INZERCE

Ilustrační obrázek dálnice.

Startuje soutěž na dostavbu 32 kilometrů dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem formou PPP

Ministerstvo vyhlásilo soutěž na dostavbu chybějících 32 kilometrů dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem formou spolupráce soukromého a veřejného sektoru, tzv. PPP projekt.

Ministerstvo dopravy chystá další projekt na výstavbu dálnice formou spolupráce státu se soukromým sektorem. Takový pokus už tu jednou byl, když dálnici do Ostravy měla stavět soukromá izraelská firma – smlouva byla podepsána již v roce 1999. A byl u toho tehdy jako premiér současný prezident Miloš Zeman. Posléze musely stavbu dokončovat další firmy a stát zaplatil izraelské společnosti stovky milionů korun jako odškodné. S kvalitou dálnice jsou ale problémy neustále silnice se propadají a musí být kvůli tomu na mnoha místech omezena rychlost.

Ministerstvo je přesvědčeno, že se z učiněných chyb poučilo a tentokrát to bude všechno v pořádku. „V horizontu tří až šesti let se výrazně omezí evropské prostředky na výstavbu dálnic. Musíme se proto připravovat na jiné modely financování, jako je právě PPP. Do budoucna bychom tímto způsobem rádi stavěli tam, kde máme ucelený úsek dálnice v délce aspoň 30 km a získáme platné územní rozhodnutí. V úvahu přichází například D35 nebo D6,“ říká ministr dopravy Dan Ťok.

Zájemci mohou své žádosti o účast předkládat do 2. července 2018, poté proběhne jejich vyhodnocení a takzvaný shortlisting, tedy omezení počtu účastníků na čtyři uchazeče, a to na základě počtu obdobných realizovaných PPP projektů. Čtyři konsorcia s nejvíce referenčními PPP projekty budou následně vybrána k dalšímu jednání se zadavatelem v soutěžním dialogu.

Jenže i s dostavbou této části dálnice D4 mělo ministerstvo dopravy v minulosti problémy. Například si chtělo najmout poradce pro organizaci tendru, to mu ale Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zamítl. Stalo se tak v dubnu 2016. Tehdy vedení ministerstva vyčítali, že požadovali po zájemcích i zakázku doložení zkušeností s PPP projektem, ačkoliv se v té době v České republice žádný nerealizoval. To považovali úředníci za diskriminační. Podrobně jsme se tomu věnovali v textu Ťok nedal šanci českým firmám při přípravě dálnice D4. Ministerstvo nakonec připomínku akceptovalo a v prosinci 2016 vypsalo soutěž znovu.

Vyhrálo sdružení společností White&Case, Česká spořitelna a Obermeyer Helika, které státu pomáhají s přípravou projektu a výběrem koncesionáře. Oproti předpokládané ceně v úrovni 79 milionů korun stát díky veřejné soutěži na poradenství pro PPP ušetřil více než 50 milionů korun. Celý zbývající úsek D4 už má platná územní rozhodnutí, nyní se vyřizuje nové stanovisko posouzení vlivu na životní prostředí (EIA). Pokračují také výkupy pozemků v celé délce zbývající trasy.

Ministerstvo dopravy předpokládá, že za stavbu dálnice a její provoz zaplatí vítězi kolem 25 miliard korun. Hodnota tendru byla v souladu s celosvětovou praxí stanovena jako součet nominálních plateb za dostupnost za celé období trvání smlouvy. Konečnou výši roční platby za dostupnost určí až veřejná soutěž. „Vítězný uchazeč dálnici nejen dostaví, bude zároveň hlídat kvalitu odvedené práce a 25 let zajišťovat i její provoz a údržbu, předávat dálnici státu musí v bezvadném stavu,“ dodává ministr Ťok.

Podívejte se kudy dostavovaný úsek povede

Jiří Reichl

O tématu dostavby D4 jsme psali:

Vyvlastnění má být snazší i u pozemků pro letiště nebo metro – máme seznam…