zakázek. Pro některé občany i podnikatele se podle jeho názoru vyvolávání správních řízení stalo nástrojem konkurenčního boje.
Kristián Chalupa, Jiří Reichl
Tématu mýtného se věnujeme dlouhodobě. Přečtěte si některé starší texty:
Ministerstvo dopravy chce pro osobní auta videomýto od roku 2020, zavedení bude stát stamiliony
Bitva o mýto pokračuje: Ťok chce slevu, kterou avizoval šéf Kapsche minulý týden
Mýto po roce 2020 chtějí provozovat čtyři konsorcia. Nabízí obří slevy
Kdo má zájem provozovat české mýto? Ukáže se dnes po 10té hodině
Víme, kde nově nebudou potřeba dálniční známky a kde ano
Letošní výběr mýta bude rekordní. Přesáhne 10 miliard korun
Mýto chtějí po roce 2020 vybírat čtyři konsorcia
Šimoník hájí mýto: Pošvářová nemá pravdu, mýto je OK
„Stínové ŘSD“ trhá Ťokovy úspěchy na kousíčky
ÚOHS pokutuje Dopravu: Milion za smlouvu s Kapschem na mýto
Ministerstvo dopravy navrhuje mýto jen na některé „jedničky“
SkyToll CZ: Mýto na tři roky bez tendru napadneme
Vláda schválila mýto pro Kapsch na další tři roky
Posudky na mýto potvrzují Kapsch, SkyToll nesouhlasí a vyčkává kroků ÚOHS