Jako v pořadí devátý dnes před polednem dorazil na zámek v Lánech budoucí ministr dopravy Martin Kupka. S prezidentem hovořili o dopravních prioritách budoucí vlády, jako je dostavba dálnic či vysokorychlostní tratě.
Martin Kupka ve funkci vystřídá Karla Havlíčka. Ten v rozhovoru pro Ekonomický deník tvrdil, že výstavba dálnic u nás je srovnatelná s celoevropskými měřítky a že to jeho nástupci budou mít snadné, protože je čeká „jen stříhání pásek a poklepávání na základní kameny“.
Budoucí ministr Kupka na dnešním jednání s prezidentem deklaroval svůj cíl postavit čtyřicet dálničních kilometrů ročně. Již dříve řekl, že by považoval za osobní chybu, kdyby se otevíraly jen jednotky kilometrů, jako to bylo v roce 2018, kdy se údajně otevřely pouhé čtyři kilometry dálnic.
„Výhled nových a dokončovaných staveb sahá v dalších letech až ke čtyřiceti kilometrům ročně. Pokládám za důležité, aby to byly desítky kilometrů dálnic, které se v dalších letech budou dokončovat,“ prohlásil.
Jako prioritu zmínil dostavbu brněnské dálnice D1, dálnice D 35 a Pražského okruhu. Panu prezidentovi jsem představil svůj pohled, co lze reálně zvládnout a co posunout dopředu,“ řekl Kupka.
Stěžejní je podle něj projektová příprava, která se nesmí zastavit. Nastupující vláda chce udržet tempo z posledních let. Zatímco letošní rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) činí 127 miliard korun, na příští rok je plánováno 130 miliard.
VRT jako priorita číslo jedna
Dalším tématem byla také výstavba vysokorychlostních železnic, kterou bere nastupující vláda jako jednu ze svých hlavních priorit.
„Klíčové je opravdu postoupit v dostavbě dálniční sítě a zároveň připravit i vysokorychlostní tratě, které by i v tomto ohledu zařadily Česko do společenství evropských států,“ řekl kandidát na šéfa dopravy a dodal, že jde z jeho pohledu o historický dluh, který je třeba dohnat.
Dunaj-Odra-Labe opět na scéně
Zcela dle očekávání si prezident neodpustil otevřít téma vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe, který dlouhodobě podporuje. Jak jsme již psali, nová vláda chce projekt úplně zastavit.
Už v koaliční smlouvě se všech pět předsedů zavázalo, že mají ambici práce na kanálu zastavit a zrušit územní rezervy, které brání další výstavbě. Na ty si opakovaně stěžovali starostové dotčených obcí, kteří jsou také odpůrci vodního koridoru.
Kupka řekl, že pro lodní dopravu považuje za zásadní splavnění Labe, léta zablokované projekty na jeho dolním toku. V této oblasti bude podle kandidáta na ministra klíčová dostavba stupně Děčín a stupně Přelouč na Labi.
Kritika Havlíčka
Při jednání s prezidentem si Kupka neodpustil i kritiku svého předchůdce. Vadí mu, že současně vedl dvě ministerstva najednou. Kromě dopravy i resort průmyslu a obchodu.
„Chystané projekty potřebují energii ministra na plný úvazek“, řekl Kupka a zopakoval, že pokud se stane ministrem dopravy, vzdá se dalších svých politických funkcí – funkce starosty Líbeznic a pozice náměstka a radního pro dopravní infrastrukturu na středočeském hejtmanství.
Jana Bartošová