Stát si pravděpodobně nenechá moc sahat na provozování „svého“ cloudu. Chce jej svěřit státním podnikům. Velké ICT firmy, které si brousily zuby na jeho provozování asi budou odsouzeny jen do role dodavatelů komponentů.

Dva státní podniky zřízené pod mocnými ministerstvy vnitra a financí – Národní agentura pro komunikační a informační technologie (NAKIT) a Státní pokladna Centrum sdílených služeb (SPCSS) -budou rozvíjet online prostředí pro státní cloud. Vyplývá to z memoranda, které bylo mezi vnitrem, financemi a oběma státní podniky uzavřeno na konci května.

„Budování eGovernment cloudu představuje koncepční směr pro hospodárný a optimalizovaný provoz a správu informačních systémů veřejné správy, které jsou používány pro výkon svěřené agendy, podpůrné a administrativní procesy veřejné správy, a to cestou sdílených služeb. Informační systémy orgánů veřejné správy budou přesunuty do datových center (eGovernment cloudu) a provozovány na jejich infrastruktuře. Správa dat, informačních a komunikačních systémů pro veřejnou správu v souladu s principy 3E, tedy hospodárnosti, efektivity a účelnosti, je prioritou veřejné správy, a proto je ve veřejném zájmu, aby koncepce vytýčená Strategickým rámcem byla naplněna,“ uvádí se v jednom z bodů preambule memoranda.

Projekt Příprava vybudování eGovernment cloudu má být vládě předložen na konci roku 2017 a to do 31. prosince. Zde nutno podotknout, že tou dobou bude v České republice po parlamentních volbách a ve Strakově akademii budou sedět jiní ministři, než ti současní. Otázkou je, co tedy udělají s předloženou analýzou vytvořenou za jejich předchůdců.

Mohlo by vás zajímat

I kdyby ji schválili, vnitro, finance a bezpečnostní úřad předpokládají spuštění „Fáze II.“, tedy zahájení prací na realizaci cloudů už v roce 2018. To je podle odborníků na ICT tendry téměř nemožné, zejmína s ohledem na to, jak dlouho se jednotlivé soutěže na dodavatele táhnou. „Pokud se bude něco tendrovat, jakože asi bude muset, tak je to nejméně na rok. Neúspěšní se odvolají k ÚOHS a vše se prodlužuje,“ uvedl jeden z úředníků ministerstva vnitra, který se tendry na ICT technologie zabývá.

Podle memoranda se počítá s tím, že veřejní zadavatelé, tedy Ministerstvo financí ČR a Ministerstvo vnitra ČR využijí odůvodnění pro zadání zakázky na přípravu cloudového řešení svým státním podnikům institut tzv „horizontální spolupráce“. „Jsou naplněné podmínky pro horizontální spolupráci mezi stranami Memoranda dle § 12 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek (dále jen „ZZVZ“) a recitálu 33 a čl. 12 odst. 4 směrnice č. 2014/24/EU ze dne 26. února 2014 o zadávání veřejných zakázek a o zrušení směrnice 2004/18/ES, kdy na úrovni MF a MV existuje společný úkol ve veřejném zájmu v podobě naplňování Strategického rámce, lze konstatovat, že tento úkol je ve smyslu Rozsudku Soudního dvora Evropské Unie ze dne 9. 6. 2009, Komise v. Spolková republika Německo C-480/06 společný rovněž SPCSS a NAKIT, a to v rozsahu, v jakém tyto státní podniky disponují prostředky a kompetencemi potřebnými k tomu, aby mohly na realizaci Strategického rámce spolupracovat. SPCSS a NAKIT vykonávají na trhu méně, než 20 % svých činností, kterých se zamýšlená horizontální spolupráce týká.“ píše se v materiálu dále.

Na nadužívání tohoto odůvodnění však v minulosti v souvislosti s činností NAKITu upozorňovaly kontrolní instituce. Z předchozích vyjádření Nejvyššího kontrolního úřadu i dalších dozorových orgánů vyplývá, že se musí jednat o „výjimku“ nikoliv zaužívanou praxi, v opačném případě hrozí riziko úspěšného napadání takového obcházení zákona o zadávání veřejných zakázek. Obě instituce a potažmo ministerstva se tak vystují pod drobnohled dohledových orgánů, které budou zkoumat, zda se nedopouští stejných přešlapů jako v minulosti Odštěpný závod České pošty, který měl se zadáváním zakázek dlouhodobé problémy, o čemž jsme informovali například v textu Chovancův plán na nový „Telecom“ může narazit na státní zástupce či v materiálu NKÚ tepe vnitro za IT zakázky, ministerstvo chyby odmítá.

