INZERCE

Elektrifikovaná železniční trať. Ilustrační snímek. Foto: Pixabay

Vláda hledá šéfa dohledu na železnicemi, letadly a evropským mýtem

Ministerstvo dopravy pravděpodobně dostane od vlády za úkol najít nového „superúředníka“. Ten bude stát v čele „Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře“ a jeho podřízení budou dohlížet na provoz na železnici, v letecké dopravě a také koordinovat systém jednotného evropského mýta za ČR.

To, že by úkol vybrat nového „pana dopravu“ měl připadnout Ministerstvu dopravy ČR, navrhuje právě Ťokovo ministerstvo. Nového šéfa úřadu by měla vybrat komise složená ze zástupců MD, Drážního úřadu a Drážní inspekce. „Po ukončení výběrového řízení bude vládě předložen návrh na jmenování předsedy Úřadu, který bude následně vykonávat kroky, vedoucí k fungování Úřadu
a to již prvním dnem šestého kalendářního měsíce následujícího po vyhlášení Zákona,“
píše se v návrhu usnesení vlády, které má Ekonomický deník k dispozici. Funkční období předsedy úadu je šestileté, aby překrýval mandáty jednotlivých vlád. Právě ministři jej do funkce jmenují a také z ní odvolávají.

„Úřad je ústředním správním úřadem pro užívání drážní a letecké dopravní infrastruktury a přístup k této infrastruktuře, užívání zařízení služeb na drážní dopravní infrastruktuře a přístupu k těmto zařízením, cenovou kontrolu v oblasti užívání drážní dopravní infrastruktury a zařízení služeb podle zákona upravujícího působnost orgánů České republiky v oblasti cen a poskytování podpory provozování evropské služby elektronického mýtného,“ uvádí se v návrhu zákona,který už prošel Senátem a čeká tak na podpis prezidenta.

Předsedou Úřadu může být jmenován občan České republiky, který má alespoň magisterské vzdělání a nejméně sedm let praxe v oblasti působnosti úřadu, z toho alespoň tři roky ve vedoucí funkci. Samozřejmostí je bezúhonnost a svéprávnost.

Jak bude organizováno výběrové řízení

  • Otevřené výběrové řízení umožňující ucházet se o místo v případě všech kandidátů splňujících kvalifikační požadavky dle zákona (viz výše)
  • Zveřejnění na webu MD
  • 14 denní lhůta pro podání přihlášek
  • Požadavek na zpracování přihlášky – odborný životopis, doklad o splnění kvalifikačních předpokladů, motivační dopis obsahující vizi vzniku a fungování úřadu
  • Hodnocení komise bude založeno na zohlednění
    1. relevantních pracovních zkušeností nad rámec minimálních kvalifikačních požadavků
    2. jazyková vybavenost
    3. vzdělání v právním, technickém nebo ekonomickém oboru
    4. hodnocení vize vzniku a fungování úřadu
  • Hodnotící komise bude tříčlenná, složená ze zástupců MD, Drážního úřadu a Drážní inspekce. Po ukončení výběrového řízení bude vládě předložen návrh na jmenování předsedy Úřadu, který bude následně vykonávat kroky, vedoucí k fungování Úřadu
    a to již prvním dnem šestého kalendářního měsíce následujícího po vyhlášení Zákona.

Jiří Reichl