INZERCE

Obecní rozpočty je třeba posílit, shodli se starostové a primátoři na XV. sněmu

Ještě do konce tohoto volebního období by zákonodárci měli posílit obecní rozpočty. Tak, aby samosprávy mohly poskytovat kvalitní a dostupné služby veřejnosti a investovat do rozvoje území. Shodli se na tom starostové a primátoři z celé České republiky na XV. sněmu Svazu měst a obcí ČR. Schválili usnesení o jednoznačné podpoře návrhu Libereckého kraje na změnu rozpočtového určení daní (RUD), která má obecní rozpočty posílit o zhruba 8 miliard korun. Kromě RUD se schválený dokument o čtyřech bodech týká také Ústavy, registru smluv a systému kontrol.

„Myslím, že většina z nás se snaží spravovat obec jako rodinu. Někde jsou vztahy ideálnější, někde méně. Ale dobrá rodina se snaží fungovat a žít společně. Plánovat, diskutovat a spolurozhodovat,“ říká předseda Svazu měst a obcí ČR a starosta Kyjova František Lukl a dodává: „Na XV. sněmu jsme si tak vytyčili priority na následující dva roky a stanovili úkoly na nejbližší období. Mezi ně patří právě jednoznačná podpora změny rozpočtového určení daní a požadavek na změnu Ústavy tak, aby garantovala, že pokud samosprávám přibudou úkoly, měl by na to stát dát také peníze. Aby služby na radnicích poskytoval kvalifikovaný a ochotný personál a mohly se stavět budovy, které lidé skutečně potřebují a chtějí. Jako jsou třeba domovy důchodců, školy, školky, kulturní či volnočasová centra nejen pro maminky na mateřské dovolené.“

Předloha, která je nyní v Poslanecké sněmovně, počítá s návratem podílu DPH pro města a obce v rámci RUD na úroveň dohodnutou před důchodovou reformou. Tedy na 23,58 % ze stávajících 21,4 %. Starostové a primátoři se na XV. sněmu také usnesli, že je nutné změnit legislativu, která upravuje registr smluv a svobodný přístup k informacím. Současná pravidla zvyšují administrativní zátěž a samosprávám tak ubírají čas, který by mohly věnovat občanům. Právní předpisy jsou navíc nejasné, což vede k velké nejistotě pracovníků, kteří se mají podle nich chovat. To vše může negativně ovlivnit hospodaření měst a obcí. V dobré víře totiž mohou zaměstnanci veřejné správy o něčem rozhodnout a nejasný výklad může vést k tomu, že se zpětně dozví, že porušili zákon.

 „Často se setkáváme s tím, že si starostové stěžují na obrovské množství nových nebo neustále se měnících právních předpisů. Jen loni jsme jich připomínkovali víc než tři stovky. A přesto, že na základě zkušeností z praxe poukazujeme na nedostatky, kreativita zákonodárců bývá místy překvapivá a vede k přijetí zákonů, podle kterých se nedá rozumně pracovat,“ říká výkonný ředitel Svazu měst a obcí ČR Pavel Drahovzal a dodává: „Mnohdy to vede až k tomu, že si lidé v čele zejména malých obcí kladou otázku, zda mají takovou práci, která připomíná nekonečný boj s paragrafy, vůbec za potřebí. A hledají pomocnou ruku, která jim život usnadní. Tou je právě náš Svaz, který v současné době čítá 2 686 členských obcí, tedy 8 milionů 400 tisíc obyvatel.“

Poslední čtvrtý bod pátečního usnesení XV. sněmu Svazu měst a obcí se týká kontrol. Samosprávy požadují, aby se kontrolní systém zkonsolidoval. Tedy odstranily jeho duplicity často dokonce multiplicity. Zásadně také odmítají rozšíření pravomocí Nejvyššího kontrolního úřadu, které je nesystémové a v praxi by šlo jen o další kontrolu navíc, bez toho aniž by se v těch stávajících udělal pořádek.  Města a obce také odmítají, aby stát kontroloval účelnost a hospodárnost toho, jak nakládají s veřejnými prostředky. Bez znalosti území totiž těžko úředníci z centrály posoudí, zda tu kterou věc samosprávy pro svůj rozvoj potřebují a kolik by měla stát.

XV.sněm Svazu měst a obcí ČR se konal od čtvrtka 18. do pátku 19. května 2017 v Plzni. Zúčastnilo se ho na 600 lidí. První den byl ve znamení diskusí s představiteli vlády, podepsalo se také společné prohlášení s Asociací krajů ČR o financování veřejné správy v kontextu se zvyšováním mezd. Podrobnosti najdete zde. Druhý den se probíraly zprávy o činnosti a hospodaření a schvalovalo se směřování na další dva roky. Na období 2017 až 2019 si starostové a primátoři stanovili téměř šedesát priorit. Týkají se služeb v území, financování, dopravy, školství, životního prostředí, bezpečnosti, regionálního rozvoje, kohezní politiky, územní dimenze, zemědělství, cestovního ruchu, informatiky, mezinárodní spolupráce, sociálně-zdravotní oblasti a kultury. Priority nyní Svaz měst a obcí ČR rozpracovává do akčního plánu s podrobnými kroky, jak je naplnit.

-red-