Sáhodlouze diskutovaná, zprvu nejdříve odmítaná a pár měsíců před volbami najednou přijímaná změna rozpočtového určení daní začne platit od 1. ledna 2018. Obcím a městům by měla přinést více než 7 miliard korun.
Ministerstvo financí připravilo vyhlášku s přesným procentním vyjádřením podílů jednotlivých obcí a měst na výnosu z výběru daně z přidané hodnoty (DPH). Na nejbližším zasedání by ji měla schválit vláda s tím, že její účinnost je od 1. ledna 2018.
„Vyhláška s účinností od 1. ledna 2018 je vydávána mimořádně, v návaznosti na změnu parametrů zákonem č. 260/2017 Sb. při propočtu procenta, kterým se každá obec podílí na zákonem daných procentních částech celostátního hrubého výnosu určených daní, aby se změna v praxi promítla již od 1. ledna 2018, nikoliv až s vydáním řádné vyhlášky s účinností od 1. září 2018. Procentní podíly jednotlivých obcí jsou uvedeny ve sloupci 9 a 11 přílohy k navrhované vyhlášce,“ uvádí se v důvodové zprávě Ministerstva financí ČR pro členy dosluhujícího vládního kabinetu. Vyhláška zároveň navazuje na řádnou vyhlášku č. 276/2017 Sb. vydanou s účinností od 1. září 2017, která reagovala na změny ve statistických datech týkajících se změn v počtu obyvatel obcí podle bilance Českého statistického úřadu k 1. lednu běžného roku, výměře katastrálních území obcí podle Českého úřadu zeměměřického a katastrálního k 1. lednu běžného roku, počtu dětí a žáků podle Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy k 30. září předchozího roku a počtu zaměstnanců, kteří měli místo výkonu práce v příslušné obci k 1. prosinci předchozího roku, neboť z těchto statistických dat stále vychází.
Od ledna 2018 se tak procentní podíl obcí a měst na výnosu DPH zvýší ze stávajících 20,83 %, od na 23,58 %. Ve finančním vyjádření by to mělo představovat 7-8 miliard korun. Vyhláškou MF ČR je tak završen politický výkrut o 180 stupňů, který zahájil (tehdy ještě) ministr financí Andrej Babiš a ministr zemědělství Marian Jurečka v květnu tohoto roku na Sněmu Svazu měst a obcí, kdy oba překvapivě řekli, že návrh Libereckého zastupitelstva na toto zvýšení podporují – podrobně jsme psali v textu Blíží se volby, vláda otáčí a obce asi získají 7 miliard z daní. Přitom ještě vloni v květnu vláda nesouhlasila s tím, aby obce a města dostaly víc peněz a návrh zákona nepodpořila. Politický obrat za rok a čtvrt je dokonán.
Mohlo by vás zajímat
Vláda v loňském roce návrhu vytýkala, že není komplexní a vyvážený. „Do konce roku 2011 měly obce podíl na dani z přidané hodnoty 21,4 % a kraje 8,92 %, v roce 2013, v rámci opatření na snížení deficitu státního rozpočtu, byly zvýšeny sazby daně z přidané hodnoty ze 14 % na 15 % a z 20% na 21 % a došlo mimo jiné k dalšímu snížení podílů na dani z přidané hodnoty, u obcí na 20,83 % a u krajů na 7,86 %, předkladateli lze tedy přisvědčit, že obcím byl, obdobně jako krajům, snížen podíl na výnosu z daně z přidané hodnoty, a to proto, aby neparticipovaly na finančním efektu ze zvýšených sazeb daně z přidané hodnoty, jejichž dodatečný výnos měl být určen na financování penzijní reformy, resp. na snížení deficitu; šlo však o snížení z úrovně 21,4 % a nikoliv z 23,58 %, jak je uvedeno v důvodové zprávě,“ uvedla vláda ve svém stanovisku s tím, že je důležité připomenout, že u obcí došlo již dříve změnou zákona o rozpočtovém určení daní zákonem č. 295/2012 Sb. k navýšení jejich daňových příjmů o 12 mld. Kč od roku 2013.
Co obsahuje komentář k jednotlivým bodům vyhlášky:
[mn_protected]
Zvláštní část
K § 1 :
Procento, kterým se obce, s výjimkou hlavního města Prahy, Plzně, Ostravy a Brna, (dále jen „ostatní obce“) podílejí na procentní části celostátního hrubého výnosu daní podle §4 odstavce 1 písm. b) až f) zákona č. 243/2000 Sb., se vypočte jako součet
- poměru započtené výměry katastrálních území obce (odstavec 7) k celkové započtené výměře katastrálních území všech obcí, vyjádřeného v procentech a násobeného koeficientem 0,03,
- poměru počtu obyvatel obce k počtu obyvatel všech obcí, vyjádřeného v procentech a násobeného koeficientem 0,10,
- poměru počtu dětí a žáků navštěvujících školu zřizovanou obcí k počtu těchto dětí a žáků za všechny obce, vyjádřeného v procentech a násobeného koeficientem 0,09,
- poměru násobku postupných přechodů, vypočteného pro obec pomocí koeficientů postupných přechodů, k součtu násobků postupných přechodů vypočtených za ostatní obce, vyjádřeného v procentech a násobeného koeficientem 0,78 a dále násobeného celkovým procentem, kterým se na části celostátního hrubého výnosu daní podle odstavce 1 písm. b) až f) podílejí ostatní obce; toto celkové procento se vypočte způsobem uvedeným v odstavci 4.
