CENDIS už zná dodavatele venkovních kiosků na elektronické dálniční známky i mobilních kamer a tabletů pro kontrolní hlídky

Vizualizace venkovního bezhotovostního kiosku pro prodej elektronických dálničních známek. FOTO: Power Group

Hluboko pod očekávanou cenou nakoupil státní podnik CENDIS spadající pod ministerstvo dopravy mobilní kamery do aut hlídek kontrolujících platnost elektronické dálniční známky. Zatímco předpokládaná cena zakázky byla 9 milionů korun bez DPH, vysoutěžená cena je 750 tisíc bez DPH. Jisté je také, kdo dodá odolné tablety do kontrolních vozů i venkovní kiosky na samoobslužný prodej elektronických známek. U těchto zakázek je cena také nižší, ale ne tak výrazně. Komplikuje se zakázka na stacionární kontrolní kamery. Jeden z uchazečů o zakázku se odvolal. 

Ani ne desetinu původně očekávané ceny zaplatí státní podnik CENDIS za 50 mobilních kamer, které zapůjčí hlídkám policistů a celníkům bdícím nad vybíráním poplatku za používání dálnic vozidly do 3,5 tuny. Klasické nalepovací známky totiž od nového roku nahradí elektronické. Kromě mobilních kamer, u kterých zástupci CENDISu očekávali maximální cenu 9 milionů korun, budou hlídky vybaveny také mobilními tablety.

Kamery pro auta policistů a celníků na kontrolu elektronických dálničních známek budou stát až 9 milionů korun bez DPH

 

Místo 9 milionů 750 tisíc za mobilní kamery

Podle informací v registru smluv vyhledaných pomocí portálu Hlídač státu kamery dodá za 750.000 korun bez DPH slovenská firma Gemtech. Ta podle informací na svých webových stránkách patří mezi významné evropské dovozce a distributory vysoce kvalitních produktů profesionálních kamerových, přístupových a zabezpečovacích systémů. „Díky partnerství s předními výrobci nabízíme komplexní integrovaná řešení v oblasti bezpečnosti. Naším cílem je poskytovat zákazníkům a partnerům skutečnou přidanou hodnotu s maximální flexibilitou za férové ceny,“ uvádí firma. Ředitel CENDIS Jan Paroubek upřesnil, že firma již kamery dodala.

Podle Rada Vagase z Gemtechu firma dodala kamery DynaColor T2-G s modulem Sony 4K. „DynaColor je taiwanská společnost, která sa orientuje na OEM výrobu (výrobek je pak prodáván pod jinou značkou – více informací třeba zde -pozn. red.) pro více zvučných i méně známých firem. Není to Čína! A Není je v USA na blacklistu zakázaných firem,“ dodal Vagas. Upřesnil ještě, že firma dodává jen kamery, nikoliv software na rozpoznávání registračních značek vozidel. Doplnil také, že jejich technologická řešení jsou využívány na Slovensku na dálnicích D1 a D3 a v tunelech, kde automaticky detekují případné problémy jako je například překážka na silnici, kolona, dým v tunelu či jízda v protisměru.

Camera výrobce Dynacolor, kterou budou policisté a celníci kontrolovat zda mají vozidla na zpoplatněných komunikacích zaplacenou dálniční známku. Foto: dodavatel

O tom, co vše požadoval CENDIS ve veřejné zakázce, jejíž parametry jeho zástupci konzultovali s policisty i celníky jsme podrobně psali v dubnovém textu

Kamery pro auta policistů a celníků na kontrolu elektronických dálničních známek budou stát až 9 milionů korun bez DPH

Dalším kontrolním prvkem spojeným s kamerami budou odolné tablety, které dodá brněnská firma C SYSTEM CZ. Ta je stabilním dodavatelem státního podniku, Hlídač státu eviduje 12 smluv za celkem 5 milionů korun. 65 tabletů bude podle smlouvy stát 2.369.000 korun bez DPH. Předpokládaná cena zakázky přitom byla 3,5 milionu. Společnost C System je velkým hráčem v oblasti IT, má pobočky po celé republice a v loňském roce dosáhla obratu 1 miliardy korun. Statistiky Hlídače státu ukazují celkem 4035 smluv za více než 4 miliardy korun.

Kiosky budou zatím jen venku a bezhotovostní

Kromě „kamenných prodejen“, kterými budou pobočky České pošty a síť čerpacích stanic Eurooil (ČEPRO) a státního „eshopu“ si motoristé budou moct koupit elektronickou dálniční známku také ve speciálních kioscích.

