„Nalepovací“ dálniční známky definitivně končí. Od prosince už jen elektronicky

Logo Elektronické dálniční známky. Zdroj: edalnice.cz

Ministr dopravy a průmyslu Karel Havlíček se zástupci realizátorů projektu Elektronické dálniční známky – Státního fondu dopravní infrastruktury a státního podniku CENDIS spadajícího pod ministerstvo dopravy potvrdili, že od prosince bude spuštěn prodej elektronických dálničních známek. Roční bude platit 365 dnů ode dne platnosti, takže ji nebude nutné shánět na začátku roku, pokud motoristé dálnici v zimě nevyužívají.

Pobočky státního podniku Česká pošta, čerpací stanice Eurooil spadající pod státní podnik ČEPRO, státní e-shop provozovaný Státním fondem dopravní infrastruktury či platební kiosky u vjezdů do České republiky, které kontrahoval další státní podnik CENDIS spadající pod ministerstvo dopravy. To jsou prodejní kanály, přes které bude možné od prosince koupit elektronické dálniční známky. Zahájení jejich prodeje včera na tiskové konferenci avizoval ministr dopravy a průmyslu Karel Havlíček.

Podle ředitelky sekce pro správu finančních zdrojů Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) Lucie Bartákové lze předpokládat, že k těmto prodejním kanálům přibudou v od dubna další prodejci. Řada provozovatelů online obchodů, včetně největšího obchodu Alza.cz, provozovatelů dalších čerpacích stanic a vývojářů nových platebních metod –  zástupci celkem 36 firem – se v létě zúčastnili předběžných tržních konzultací o možném zapojení do distribuce dálničních známek. Byli však velmi rozladěni, když se dozvěděli, že jim SFDI za prodej dálničních známek nenabízí žádnou provizi.

SFDI chce další prodejce elektronických dálničních známek. Nehodlá jim ale platit

I přesto některé firmy mají o prodej elektronických vinět nadále zájem. Bartáková na tiskové konferenci na dotaz Ekonomického deníku zmínila alespoň provozovatele mýtného systému Skytoll, provozovatele některých čerpacích stanic a další firmy. Konkrétnější být nechtěla.

Zůstává mezi zájemci Alza? Vypadá to, že ano

Lze se domnívat, že mezi zájemci zůstal i zmíněný obchod Alza.cz, jelikož na jeho stránkách lze stále elektronickou dálniční známku najít i s poznámkou „Těšíme se“.

Snímek z online obchodu Alza.cz, který stále nabízí elektronickou dálniční známku. 3. 11. 2020

Šéf státního podniku CENDIS, který spadá pod ministerstvo dopravy, Jan Paroubek na tiskové konferenci představil „kufr“, kterých jeho lidé zapůjčí Policii ČR a Celní správě 58. Patnáct jich dostane policie, zbytek celníci. „V kufru je systém pro mobilní kontrolu zaplacení poplatku za použití zpoplateněné komunikace. Jeho výhodou je, že může být nainstalován do jakéhokoliv vozu,“ řekl na tiskové konferenci Paroubek. Kamery se mu podařilo nakoupit hluboko pod očekávanou cenou. Zatímco předpokládaná cena zakázky byla 9 milionů korun bez DPH, vysoutěžená cena je 750 tisíc bez DPH.

Místo 9 milionů 750 tisíc za mobilní kamery

Podle informací v registru smluv vyhledaných pomocí portálu Hlídač státu kamery dodá za 750.000 korun bez DPH slovenská firma Gemtech. Ta podle informací na svých webových stránkách patří mezi významné evropské dovozce a distributory vysoce kvalitních produktů profesionálních kamerových, přístupových a zabezpečovacích systémů. „Díky partnerství s předními výrobci nabízíme komplexní integrovaná řešení v oblasti bezpečnosti. Naším cílem je poskytovat zákazníkům a partnerům skutečnou přidanou hodnotu s maximální flexibilitou za férové ceny,“ uvádí firma.

Mobilní systém pro kontrolu zaplacení poplatku za využívání zpoplatnění komunikace (elektrronicá dálniční známka – EDAZ). Foto: testovací provoz CENDIS, s. p. Pokud jsou údaje o automobilu zeleně podbarvené, je vše v pořádku.

Podle Rada Vagase z Gemtechu firma dodala kamery DynaColor T2-G s modulem Sony 4K. „DynaColor je taiwanská společnost, která sa orientuje na OEM výrobu (výrobek je pak prodáván pod jinou značkou – více informací třeba zde -pozn. red.) pro více zvučných i méně známých firem. Není to Čína! A Není je v USA na blacklistu zakázaných firem,“ dodal Vagas. Upřesnil ještě, že firma dodává jen kamery, nikoliv software na rozpoznávání registračních značek vozidel. Doplnil také, že jejich technologická řešení jsou využívány na Slovensku na dálnicích D1 a D3 a v tunelech, kde automaticky detekují případné problémy jako je například překážka na silnici, kolona, dým v tunelu či jízda v protisměru.

Havlíček: šetříme 500 milionů na zakázce

Ministr Havlíček vyzdvihl práci všech, kteří se na projektu elektronické dálniční známky podíleli. Upozornil také na to, že celý systém je levnější, než ten původní, jehož realizaci schválil Havlíčkův předchůdce Vladimír Kremlík. „Podstatné je, kolik stojí investice a kolik čtyřletý provoz. Z původních 400 milionů jsme dosáhli na 128 milionů. Jedná se o čísla za investici a 4 letý provoz. Pokud k tomu dáme ještě náklady s kamerami, aparáty atd., tak celkově šetříme 300 milionů korun. Reálně šetříme ještě více, protože jsme propojili supervizi mýta. Tím šetříme dalších 200 milionů korun. Díky jinému uspořádání zakázky šetříme 500 milionů korun,“ řekl doslova Havlíček.

Ještě v březnu však ministerstvo dopravy tvrdilo, že celý projekt bude stát 128 respektive 309,1 milionů korun. Podívejte se na tiskovou zprávu z března tohoto roku.

Není tedy zcela jasné, jak se z této částky může dát ušetřit 500 milionů korun. Tématu se budeme v blízké době věnovat podrobněji.

Jiří Reichl