Zásadní projekt polské infrastruktury – hlubokovodní kontejnerový terminál ve městě Świnoujście – narazil na odpor německé ekologické organizace. Soud projekt dočasně zablokoval, Poláci mluví o sabotáži rozvoje i národních zájmů.
Ve Świnoujście, na pobřeží Baltského moře, má vzniknout moderní hlubokovodní přístav, který by dokázal přijímat i největší kontejnerové lodě světa. Plánovaný roční objem 2 miliony TEU by výrazně posílil postavení Polska v námořní dopravě a narušil dosavadní dominanci německých přístavů, zejména Hamburku a Bremerhavenu.
Právě to je podle kritiků důvodem, proč projekt čelí odporu. „Není překvapením, že tento projekt vyvolal odpor, který se nyní prezentuje pod rouškou ochrany životního prostředí,“ říká Łukasz Wojdyga, ředitel Centra strategických studií Warsaw Enterprise Institute.

Ekologická námitka, nebo ekonomická sabotáž?
Výstavbu terminálu pozastavil správní soud ve Varšavě po stížnosti německé ekologické organizace Lebensraum Vorpommern. Ta napadla rozhodnutí polského Generálního ředitelství pro ochranu životního prostředí, přestože vycházelo z rozsáhlých veřejných konzultací a environmentálních zpráv.
Organizace argumentovala riziky pro Pomořanský záliv a chráněné lokality Natura 2000. Soud pozastavil vykonatelnost rozhodnutí až do projednání případu. Slyšení je naplánováno na začátek srpna 2025.
Mohlo by vás zajímat
„Lebensraum Vorpommern je malé, ale dobře organizované občanské sdružení. Už roky důsledně protestuje proti infrastrukturním projektům na polské straně hranice,“ uvedl Wojdyga. Připomněl i jeho protest proti rozšíření terminálu LNG v roce 2022.
Polsko: ekologii zneužívají k blokaci rozvoje
Z pohledu polské vlády i odborníků je situace jasná: ekologie je v tomto případě jen nástrojem k prosazení ekonomických zájmů Německa. Projekt má podle Varšavy plnou strategickou podporu, protože by mohl přesměrovat část tranzitního nákladu pro střední a východní Evropu z německých do polských přístavů.
„Pokud mohou být strategické investice blokovány organizací z jiné země, která využívá mezery v environmentálních předpisech, znamená to zásadní obrat v prioritách. Namísto ochrany rozvoje je systém využíván k jeho sabotování,“ varuje Wojdyga.
„Polsko nemůže být zemí, která se při infrastrukturním rozvoji podřizuje sousedům. Chceme-li být významným hráčem v Evropě, musíme jednat rozhodně a bez váhání,“ dodává.