Státní fond dopravní infrastruktury se mýlil ve svých předpokladech, že zvládne vysoutěžit provoz platební brány pro provoz elektronické dálniční známky a tzv. „jednotný tarif“ na dráze za cenu okolo 60 milionů. Konečná cena je však 77.845.000 korun. Cenou okolo 60 milionů korun operovali zástupci ministerstva dopravy také v materiálu pro březnové jednání vlády.

O téměř 18 milionů více, než odhadoval prvním kvartále, by měl zaplatit Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) za pořízení platebního systému pro Elektronickou dálniční známku a drážní Jednotný tarif. Vyplývá to z mapování zakázek kolem elektronické dálniční známky (EDAZ) vypsaných přes léto a vyhodnocených v posledních týdnech.

Podrobně jsme o jednotlivých zakázkách psali ve včerejším textu, připomeňte si jej:

CENDIS už zná dodavatele venkovních kiosků na elektronické dálniční známky i mobilních kamer a tabletů pro kontrolní hlídky

Smlouva mezi SFDI a ČSOB byla podepsána v polovině srpna. Kromě ČSOB se na provozu platební brány budou podílet také firmy MONET+ a Bankovní informační technologie. Celková cena 77. 845.000 korun (protože jde o zajištění finančních služeb, je osvobozena od DPH), je však od 16,6-17,7 milionů draží, než vedení SFDI předpokládalo v prvním čtvrtletí tohoto roku. V materiálu pro vládní jednání 2. března vedení SFDI uvádělo částku 60 milionů korun, což bylo o 1,5 milionu korun méně, než tvrdilo v reakci na článek Michala Bláhy na serveru Hlídač státu, kde vypočítával, že celý projekt EDAZ bude dražší, než stávající dálniční známky. V obsáhlém materiálu nazvaném „Reakce na nepravdivé argumenty zveřejnění na serveru hlidacstatu.cz“ uvádí, kde se podle nich Bláha mýlil. V bodě 2 věnovaném ceně za platební bránu pak uvádí sumu 61,5 milionu korun. Na celou argumentaci SFDI se můžete podívat na tomto odkazu.

Hodnotu zakázky jsme rozporovali již v dubnu

Na to, že předpokládaná cena „nesedí“ jsme upozorňovali na konci dubna v textu Další zakázka za desítky milionů pro systém elektronické dálniční známky. Ekonomická kvalifikace v dubnu vypsané zakázky „Akceptace platebních karet prostřednictvím online platební brány“ zněla na 150 milionů. „Vzhledem k tomu, že podle zákona o zadávání veřejných zakázek by tento požadavek neměl být více jak 2x vyšší, vychází z toho vyšší, než dosud uváděná částka,“ uvedli jsme v dubnovém textu. Dnes se ukazuje, že tato dedukce byla správná. Částka 77,8 milionů korun se na těsno „vejde“ do limitu požadované ekonomické kvalifikace.

Podle ředitelky sekce pro správu finančních zdrojů Státního fondu dopravní infrastruktury Lucie Bartákové je vyšší hodnota veřejné zakázky způsobená tím, že se kvůli zhoršené pandemické situaci přesouvají do online prostředí i ti motoristé, kteří by jinak upřednostnili nákup v kamenných prodejnách. „Náklady na platební bránu a terminály byly odhadované a nejvíce záleží na počtu úhrad, které prostřednictvím státního e-shopu a kiosků budou realizovány. Vzhledem k situaci předpokládáme, že stále více úhrad bude probíhat prostřednictvím e-shopu a proto byly odhady oproti lednu výrazně zvýšeny,“ dodala k tomu Lucie Bartáková.

Mohlo by vás zajímat

Distribuční síť zajistí státní podnik spadající pod ministerstvo vnitra Česká pošta a čerpací stanice Eurooil patřící pod další státní podnik ČEPRO, jehož jediným akcionářem je ministerstvo financí.

Podíl transakcí přes kiosky bude klesat, poroste vliv státního „eshopu“

Vedení SFDI předpokládá, že přes samoobslužné kiosky budou odbavovány především poplatky za krátkodobé (10ti denní) elektronické dálniční známky a že „výtěžnost“ těchto kiosků bude postupem času klesat a přesune se spíše do aplikací a e-shopu.

Vedení SFDI v lednovém materiálu pro vládu uvedlo, že předpokládá, výběr nejméně 7 miliard korun za 4 roky za použití dálniční sítě. V tabulce uvedené v zadávací dokumentaci je to však 10,846 miliardy korun. „Vzhledem k aktuálnímu stavu vývoje elektronizace společnosti (dle reakcí v souvislosti s COVID-19) očekáváme vyšší podíl elektronických úhrad časového poplatku prostřednictvím e-shopu,“ uvedla k tomu ředitelka sekce pro správu finančních zdrojů Státního fondu dopravní infrastruktury Lucie Bartáková. U systému jednotného drážního tarifu se počítá s 62.000 transakcemi měsíčně při průměrné útratě 200 Kč na 1 transakci, tj. 12.400.000 Kč měsíčně, resp. 148.800.000 Kč ročně, které projdou přes platební bránu pro státní podnik CENDIS.

Detailní ceny za jednotlivé transakce v kioscích a před platební bránu

Přehled poplatků za platby u kiosků na elektronické dálniční známky, nebo přes platební bránu. Obojí dodá ČSOB.

Jiří Reichl