V memorandu jsou také vymezena „pole působnosti“ obou státních podniků.

[mn_protected]

SPCSS

  1. poskytuje produkty/služby
  2. datového centra v segmentech IaaS (Infrastructure as a Service – poskytování infrastruktury formou služby), PaaS (Platform as a Service – poskytování IT platforem formou služby) a SaaS (Software as a Service – poskytování programového vybavení formou služby), přičemž jednotlivé segmenty se liší zejména administrativní hranicí, kde se dělí odpovědnost (a tím i úroveň oprávnění) za provoz a rozvoj jednotlivých částí IT infrastruktury a aplikačního software mezi SPCSS a subjekty ve smluvním vztahu (dále jen „zákazník“),
  3. housingu datových center, kdy SPCSS poskytuje zákazníkovi pouze prostor v datovém centru a základní konektivitu,
  • zajištění běžné procesní podpory pro všechny typy produktů a služeb (jako je provozní monitoring komponent pod správou SPCSS, řešení incidentů a problémů, řízení úrovně služeb včetně pravidelného reportování aktuálního stavu, apod.),
  1. konzultací, které jsou spojené s nastavením zákaznického systému tak, aby co nejefektivněji využíval prostředí datového centra.
  2. své služby poskytuje ve více úrovních, které se liší úrovní garantovaných parametrů ze strany SPCSS a také cenou pro zákazníka tak, aby bylo možné nalézt vždy cenově efektivní řešení pro danou úlohu (principy 3E).

 

NAKIT

poskytuje produkty/služby

  1. zajišťování a poskytování vybraných dodávek a služeb informačních a telekomunikačních technologií státní správě, např. dodávka, rozvoj a provoz systémů informačních, komunikačních technologii a souvisejících služeb, včetně infrastruktury, která se využívá při plnění úkolů státní (veřejné) správy,
  2. mapování síťové a související infrastruktury ve vlastnictví

veřejnoprávních            subjektů            spolu          s analýzou stávajících

a budoucích komunikačních potřeba poptávky po službách neveřejných sítí ze strany veřejnoprávních subjektů,

  • identifikace a implementace vhodných bezpečnostních opatření do architektury neveřejných sítí a služeb,
  1. realizace telekomunikačních a IT projektů                                       spojených

s eGovernment a kybernetickou bezpečností formou přímých dodávek či formou sdílených služeb.

Vnitro jako hlavní realizátor Projektu určuje rámcový rozpočet Projektu včetně výše plnění pro jednotlivé prováděcí smlouvy spojené s realizací. „Spolupráce stran Memoranda na Projektu dle tohoto Memoranda se bude řídit následujícími pravidly: Ministerstvo vnitra stanoví projektovou strukturu při přípravě a realizaci Projektu, strukturu a výstupy pracovních týmů či jiných projektových struktur, potřebné role podílející se na spolupráci, odpovědnou osobu za MV pro realizaci prováděcích smluv dle tohoto Memoranda, pokud určení takové osoby nevyplývá z interních aktů řízení, postup při jednání o realizaci prováděcích smluv v projektových strukturách uvedených výše, pokud postup nevyplývá z interních aktů řízení nebo má být modifikován.

Ministerstvo financí je oprávněno vyhradit si další práva ve vztahu k předmětu plnění prováděcích smluv (mj. určit způsob a organizaci jejich plnění včetně obecných pokynů k realizaci prováděcích smluv) resp. při přípravě a realizaci Projektu v souladu s obecně závaznými právními předpisy a právy ovládající osoby ve vztahu k SPCSS,“ uvádí se v dalším bodu memoranda.

 

Základními pravidly pro realizaci prováděcích smluv jsou

  1. realizace prováděcích smluv se řídí výhradně společným cílem v souvislosti s plněním cílů Projektu,
  2. předmět prováděcích smluv souvisí s plněním cílů Projektu,
  3. realizace těchto prováděcích smluv je v souladu s obecně závaznými právními předpisy, zejména zákonem o rozpočtových pravidlech a ZZVZ,
  4. MV a/nebo MF v souvislosti s poskytováním prostředků pro naplnění účelu těchto prováděcích smluv postupují v souladu s principy 3E,
  5. SPCSS a/nebo NAKIT v souvislosti s plněním prováděcích smluv postupují v souladu s principy 3E,
  6. MV a/nebo MF mohou případně určit, zda a v jakém rozsahu bude NAKIT a SPCSS na dílčím plnění participovat.
  7. prováděcí smlouvy stanoví základní podmínky plnění včetně předmětu, rozsahu a doby plnění a dále základní pravidla pro úhradu plnění včetně způsobu a doby splatnosti.,

