SFDI: zakázka na elektronické dálniční známky je v pořádku, v pondělí představí detaily vládě

Dálnice. Silniční doprava. Kamiony. Foto: pixabay

Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) si i přes mohutnou kritiku odborníků na IT systémy i veřejné zakázky a především premiéra Andreje Babiše za zakázkou na IT systém k dálničním známkám stojí. Podle fondu byla její organizace v pořádku. Uvedl to generální ředitel SFDI Zbyněk Hořelica na mimořádné tiskové konferenci. Premiér je opačného názoru. Podle něj by se měla zakázka zrušit. Ještě je třeba počítat s tím, že bude muset být vyhlášen tendr na dohledový systém, který bude kontrolovat, zda vozidlo používající zpoplatněnou komunikaci má zaplacen příslušný poplatek. Dá se předpokládat, že i zde bude cena ve vyšších desítkách milionů korun. Plánované náklady se tak vyšplhají hodně vysoko přes miliardu korun.

V pondělí na jednání vlády budou materiály o zakázce na dodávku IT systému pro elektronické dálniční známky představeny ministrům Babišova kabinetu. Ministr dopravy Vladimír Kremlík tak napraví své porušení vládního usnesení, které nařizuje ministrům informovat o velkých zakázkách vládu před uzavřením smlouvy. Upozornili jsme na tom v dnešním dřívějším článku.

Podle Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) by se průměrné roční náklady v příštích deseti letech měly pohybovat okolo 205 milionů korun, přibližně o 120 milionů méně než v současnosti. Uvedl to generální ředitel SFDI Zbyněk Hořelica. Premiér Andrej Babiš však trvá na tom, že je zakázka vypsána špatně a měla by se zrušit.

Elektronická dálniční známka by měla začít fungovat od příštího roku. Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI), který má systém na starosti, v úterý oznámil, že IT části vytvoří společnost Asseco Central Europe. Ta bude systém i další čtyři roky provozovat. Celkem by společnost měla od státu dostat 401 milionů korun. Podle šéfa fondu jde o maximální částku, v budoucnu se může snížit. Cenu podle fondu potvrdil i posudek, který vypracovala Znalecká kancelář Dr. Ludvíka.

Zakázka na IT systém by měla zahrnovat zejména vytvoření a provoz e-shopu a mobilní aplikace k nákupu a správě dálničních známek, dále uživatelský portál, call centrum, evidenci zaplacených poplatků, registr osvobozených automobilů, účetnictví, clearing, reporting, zabezpečení a rozvoj celého systému a jeho následný provoz.

„Jde o významný informační systém, který bude navázán na další státní systémy,“ uvedl Hořelica. Upozornil, že stát bude vlastníkem IT systému, což v budoucnu umožní vybrat jiného provozovatele nebo převzít jeho provoz do vlastních rukou.

Zakázka byla vedena v utajovaném režimu a nebyla pro ni vyhlášena klasická veřejná soutěž. Podle šéfa fondu byl tento postup zvolen kvůli požadavkům zpravodajských a bezpečnostních služeb. V dnešním článku je upozornili na skutečnost, že část zadávací dokumentace byla v režimu „Důvěrné“ podle klasifikace utajovaných skutečností. Co je na dálničních známkách tak citlivého?

Registrační značky vozidel, které používají tajné služby. „Zpravodajské služby a bezpečnostní složky uplatnily požadavky týkající se krycích dokladů a evidenční ochrany vozidel, které používají. Zároveň jsme společně požadovali zajištění systému vkládání evidenčních údajů tak, aby nebylo krytí našich vozidel zjistitelné. Tyto požadavky jsou mimo jiné v souladu se zákony 153/1994 o zpravodajských službách a 154/1994 o Bezpečnostní informační službě,“ uvedl mluvčí Bezpečnostní informační služby Ladislav Šticha. „V žádném případě se žádná ze zpravodajských nebo bezpečnostních složek  nepodílela na výběru či doporučení konkrétního dodavatele. Na základě zmíněných požadavků bezpečnostní složky pouze navrhly oslovit firmy, které mají zkušenosti s daným řešením nebo jsou již seznámeny s technickým řešením a splňují podmínky pro seznamování se s informacemi v příslušném stupni utajení, přičemž aktuální zadávací dokumentace by byla předána jen ministerstvem dopravy vybranému dodavateli,“ dodal mluvčí BIS. Podle něj smyslem požadavků zpravodajských a dalších bezpečnostních složek je především ochrana příslušníků zpravodajských a dalších bezpečnostních složek a jejich životů. „Poskytnutí extrémně citlivých údajů neprověřené firmě bez řádné bezpečnostní prověrky by bylo z bezpečnostního hlediska zcela nepřijatelné,“ dodal Ladislav Šticha.

Informace s odvoláním na zákon nespecifikoval. SFDI oslovilo pět firem, které splňují odborné požadavky a příslušnou úroveň prověrky. Podle zástupců fondu nebylo z časových důvodů možné oslovit více firem. To kritizuje projekt Hlídač státu, který ve svém textu upozornil, že nebyly osloveny skutečně velké firmy, které disponují příslušnou bezpečnostní prověrkou. 

Vedle zakázky na IT služby je těsně před dokončením i výběr provozovatele, který zajistí síť obchodních míst k prodeji známek. Na tento tendr jsme také upozornili v dnešním textu. Jeho očekávaná cena je 477 milionů korun bez DPH. S případnou opcí dokonce 926 milionů.

Ještě je třeba počítat s tím, že bude muset být vyhlášen tendr na dohledový systém, který bude kontrolovat, zda vozidlo používající zpoplatněnou komunikaci má zaplacen příslušný poplatek. Dá se předpokládat, že i zde bude cena ve vyšších desítkách milionů korun.

Jiří Reichl, -čtk-