Konec dálničních známek? Nejdřív 4 roky po Slovácích. Od roku 2019

Krok k moderním zemím plánuje ministerstvo dopravy. Chce zrušit dálniční známky a nahradit je elektronickou verzí. Slibuje si vyšší výnos a méně „černých“ jízd. Řidiči budou pod větší kontrolou automatického systému dozoru.

Příjmy z dálničních známek, cca 4 miliardy korun ročně, jdou do kasy Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), který je zřízen za účelem „financování výstavby, modernizace, oprav a údržby silnic a dálnic, celostátních a regionálních drah a dopravně významných vnitrozemských vodních cest“. Ministerstvo dopravy chce výběr poplatků zefektivnit zavedením elektronického způsobu placení bez nutnosti mít palubní jednotku jako je tomu u mýtného pro kamiony.

„Vozidla v systému časového zpoplatnění a úhrady časových poplatků budou pouze evidovány v centrální databázi, klíčovým údajem bude registrační značka (RZ) a stát registrace vozidla. Kontrola se bude uskutečňovat kamerovým systémem (videotolling – pozn. red) a rozpoznáním tabulky s RZ vozidla a následným porovnáním s evidencí uhrazených časových poplatků v centrální databázi,“ uvádí se ve zprávě ministerstva dopravy, která je členům vlády předkládána pro informaci. Autoři studie z ministerstva dopravy předpokládají, že by systém mohl začít fungovat v lednu 2019. Pokud však vezmeme v potaz nutnost změn některých zákonů a délku jejich schvalování, je jasné, že se tento termín nemůže stihnout. Spíše lze tedy uvažovat o roce 2020, tedy nejdříve čtyři roky po Slovensku, kde systém začal fungovat letos.

V souvislosti s tímto rokem vyvstává otázka, jestli navrhovaný systém kontroly dálničních kupónů nebude možné propojit se stávající sítí mýtných bran, které jsou ve vlastnictví státu a spravuje je ŘSD. „Videotolling může být (a mohl být už mnoho let) jen jednoduchým rozšířením mýtné služby stávajícího mýtného systému (další aplikace, vedle např. dojezdových časů, odhalování vozidel v protisměru apod.). Lze to technicky udělat rychle a jednoduše. Tento systém má však jeden problém. Neumí zpoplatňovat auta podle skutečně ujetých kilometrů. Na rozdíl od jiných elektronických řešení,“ uvedl jeden z odborníků na telematiku, který je obeznámen s fungováním současného systému výběru mýta, nepřál si však být jmenován.

Kontinuální dohled nad auty

Přehled uhrazených časových poplatků za jednotlivá vozidla bude uchovávat centrální databáze, prostřednictvím které bude probíhat na zpoplatněných pozemních komunikacích nepřetržitá automatizovaná kontrola úhrady časového poplatku u vozidel podléhajících časovému zpoplatnění i namátková kontrola (Policie ČR, Celní správa) uhrazení časového poplatku.

Na tento způsob výběru poplatků za využívání dálnic a zpoplatněných silnic se ministerstvo připravuje již několik let. V roce 2013 nechalo vypracovat studii renomovanou společnost PriceWaterhouse Coopers. Z ní vyplynulo, že se jako nejvhodnější technické řešení z hlediska splnění provozních a technických potřeb jeví řešení založené na video identifikaci vozidel. „Nulová varianta v dílčích kritériích nevyhovuje základním cílům systému, neboť neumožňuje zajistit vysokou účinnost výběru časových poplatků preventivním působením automatizovaného systému kontroly vozidel a represivním působením automatizovaného systému vymáhání pokut za přestupky v systému časového zpoplatnění,“ uvádí se v závěru studie z roku 2013.

Ministerstvo také upozorňuje na skutečnost, že padělky dálničních známek jsou čím dál zdařilejší a stát tak přichází o stamiliony korun ročně. Velké množství padělků zachycených v roce 2015 vedlo ke změně designu a ochranných prvků pro známky v letošním roce. „Lze předpokládat, že v případě zavedení elektronických kupónů dojde k navýšení příjmu SFDI o 6 až 8 % v závislosti na výsledku zadávacího řízení. Pokud by se nebralo v úvahu možné  navýšení výnosů od současných případných neplatících uživatelů, došlo by k navýšení příjmů od 40 do 120 mil. Kč ročně, což znamená navýšení od 1 do 3 %,“ uvádí se ve zprávě.

