INZERCE

Mýtné brány na dálnici. Foto: Ekonomický deník

Vláda schválila mýto pro Kapsch na další tři roky

Ministři vlády Bohuslava Sobotky napodruhé schválili prodloužení smlouvy na výběr mýta s konsorciem firem vedené firmou Kapsch. Potvrdily se tak predikce Ekonomického deníku, že ministrům vlastně jiná možnost ani nezbyla (více v textu Vláda řeší mýto). Hlasování nebylo jednomyslné.

Ministr dopravy Dan Ťok po jednání vlády řekl, že schválení návrhu jeho ministerstva je důležité pro to, aby v České republice nejezdil od ledna 2017 kamiony bez placení mýtného. „My jsme již zahájili tendr na koordinátora velkého tendru na výběr mýta od roku 2020 a dnešním dnem také můžeme zahájit intenzivní vyjednávání s Kapschem o úpravě některých poplatků ve stávající smlouvě,“ dodla Ťok. Podle kuloárních informací by Kapsch například mohl přijít o 250 milionový bonus ročně za úspěšnost výběru mýta přes 95%.

Ťok uvedl, že ministerstvo dopravy přesvědčilo všechny kolegy ve vládě, že udělalo všechny kroky pro to, aby se vymanilo ze závislosti na Kapschi, ale že to zkrátka nešlo. Narážel tak zjevně na kritiku vládní poradní komise pro tzv. jednací řízení bez uveřejnění o níž jsme informovali minulý týden v textu Firmy „zamykají“ úřady do vlastních produktů a služeb. Pak musí vypisovat JŘBU.

Ťok: Doufejme, že ÚOHS bude rozumný

Ministr dopravy na tiskové konferenci po jednání vlády uvedl, že počítá s tím, že někdo může rozhodnutí vlády a ministerstva napadnout u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). „Chápu, že se to někomu nemusí líbit, ale je to opravdu jediné možné řešení, jak vybírat mýto a do pokladny donést několik miliard korun ročně. Rozhodnutí ÚOHS je nezávislé, já mohu jen říct, že doufám, že bude jednat či postupovat rozumně,“ uvedl Ťok.

Kolik se vybírá na mýtném

 

MYTO CZ _přehled po letech

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Materiály dosvědčující, že mýto od roku 2017 nemůže provozovat nikdo jiný, než stávající dodavatel, tedy konsorcium vedené společností Kapsch, dnes dostanou na stůl ministři Sobotkova kabinetu. Znalecké posudky o kterých jsme informovali na konci května v textu Posudky na mýto potvrzují Kapsch, SkyToll nesouhlasí a vyčkává kroků ÚOHS potvrzují,že nyní nelze hledat nového dodavatele bez toho, aby výběrové řízení neohrozilo samotný výběr mýta. Postup znalců, kteří vypracovávali posudky, potvrdily také dvě právní kanceláře (Becker & Poliakoff a Dáňa, Pergl & Partneři) s tím, že v tomto případě může ministerstvo dopravy vyhlásit tzv. Jednací řízení bez uveřejnění, což potvrdila také speciální poradní skupina Vlády. Ministři tak vlastně nemají jinou možnost, než materiál schválit, jinak by ohrozili výběr mýta od příštího roku do konce roku 2019. Ročně se vybere cca 10 miliard korun, provoz systému stojí okolo dvou miliard.

Podívejte se, kde všude se mýto v Česku vybírá. 

MYTOCZ_381_toll_map

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jiří Reichl

O tématu výběru mýtného čtěte více:

 Vláda řeší mýto

SkyToll CZ: Mýto na tři roky bez tendru napadneme

Posudky na mýto potvrzují Kapsch, SkyToll nesouhlasí a vyčkává kroků ÚOHS