INZERCE

I takovouto platební kartou bude možno zaplatit za využití dálniční sítě v ČR. Foto: Fotka od Alina Kuptsova z Pixabay

SFDI vybral jako distributora elektronický dálničních známek konsorcium Česká pošta + Čepro

Favorit splnil svoji roli a byl vybrán pro distribuci elektronických dálničních známek. Státní fond dopravní infrastruktury oznámil, že ve výběrovém řízení vybral konsorcium Česká pošta+Čepro. Sítí poboček České pošty je zcela splněna jedna z podmínek – pokrytí míst nad 10.000 obyvatel. Čepro zase díky své síti čerpacích stanic pokryje hlavní silniční tahy. Cena zakázky nebyla zveřejněna, ale z předcházejících materiálů vyplývá, že by se měla pohybovat okolo 400 milionů korun bez DPH. Vítězné konsorcium firem zvítězilo s provizí 2,3 % za distribuci. Maximum stanovené v zadávací dokumentaci bylo 3,3 %.

Přibližně polovinu současných nákladů na prodej papírových dálničních známek by měla stát distribuce elektronických dálničních známek pro rok 2021. Uvádí to Státní fond dopravní infrastruktury, který dnes oznámil, že vítězem tendru se stalo sdružení Česká pošta a Čepro. „Současná odměna z prodeje papírových dálničních známek je 4,6 %. Ve výběrovém řízení jsme nově u elektronických zastropovali výši odměny na 3,3 %,  vítěz pak nabídl 2,3 %,“ uvedla za SFDI ředitelka Sekce pro správu finančních zdrojů Lucie Bartáková.

Jednou z podmínek tendru bylo zajištění kamenných prodejen v obcích nad 10 000 obyvatel, celkem tedy více než 305 obchodních míst s minimální otevírací dobou od 5:00-23:00 v pracovní dny. Díky společně podané nabídce České pošty a Čepra bude síť poštovních poboček rozšířena ještě o vybrané čerpací stanice.

Podle mluvčího projektu Elektronické dálniční známky Martina Opatrného nelze celkovou výši úhrad přes fyzickou distribuci v tuto chvíli nelze přesně odhadnout. „Stát zavádí zcela nový systém a bude záležet na chování zákazníků, zda upřednostní elektronický, nebo fyzický nákup. Stát ale fakticky zaplatí jen skutečné prodeje e-známek,“ upřesnil mluvčí. Z dřívejších materiálů ale vyplývá, že se postupem času předpokládá odklon od fyzického prodeje k prodeji přes internet nebo aplikace v telefonech.

Online prodejce lístků Ticket Art a provozovatel jeho konkurence TicketPortal – společnost IRSnet patřící do holdingu Agrofert, Zásilkovna, síť prodejen Albert, ČAPPO – České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (sdružující čerpací stanice ČEPRO, MOL Česká republika, OMV Česká republika, Shell Czech Republic, UNIPETROL RPA), sdružení firem Česká pošta, Autoklub České republiky a MTX (zabývající se mj. vývojem elektronické palubní jednotky či přestavbou policejních aut) a jako poslední MotionWise Solutions UG se sídlem v Berlíně, za kterou však stojí čeští inženýři. To je seznam firem, které v únoru a březnu projevily zájem o účast v tendru na provozování prodejních míst elektronických dálničních známek.

 

Kdo se o prodej zajímal?

Mezi firmami, které byly účastny předběžných konzultaci, je většina těch, které které není nutné představovat. Dosud málo známou firmou je však MotionWise, která má sídlo v Berlíně, ale podle dohledatelných údajů jsou za ní čeští inženýři a byznysmeni. I propagační video je natáčeno v Praze s autem s pražskou registrační značkou. Firma se na se na webu a sociálních sítích prezentuje jako startup MotionPass, který umožní platit veškeré poplatky napříč Evropou přímo z ovládacího panelu vozidla připojeného do internetu a propojeného s platební kartou či aplikací. MTX, která do tendru půjde a Autoklubem ČR a Českou poštou (ta známky prodává nyní) byla více známa jako Metalex a za komunismu spadala pod Svazarm. Zabývala se především úpravou aut pro motorsport. Přestavby aut jí zůstaly i nyní. specializuje se například na úpravy vozidel pro potřeby Policie. Prodává také zahraniční dálniční papírové i elektronické dálniční známky a palubní jednotky pro elektronické mýto. Dalšími zájemci jsou prodejci lístků na sportovní a kulturní akce, kteří mají vybudovánu prodejní síť a lidé jsou v ní zvyklí vyzvedávat své vstupenky. Jednou z nich je firma z holdingu Agrofert – IRSnet, která provozuje TicketPortal a druhou její konkurent TicketArt.

Nabídku nakonec podali tito zájemci (abecední pořadí)

  • konsorcium Autoklub Bohemia Assistance, a.s. a MTX spol. s r.o.
  • konsorcium CzechToll s.r.o. a Sky Toll a.s.
  • konsorcium Česká pošta, s.p. a ČEPRO, a.s.
  • GECO, a.s.

 

Jiří Reichl