Smlouvu na zakázku za 184,6 milionu korun na projekt prvního úseku vysokorychlostní železnice z Běchovic do Poříčan podepsal generální ředitel Správy železnic s mezinárodním konsorciem firem SUDOP PRAHA, Egis Rail a Mott MacDonald. Dokumentace má být hotova do poloviny příštího roku.
Projekt pro první vysokorychlostní trať v České republice připraví mezinárodní sdružení firem vedených tuzemskou projekční kanceláří SUDOP Praha. Již v říjnu jsme informovali o tom, že Správa železnic vybrala její nabídku jako nejlepší, včera firma informovala o tom, že po uplynutí lhůt na odvolání byla smlouva na přípravu projektu podepsána. Hodnota zakázky je 184,6 milionu korun bez DPH.
Přidejte si Ekonomický deník do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy.
Projekt první železniční tratě s rychlostí vyšší než 200 km/h začne v železniční stanici Praha-Běchovice a skončí zapojením do stávajících traťových úseků Poříčany – Pečky a Sadská – Nymburk město. Součástí smlouvy je kromě samotné dokumentace pro územní rozhodnutí i zpracování dokumentace vlivů záměru na životní prostředí (EIA).
Poté by mělo následovat územnímu rozhodnutí o tom, že stavba může být realizována v této podobě. Než dojde k samotné realizaci tohoto projektu, tedy zahájení stavby, bude muset investor ještě zadat vypracování dokumentace pro stavební povolení a vybrat stavební firmu.
Mohlo by vás zajímat
Plánek první VRT si můžete prohlédnout v měřítku 1:50.000 zde
S podporou modernizace stávajících tratí a důrazem na výstavbu vysokorychlostní železnice počítají také plány Evropské komise na nové programovací období. Podrobně jsme o tom psali v loňském textu Evropská unie nepodpoří v novém programovacím období nákup vagónů, ale modernizaci tratí
„Na tuzemské železnici jde bezpochyby o velmi prestižní zakázku. Rozhodli jsme se proto spojit s těmi největšími světovými partnery v oblasti přípravy VRT. Volba francouzského Egis Rail a britských Mott MacDonald tak byla logickou sázkou na zkušenost, tradici i profesionalitu,“ uvedl ke složení týmu generální ředitel SUDOPU PRAHA Tomáš Slavíček. „Zahraniční experti s praktickými zkušenostmi v oblasti přípravy VRT doplní náš zkušený tým odborníků. Ti garantují, mimo jiné, detailní znalost českého prostředí a technických norem, které jsou pro bezchybnou realizaci projektu nutností,“ dodal Slavíček.
SUDOP získal i nejvíce bodů v tzv. odborných ukazatelích, například v celkové odborné úrovni, složení týmu, identifikaci a řízení rizik nebo v přidané hodnotě, které hrají v investorem zvolené metodě hodnocení, tzv. Best Value, velmi podstatnou roli.
„Technickou zajímavostí tohoto projektu bude bezpochyby její částečná čtyřkolejnost. Dvě koleje pro trať Běchovice – Poříčany tu povedou souběžně s dvojicí vnitřních kolejí pro budoucí spojení ve směru Praha-Zahradní město – Brno. Tato čtyřkolejná trať bude sloužit nejen pro vysokorychlostní vlaky, ale i pro národní spoje, např. Praha – Pardubice nebo Praha – Hradec Králové,“ upozornil mluvčí SUDOPu Jakub Ptačinský.
Vznikne přestupní terminál Praha-východ
Ptačinský upozornil také na to, že bude zřízen nový přestupní terminál Praha-východ, který umožní jak přestup mezi vysokorychlostními vlaky, tak i na spoje do hlavního města. „Pro tento účel bude uzel vybaven přestupy na dálkovou i místní autobusovou dopravu, kapacitním záchytným parkovištěm a silničním napojení na přilehlou dálnici D11. Napojení na dálnici bude jednak ze západu přes stávající EXIT 8 a jednak z východu novým EXITem 11,“ dodal mluvčí.
Čtyřkolejná vysokorychlostní trať se jižně od Bříství rozdělí na vysokorychlostní tratě směr Brno a Hradec Králové. Pro směr Brno bude v rámci pilotní stavby vybudován pouze rozplet – na něj bude navazovat další stavba směr Brno. Trať směr Hradec Králové bude pokračovat k Poříčanům, kde se propojí s koridorovou tratí Praha – Kolín.
Zárodek pro VRT do Hradce a dál do Polska
Zárodek vysokorychlostní tratě do Hradce Králové bude v pilotní stavbě ukončen jižně od Třebestovic. Zárodku bude využito k druhému propojení na trať Sadská – Nymburk, která bude zdvojkolejněna a zmodernizována.
Pilotní úsek tak hned po svém dokončení převezme dnešní dálkovou dopravu do Prahy od Kolína i od Hradce Králové přes Nymburk. Tím dojde k odlehčení stávajících tratí, které bude možno lépe využít pro atraktivní příměstskou dopravu.
Z Hradce Králové by měla vést VRT do Polska
Správa železnic chce studii proveditelnosti pro vysokorychlostní trať do Wroclawi přes Hradec
„I přes účast světových partnerů s mnoha praktickými zkušenostmi to nebude vůbec jednoduchá zakázka“, varuje Slavíček. Již teď jsou totiž známa mnohá úskalí při vedení této nové trati. „Mluvíme například o průchodu územím tzv. Klánovického lesa, což je evropsky významná lokalita. Složitý bude i průchod oblastí mezi dálnicí D11 a obcí Jirny, kde je bohužel jen velmi zúžený prostor, ačkoliv je zde platná dlouholetá územní rezerva“, nastínil některá z problematických míst generální ředitel SUDOPU PRAHA.
Technicky si projektanti budou muset poradit i s úpravami stávající železniční stanice Praha-Běchovice. „Ze zkušeností vím, že nelehkých okamžiků se během přípravy objeví celá řada. Je to ale vždy výzva, na kterou se těšíme a jsme připraveni se se všemi problémy vypořádat. Na této zakázce budou pracovat odborníci s mnohaletými zkušenostmi. Jako zázemí tu pak máme celý náš projekční dům s více než 300 zaměstnanci. Tvář české železnice spoluutváříme již více než 66 let a chceme se podílet i na její budoucnosti,“ dodal Tomáš Slavíček, který v čele této projekční organizace stojí posledních 10 let.
Dokumentace má být podle smlouvy hotova do poloviny příštího roku. Následovat bude její projednávání s dotčenými subjekty a dále vlastní územní řízení. Realizace stavby lze očekávat při hladkém průběhu přípravy v letech 2026 – 2028.
Jiří Reichl
