Ministerstvu financí, obrany ani zemědělství se nelíbilo, že ministerstvo vnitra vedené Milanem Chovancem prosazovalo založení nového státního podniku „Národní agentura pro rozvoj komunikačních a informačních technologií“ (NAKIT).
Čtěte více: MINISTERSTVA ZEPSULA CHOVANCŮV NÁVRH NA ZALOŽENÍ NAKIT
Chovanec si přesto prosadil svou: odpor koaličního partnerů ho nezajímal. Založil si NAKIT, která bude mít na starost rozvoj internetové sítě pro státní správu. Tento podnik by mohl získávat IT zakázky, kde je také největší korupční potenciál, bez výběrového řízení. Čtěte více: CHOVANEC SI PROSADIL SVOU: NAKIT BUDE!
Tyto kroky a nejasné záměry ministerstva vnitra však vyvolávají v IT sektoru kritiku. Proti NAKIT například ostře vystupuje ISP Alliance a její ředitel Jakub Rejzek. Cílem ISP Alliance podpora podnikání lokálních telekomunikačních operátorů. Rejzek se založením NAKITu hluboce nesouhlasí.
Co říkáte, že na pozici ředitele nebylo vypsáno výběrové řízení?
Už když se poprvé objevila informace o plánu Ministerstva vnitra na založení podniku typu NAKIT, přezdívaného Český Telecom 2.0, varovali jsme před netransparentností a obcházení pravidel, které platí ve státní správě. Ostatně tím se zřizovatel netajil ani v důvodové zprávě, kde uváděl, že mu založení NAKIT umožní obcházet služební zákon a pravidla pro odměňování. Tento krok je tak jen střípkem do celkové mozaiky NAKIT.
Vadí vám, že na pozici ředitele byl dosazen člověk bez výběrového řízení, v kuloárech spojovaný s poradci ministra Chovance?
Nám vadí NAKIT jako takový. Kdo bude jeho ředitelem je v kontextu toho, jak je NAKIT mimo veřejnou kontrolu, není jasné, jaké má zadání, co přesně bude dělat a nejsou pod kontrolou finanční toky prostřednictvím této společnosti, jen detail. My sledujeme, jestli nebude NAKIT narušovat konkurenční prostředí a rozvoj digitální ekonomiky.
To, jestli bude NAKIT využívaný jako penězovod pro kampaně konkrétního politika nebo politické strany, by měla hlídat spíše Vláda ČR a odpovědné orgány.
Jaké další kroky podniknete?
Problematiku založení a fungování NAKIT pečlivě sledujeme, připomínkujeme a upozorňujeme české i evropské orgány a v tom budeme pokračovat i nadále. Nijak neupíráme státu řešit odpovídajícími způsoby své strategické zájmy, ale velmi citlivě vnímáme pokusy narušovat trh a poškozovat konkurenci.
V souvislosti s NAKIT a transpozičním zákonem směrnice 2014/61/EU varujeme před tím, že Ministerstvo vnitra má být pověřeno provozováním Jednotného informačního místa a Rejstříku pasivní infrastruktury, současně má NAKIT působit jako veřejný telekomunikační operátor, ale se specifickým postavením, kdy bude mít přístup do soukromé infrastruktury, ale sám ji poskytovat nebude a Ministerstvo vnitra, resp. JIM bude řešit případné spory vyplývající z tohoto zákona.
To je flagrantní střet zájmů a je to v rozporu s požadavky EU na zřízení nezávislého orgánu vyplývajícího ze zmiňované směrnice. Vidíme tak velké nebezpečí v tom, že v tomto modelu je možné realizovat soukromé záměry za státní peníze, působit na trhu, ale mít asymetrické postavení a současně být arbitrem pro řešení sporů, ke kterým bude nepochybně docházet.
Arsen Lazarevič