INZERCE

Výrobní areál společnosti Tawesco. Foto: archiv redakce

Doba přeje připraveným. Tawesco dál vyrábí díky diverzifikaci výroby

Zastavení provozu v tuzemských automobilkách způsobilo potíže nejen samotným firmám, ale řadě jejich subdodavatelů. V první řadě samozřejmě těm, kteří automobilkám, jako je Škoda Auto, dodávají většinu své produkce. Vedení mladoboleslavské firmy navíc uvedlo, že odstávku výroby prodlužuje do 20. dubna. Jsou však společnosti, které vsadily na diverzifikaci výrobního portfolia, a díky tomu dokážou i v dnešní době udržet výrobu.

Někdejší nástrojárna automobilky Tatra dnes fungující  pod názvem Tawesco,  patří do skupiny Promet Group českého podnikatele Reného Matery, jenž je zároveň spolumajitelem TATRA TRUCKS. O tradičním výrobci nákladních automobilů jsme nedávno psali, že se mu loni dařilo velice dobře. Přestože je dnes kopřivnické Tawesco, především jeho lisovna, tzv. Tier 1 dodavatelem Škody Auto, tvoří dodávky největší české automobilce necelou polovinu jeho tržeb.

Firmě pomohlo, že jí zůstala historická vazba na sousední Tatru, přesto dále pracovala na diverzifikaci svého výrobního portfolia a získávala další zákazníky. Díky tomu může dnes, několik týdnů poté, co Škodovka i další automobilky přerušily provoz, nadále držet výrobu a většina ze 700 kmenových zaměstnanců nadále chodí do zaměstnání, samozřejmě při dodržování přísných hygienických a bezpečnostních opatření.

„Jsme samozřejmě velmi hrdí, že jsme Tier 1 dodavatel pro Škoda Auto. Výpadek výroby nejen pro Škodovku, ale i celý Volkswagen je více než citelný po naši lisovnu. Naplno ale jede naše nástrojárna a těžká svařovna,“ popisuje aktuální situaci v podniku ředitelka společnosti Tawesco Margita Rejchrtová.

Vyrábí pro víc odběratelů, snižují tak riziko problémů

Mezi zakázkami, na kterých aktuálně nástrojárna pracuje, jsou oba modely elektrických aut pro Škoda Auto, nový projekt pro Audi AG v Ingolstadtu a nový model VW Transporter. Těsně před vypuknutím současné krize získala firma zakázku na výrobu postranic pro Maserati, to znamená opět práci v segmentu velkých nástrojů, na jejichž výrobu se firma v posledních letech strategicky orientuje.

„John Deere nám dělá 15 procent tržeb, Tatra Trucks kolem 20 procent tržeb, mladoboleslavská Škodovka zhruba 40 procent, ale u ní je to včetně nástrojů, na které dále lisujeme díly. Mimo lisovacích nástrojů vyrábí nářaďovna i svařovací a kontrolní přípravky, aktuálně například pro Tatru Trucks, Iveco, Škodu Transportation a Škodu Vagonka. Těžké svařence nadále vyrábíme hlavně pro německý a finský závod amerického výrobce zemědělské techniky John Deere, který také dosud nepřerušil výrobu,“ upřesňuje Margita Rejchrtová.

Pro podnik je tedy důležité, že jak John Deere, tak Tatra Trucks dosud nepřerušily výrobu. Tawesco tedy nadále produkuje těžké svařence pro traktory a kombajny John Deere nebo výroba kabin a rámů pro tatrovku. Samozřejmě firma nefunguje ve standardním režimu, do ochranných pomůcek, generátorů ozonu a dalších opatření investovala nemalé prostředky, ale to hlavní, tedy udržet výrobu a předejít daleko větším ztrátám, se zatím daří.

Pro případ prodloužení stávajícího režimu bude nejdůležitější udržet dodavatelské řetězce a samozřejmě doufat, že se díky přísným opatřením podaří všechny zaměstnance udržet zdravé. Podnik bude tak jako tak počítat ztráty, které bude potřeba saturovat, ale díky diverzifikované výrobě v podniku věří, že nebudou fatální, podaří se udržet pracovní místa a že se firma dočká při závěrečném sčítání pomoci či alespoň podpory od státu.

-red-