[/mn_protected]

Tématu „státního cloudu“ se věnujeme pravidelně. Například již v květnu 2016 jsme v textu Bitva tajných služeb s ministerstvem vnitra o citlivá data upozornili na to, že připomínky k materiálu, který bude zásadní pro vývoj IT trhu v České republice má své výrazné odpůrce i zastánce. V září v textu Vnitro představí strategii pro nakládání s daty v cloudu jsme psali o tom, že vyjednavači ministerstva vnitra narazili na odpor některých velkých firem, které si brousí zuby na to, že by mohly cloudy pro stát provozovat. Strategie však pravděpodobně bude pojednávat o tom, že některé klíčové informační systémy(například Registr obyvatel a další) bude stát provozovat sám (pravděpodobně přes státní podnik NAKIT). Tomuto státnímu podniku jsme se věnovali podrobně například v textu Chovanec si prosadil svou: NAKIT bude! či Vnitro přihrává zakázky „svému“ státnímu podniku NAKIT . A to se nelíbí vlivným hráčům ICT průmyslu, kteří mají za úkol lobovat pro své firmy. Velmi aktivní je v tomto směru také ICT Unie, v níž působí bývalý náměstek ministra vnitra Zdeněk Zajíček. Právě on měl na starosti strategii rozvoje e-Governmentu a je tedy pro své následovníky na vnitru velmi silným a informovaným protivníkem. Je ale paradoxní, že jako tehdejší faktický představitel egovernmentu v ČR sám před několika lety vládní cloud a spoustu dalších opatření prosazoval. Pod jeho vedením tehdejší rada vlády tyto záměry projednávala a připravovala. Dnes je za ICT unii proti a má velké výhrady.

Není bez zajímavosti, že dokument ještě stihl podepsat Andrej Babiš a za NAKIT jej podepsal Alan Ilczyszyn, který je sice formálně uveden jak o zástupce ředitele státního podniku, ale fakticky jej vede. Vedl ho i v době, kdy byl v čele podniku stál bývalý šéf Odštěpného závodu ICT Česká pošta Jan Přerovský, jehož působení v čele úřadu nebylo dobré. Na dodavatele i spolupracovníky působil podle jejich slov nekompetentním dojmem a zarážející neznalostí problematiky, kterou měl jeho úřad řešit. „Chápu, že některé agendy, které dostali na starosti, jsou velice složité a těžko uchopitelné, ale na to tam musí být skutečný profík a ne někdo, kdo se teprve do problematiky dostává,“ uvedl jeden ze zdrojů ED, který dlouhodobě působí v oblasti ICT. Podrobně jsme o tom psali v prosincovém textu Chaos a zmar v NAKITu. Klíčovému spolupracovníkovi ministra vnitra Alanu Ilczyszynovi jsme se podrobně věnovali v textu Profil: Alan Ilczyszyn, Chovancův profesionál za 150 korun na hodinu.

Jiří Reichl

Tématu iCloudu a NAKITu se věnujeme pravidelně, přečtěte si některý ze starších textů:

 

Chovanec upevňuje pozice. Rozšiřuje spolupráci s NAKITem 9.6.2017

Chaos a zmar v NAKITu 7.12.2016

Vnitro přihrává zakázky „svému“ státnímu podniku NAKIT 21.7.2016

MPO čelí bezprecedentní kritice kvůli rozvoji internetu 18.8.2016

Rejzek (ISP Alliance): NAKIT vytváří flagrantní střet zájmů 12.2.2016

Chovanec si prosadil svou: NAKIT bude! 23.12.2015

Český Telecom 2.0 opět na scéně: Vláda v pondělí projedná návrh na založení státního… 13.12.2015

Ministerstva zepsula Chovancův návrh na založení NAKIT 25.9.2015

Strategie pro státní cloud bude nejdříve v roce 2018 19.10.2016

Vnitro představí strategii pro nakládání s daty v cloudu 21.9.2016

Zpoždění v dodávkách a pokuty: Chovancův plán na „nový Telecom“ dostává trhliny 12.3.2016

Chovancův „nový Telecom“: Antimonopolní úřad varuje před porušováním zákona o veřejných zakázkách 18.1.2016