Týdenní kauza elektronických dálničních známek má ministerskou oběť. Premiér Andrej Babiš navrhl prezidentovi Zemanovi odvolání ministra dopravy Vladimíra Kremlíka. Babiš také řekl, že by měl rezignovat I. náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček a generální ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury. Babiš navrhl, aby se vedení resortu natrvalo ujal současný šéf ministerstva průmyslu Karel Havlíček. ČTK přinesla zprávu, že prezident Zeman rezignaci přijal.
To o čem se od konce minulého týdne ve velkém spekulovalo se nakonec potvrdilo. Naštvanost premiéra Andreje Babiše s tím, jak Státní fond dopravní infrastruktury a Ministerstvo dopravy přistoupili k tendru na informační systém elektronických dálničních známek přes víkend nabrala na obrátkách a když ministr dopravy Vladimír Kremlík ani v pondělí dopoledne neuznal svou chybu, poslal Babiš na Hrad návrh na jeho odvolání. Stalo se tak kolem 13.hodiny. Premiér to řekl na tiskové konferenci po jednání vlády. Podotkl, že s ministrem Kremlíkem intenzivně o problémovém tendru komunikoval, ale ministr pochybení neviděl. „V názoru na tuto věc se tedy rozcházíme,“ řekl Babiš.
Ještě v průběhu tiskové konference přinesla agentura ČTK zprávu o tom, že prezident Miloš Zeman návrhu na odvolání ministra dopravy Vladimíra Kremlíka vyhověl.
„Respektuji rozhodnutí premiéra. Mojí prioritou bylo spuštění systému elektronických dálničních známek tak, aby nedošlo k žádnému zdržení a lidé jej od příštího roku mohli používat. Věřil jsem SFDI, že má takovou zakázku absolutně pod kontrolou a SFDI mě o tom opakovaně ujistil. Proto jsem také premiérovi oponoval v otázce ukvapeného zrušení celé zakázky,“ napsal ve své poslední tiskové zprávě krátce před 18:45 končící ministr dopravy Kremlík. „Oceňuji, že premiér zmínil můj tah na branku,“ dodal Kremlík s tím, že na Ministerstvu dopravy nastartoval nebo dotáhl spoustu věcí:
- úspěšně a bez problémů jsme spustili nový mýtný systém, mimochodem také mediálně tisíckrát zpochybňovaný a kritizovaný,
- předložili jsme novelu liniového zákona, která má zkrátit přípravu staveb o tři až čtyři roky,
- modernizace dálnice D1 postupuje podle plánu a skončí v roce 2021,
- urychlili jsme přípravu vysokorychlostních tratí,
- podařilo se nám vyjednat pro letošní rok rozpočet na dopravní stavby ve výši 93 miliard korun, který zajistí pokračování v rekordní výstavbě dálnic, silnic I. třídy a železnic,
- na dálnicích se nám konečně podařilo umístit na 66 nejrizikovějších sjezdech značku STOP-PROTISMĚR.
„Chtěl bych poděkovat všem svým kolegům, kteří mi v nelehké roli ministra dopravy v uplynulých měsících pomáhali. Svému nástupci přeji při dořešení řady úkolů hodně úspěchů,“ dodal odcházející Vladimír Kremlík.
Návrhem na odvolání tak vygradovalo naštvání premiéra na svého ministra dopravy, kterého ostatně neměl podle všeho moc v lásce. Několik zdrojů z dopravní branže uvedlo, že v poslední době o svém vládním podřízeném Andrej Babiš mluvil dost nevybíravě.
Podle premiéra je zarážející, že o zakázce na inkriminovaný informační systém nevěděla ani dozorčí rada Státního fondu dopravní infrastruktury, v níž zasedají poslanci. Předsedou dozorčí rady je poslanec ANO Pavel Pustějovský.
Premiér Babiš také uvedl, že očekává rezignaci I. náměstka ministra dopravy Tomáše Čočka, který má oblast IT pod sebou. Kritizoval ho navíc za mediální vystoupení v posledních hodinách. Rezignaci Babiš doporučuje také generálnímu řediteli Státního fondu dopravní infrastruktury Zbyňku Hořelicovi.