Síť zpoplatněncýh úseků v ČR. zdroj: www.rsd.cz

Síť zpoplatněncýh úseků v ČR. zdroj: www.rsd.cz

Tyto přístupy mohou snížit náklady potřebné pro zajištění současného způsobu úhrady časového poplatku, spočívající zejména v nákladech na distribuci a tisk kupónů a významně zvýšit uživatelský komfort. Umožnění on-line úhrady časového poplatku bude velmi pozitivní změnou i pro občasné uživatele dálniční sítě v ČR, především zahraniční řidiče, kteří si pořizují krátkodobé kupóny. V současné době je on-line nákup kupónu možný, ale stále zůstává nutnost fyzického převzetí kupónu. Přehled počtu prodaných dálničních kupónů v roce 2014 a 2015 a příjmů z jejich prodeje je uveden v následující tabulce.

Automatická represe – Big brother

Zahájení provozu nového systému je možné očekávat přibližně za 18 měsíců od termínu schválení legislativních změn (přesné zahájení provozu systému bude upřesněno dle skutečného průběhu schvalování legislativních změn tak, aby byl provoz spuštěn před následující emisí). Standardní délka legislativního procesu u vládních novel zákonů bývá obvykle 15 měsíců.

Pro úspěšné dokončení projektu změny způsobu úhrady časového poplatku je nutné postupovat v následujících krocích:

  • seznámení vlády ČR se změnou způsobu úhrady časového poplatku
  • příprava, projednání a schválení legislativních změn
  • předložení vládě ČR parametry významné veřejné zakázky
  • realizace zadávacího řízení
  • realizace sytému
  • zkušební provoz systému

„Technické řešení s centrální evidencí RZ vozidel, která poplatek uhradila, umožňuje plošnou systémovou kontrolu dodržování povinnosti uhradit časový poplatek s vysokým preventivním účinkem, bez nutnosti zastavit, snížit rychlost jízdy nebo použít určený jízdní pruh. Kontrolní systém předpokládá vybudování sítě kontrolních zařízení podél zpoplatněných pozemních komunikací,“ uvádí se v materiálu, který připravilo ministerstvo dopravy. Systém by měl plnit nejen funkci kontroly zaplacení poplatku, ale také evidovat všechny dopravní přestupky.

Cílem bude identifikace přestupků pořízená automaticky kontrolním systémem. Ty budou označeny a předány k případnému řízení správním orgánům. „Data přicházející z kontrolních stanovišť jsou uložena a je provedena kontrola jejich platnosti, úplnosti, jednoznačnosti a věrohodnosti údajů se zřetelem na následné uplatnění postihu přestupce. Výsledkem zpracování je soubor záznamů o zjištěných přestupcích, který bude sloužit jako podklad pro agendu vedených správních řízení,“ uvádí se ve zprávě.

„V neposlední řadě přinese zavedení tzv. elektronických kupónů snížení počtu přestupků spočívajících v neuhrazení časového poplatku. V současné době probíhají pouze namátkové fyzické kontroly vozidel v systému časového zpoplatnění a je pravděpodobné, že nezanedbatelný počet vozidel nemá uhrazený časový poplatek při užití zpoplatněné pozemní komunikace,“ doplňují autoři zprávy.

Letošní novinka na Slovensku

Systém podobný tomu uvažovanému v České republice od ledna letošního roku zavedli na Slovensku.

Podle slovenských údajů již první měsíce jeho provozu potvrzují pozitivní předpoklady. Došlo ke zvýšení poptávky po elektronických kupónech, pravděpodobně způsobené obavou uživatelů ze soustavné  automatizované kontroly uhrazení poplatku. Informace o vozidle s nezaplaceným poplatkem je automaticky zpracována a platební rozkazy zasílány provozovatelům vozidel, kteří neměli uhrazený elektronický dálniční kupón.

Na Slovensku se předpokládá zvýšení ročních příjmů z časového zpoplatnění až o 20 % (výrazné snížení podílu neplatících uživatelů) a snížení ročních nákladů souvisejících se zajištěním výběru časových poplatků na polovinu oproti papírovým dálničním kupónům (původně byly distribuční náklady 6 %, u nového systému jsou náklady na úrovni 2,78 % na základě realizovaného zadávacího řízení).

 

Jiří Reichl