SFDI vybral jako distributora elektronický dálničních známek konsorcium Česká pošta + Čepro

Podle zjištění Ekonomického deníku je prozatím uzavřena smlouva na dodavatele venkovních kiosků, kterým se stala firma Albacon system. Ta je největším poskytovatelem servisu pro všechny banky a další instituce zpracovávající hotovost. Kiosky ovšem podle všeho dodá firma Power kiosk. „Tento platební terminál je variantou našich ověřených automatů prodeje jízdenek – Jízdenkomatů POWER STAR L, jejich uživateli jsou například Dopravní podník hl. města Praha, Dopravní Podnik Ostrava, společnost Arriva vlaky, ROPID a řada dalších zahraničních uživatelů,“ uvedl k terminálu generální manažer společnosti Jiří Páv.  Přehled realizací je k vidění na webový stránkách firmy. Předpokládaná cena zakázky byla 2,3 milionu, vysoutěžená 2,1 milionu korun bez DPH.

Další tendry na kiosky jsou vyhodnocovány

Státní podnik CENDIS již má vyhodnocené i další 3 soutěže na kiosky. Jde o Samoobslužné kiosky pro umístění v exteriéru – bezhotovostní a hotovostní (předpokládaná cena 7,6 mio), interiérové pouze bezhotovostní (24,5 mio) a interiérové hotovostní i bezhotovostní (31,7 mio). Podle slov ředitele CENDISu Jana Paroubka však ještě nejsou podepsány jednotlivé smlouvy a také není jisté, zda budou vůbec zrealizovány. Pořizování dalších kiosků není na pořadu dne a zakázky budou realizovány jen v případě, že nastane potřeba dalších rozšíření kiosků.

ČSOB dodá do kiosků terminály. Za 10,8  milionů

K ceně za kiosky je potřeba připočítat také 10,8 milionů korun, což je cena veřejné zakázky na Akceptaci platebních karet prostřednictvím platebních terminálů, kterou vypsal další státní podnik – Státní fond dopravní infrastruktury. Do veřejné zakázky se přihlásili dva uchazeči, vítězem se stala ČSOB.

Platební brána pro elektronické dálniční známky i vlakový jednotný tarif za 77,8 milionů

Tato banka zvítězila i v zakázce na platby přes platební bránu, kde nabídla cenu 77,8 milionů korun. Vzhledem k tomu, že jde o finanční transakce – resp. jejich zajištění, jsou tyto zakázky s nulovým DPH. Vysoutěžené ceny jsou včetně poplatků bance a vydavatelům platebních karet a jsou maximální. Reálně se bude platit podle uskutečněných transakcí.

Podmínkou bylo, aby platební brána umožnila přijmutí plateb kartami Visa, Visa Electron, Mastercard, Maestro, a moderními způsoby platby Apple Pay a Google Pay. „Platební brána zajistí autentizaci transakcí pomocí technologie 3D Secure v souladu s platnými právními předpisy a požadavky karetních společností Visa a MasterCard. Jazykové lokalizace čeština / angličtina / němčina / polština / maďarština / ruština. Platební brána musí také přijímat jazykové nastavení zákazníka v e-shopu zadavatele přes API,“ uvádí se v dokumentaci k zakázce.

S časem bude transakcí přes kiosky ubývat, počítá SFDI

Vedení SFDI podle ředitelky sekce pro správu finančních zdrojů Státního fondu dopravní infrastruktury Lucie Bartákové počítá s tím, že přes samoobslužné kiosky budou odbavovány především poplatky za krátkodobé (10ti denní) elektronické dálniční známky a že „výtěžnost“ těchto kiosků bude postupem času klesat a přesune se spíše do aplikací a e-shopu.

Vedení SFDI v lednovém materiálu pro vládu uvedlo, že předpokládá, výběr nejméně 7 miliard korun za 4 roky za použití dálniční sítě. V tabulce uvedené v zadávací dokumentaci je to však 10,846 miliardy korun. „Vzhledem k aktuálnímu stavu vývoje elektronizace společnosti (dle reakcí v souvislosti s COVID-19) očekáváme vyšší podíl elektronických úhrad časového poplatku prostřednictvím e-shopu,“ uvedla k tomu Bartáková. U systému jednotného drážního tarifu se počítá s 62.000 transakcemi měsíčně při průměrné útratě 200 Kč na 1 transakci, tj. 12.400.000 Kč měsíčně, resp. 148.800.000 Kč ročně, které projdou přes platební bránu pro státní podnik CENDIS.

Detailní ceny za jednotlivé transakce v kioscích a před platební bránu

Přehled poplatků za platby u kiosků na elektronické dálniční známky, nebo přes platební bránu. Obojí dodá ČSOB.

Jiří Reichl