Dá se očekávat, že pokud vyzvaní manažeři nerezignují sami, odvolá je místopředseda vlády, ministr průmyslu a pověřený ministr dopravy Karel Havlíček.
Premiér zdůraznil, že vláda má od roku 2015 přijaté stanovisko, jak se schvalují velké IT zakázky. Sice neřekl, které konkrétní usnesení má na mysli, ale s největší pravděpodobností jde o Usnesení vlády č. 889 ze dne 2. 11. 2015, kde je důležitá zejména jeho I. příloha.
Na základě tohoto usnesení mají být IT projekty nad 6 milionů korun ročně ke schválení Odboru hlavního architekta eGovernmentu na Ministerstvu vnitra, což se v tomto případě nestalo. V tomto bodě však nemá pravdu, jak jsme informovali již v pátek, žádost o stanovisko OHA k projektu “Elektronický systém časového zpoplatnění“ obdrželi úředníci na vnitru 27. listopadu 2019. Od té doby je v procesu schvalování. Poslední žádosti z OHA směrem k ministerstvu dopravy byly poslány 9. ledna s žádostí o doplnění některých podkladů a informací. Přesto na začátku minulého týdne ministerstvo dopravy samo vydalo tiskovou zprávu, v níž oznámilo uzavření smlouvy.
Elektronické dálniční známky za 400 milionů? Zapomeňte, účet má být přes miliardu
Podle ředitel Odboru hlavního architekta Petra Kuchaře je podstatným faktem, že zadavatel nesmí vydat peníze na projekt, který nebyl schválen jeho odborem. To rozporuje generální ředitel SFDI Zbyněk Hořelica i jeho podřízená – ředitelka Sekce pro správu finančních zdrojů Lucie Bartáková. Ta tvrdila, že její úřad neporušil usnesení vlády, podle kterého musí být před podepsáním smlouvy nadlimitní veřejné zakázky projednány na zasedání vlády, jelikož v tomto nařízení nejsou zmíněny státní fondy, ale jen ústřední orgány státní správy. Celé usnesení je možné prostudovat v knihovně vlády na tomto linku. Seznam ústředních orgánů pak například na wikipedii.
S jejich názorem se podle všeho ztotožňuje i sám premiér, který ve svém vystoupení řekl, že se tato povinnost SFDI explicitně netýkala, ale že jiné organizace podřízené jiným ministerstvům tento krok pravidelně plnily. „Například organizace pod ministrem Brabcem s tím neměly žádný problém,“ řekl Babiš. Divil se také, proč se ministr dopravy nebo ředitel SFDI Hořelica neobrátili s konzultací na vládního zmocněnce pro digitální agendu Vladimíra Dzurillu. Ten vede státní podniky NAKIT a Centrum sdílených služeb ministerstva financí a dohlíží na projekt Digitální Česko.
S Vladimírem Dzurillou jsme před jeho jmenováním vedli velký rozhovor.
Velká kontrola IT projektů od července 2018
„Požádal jsem všechny ministry, aby mi ukázali všechny IT projekty od vzniku koaliční vlády v červenci 2018,“ řekl dále Babiš.
Zdůraznil, že od 1. února 2020 je účinný zákon o právu na digitální služby, kdy veškerá ministerstva a státní organizace musí žádat o souhlas Odbor hlavního architekta ministerstva vnitra.
Jiří Reichl
O tématu elektronických dálničních známek jsme psali:
Elektronické dálniční známky za 400 milionů? Zapomeňte, účet má být přes miliardu
Babiš míní, že by měl být rozjetý tendr na elektronické dálniční známky zrušen
SFDI: zakázka na elektronické dálniční známky je v pořádku, v pondělí představí detaily vládě
„Známková hvězda“ Vondráček: Babiš souhlasí s tím, že si tajné služby dálniční známky koupí
Hlídač státu: Elektronické dálniční známky vyjdou dráž než papírové
Konec dálničních známek? Nejdřív 4 roky po Slovácích. Od roku 2019