Koeficienty postupných přechodů a násobky postupných přechodů (odstavec 2 písm. c)) jsou uvedeny v příloze č. 2 k zákonu č. 243/2000 Sb.
Procento, kterým se hlavní město Praha, Plzeň, Ostrava a Brno podílejí na procentní části celostátního hrubého výnosu daní podle odstavce 1 písm. b) až f) se vypočte jako součet
- poměru započtené výměry katastrálních území obce (odstavec 7) k celkové započtené výměře katastrálních území všech obcí, vyjádřeného v procentech a násobeného koeficientem 0,03,
- poměru počtu obyvatel obce k počtu obyvatel všech obcí, vyjádřeného v procentech a násobeného koeficientem 0,10,
- poměru počtu dětí a žáků navštěvujících školu zřizovanou obcí k počtu těchto dětí a žáků za všechny obce, vyjádřeného v procentech a násobeného koeficientem 0,09,
- poměru násobku příslušného přepočítacího koeficientu uvedeného v příloze č. 3 k tomuto zákonu a připadajícího na hlavní město Prahu, Plzeň, Ostravu nebo Brno a počtu obyvatel hlavního města Prahy, Plzně, Ostravy nebo Brna k součtu násobků příslušných přepočítacích koeficientů uvedených v příloze č. 3 k tomuto zákonu a počtu obyvatel připadajících na hlavní město Prahu, Plzeň, Ostravu, Brno a na ostatní obce, vyjádřeného v procentech a násobeného koeficientem 0,78.
Při stanovení počtu obyvatel obce pro účely propočtů podle odstavců 2 až 5 a odstavce 7 zákona se vychází ze stavu k 1. lednu běžného roku uvedeného v bilanci obyvatel České republiky zpracované Českým statistickým úřadem k 1. lednu běžného roku.
Při stanovení počtu dětí a žáků se pro účely propočtů podle odstavců 2 až 5 zákona vychází z dokumentace škol vedené podle školského zákona, a to ze stavu k 30. září roku, který bezprostředně předchází běžnému roku.
Pro účely propočtu podle odstavců 2 až 5 zákona se počtem dětí rozumí počet dětí účastnících se předškolního vzdělávání a počtem žáků se rozumí počet žáků plnících povinnou školní docházku.
Započtenou výměrou katastrálních území obce pro účely propočtů podle odstavců 2 až 5 zákona se rozumí výměra, která vychází z údajů Českého úřadu zeměměřického a katastrálního k 1. lednu běžného roku, maximálně však výměra 10 ha na každého obyvatele obce.
Součet procentních podílů všech obcí v České republice činí v každém sloupci 100,000000 %.
Pro umožnění kontroly stanovení procentního podílu každé obce je na konci vyhlášky uveden součet násobků postupných přechodů za ostatní obce, který činí 9 552 925,1844.
K § 2:
Procento, kterým se každá obec podílí na části výnosu daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti, se stanoví jako poměr počtu zaměstnanců, vykázaných v příloze k vyúčtování daně z příjmů ze závislé činnosti a z funkčních požitků (povinnost předkládat přílohu je stanovena v §38j odst. 4 zákona č. 586/1992 Sb. v platném znění), tj. kteří měli místo výkonu práce v dané obci k 1. prosinci roku 2016, k součtu zaměstnanců takto vykázaných v jednotlivých obcích České republiky.
Procenta se stanoví s přesností na šest desetinných míst, přičemž zaokrouhlení se provádí v posledním kroku propočtu.
Součet procentních podílů všech obcí v České republice činí v každém sloupci 100,000000 %.
K § 3:
Celkové procento, kterým se ostatní obce podílejí na části celostátního hrubého výnosu daní podle odstavce 1 písm. b) až f), se stanoví pomocí zlomku, v jehož čitateli se uvede násobek přepočítacího koeficientu pro ostatní obce uvedený v příloze č. 3 k zákonu č. 243/2000 Sb. a celkového počtu obyvatel ostatních obcí, a ve jmenovateli součet násobků příslušných přepočítacích koeficientů uvedených v Příloze č. 3 zákona a počtu obyvatel připadajících na hlavní město Prahu, Plzeň, Ostravu, Brno a na ostatní obce.
Celkové procento, kterým se ostatní obce podílejí na části celostátního hrubého výnosu daní podle odstavce 1 písm. b) až f) se stanoví na šest desetinných míst.
[/mn_protected]
Jiří Reichl
O tématu daní pro obce, města a kraje jsme psali v textech:
Senátoři vracejí sněmovně zákon o kontrole, argumentují zájmem malých obcí 30.8.2017
Senátoři podpořili návrh libereckého kraje. Obce dostanou více peněz. Asi o 7-8 miliard 20.7.2017
Obecní rozpočty je třeba posílit, shodli se starostové a primátoři na XV. sněmu 19.5.2017
Blíží se volby, vláda otáčí a obce asi získají 7 miliard z daní 18.5.2017
Samosprávy na daních vybírají o miliardy méně než loni 8.6.2015
Zvýšení váhy kritéria žáků škol až na 11% poškozuje malé obce, které školy nezřizují…. 8.6.2017
Pilný: resorty chtějí 84 miliard, ale v rozpočtu nejsou 7.6.2017