Projekt rychlodráhy z centra Prahy na letiště a do Kladna je o krok blíže k realizace. Správa železnic vybrala projektanta úseku mezi pražským Výstavištěm a Dejvicemi. Vítězi tendru se staly společnosti Metroprojekt Praha a Moravia Consult Olomouc, které podaly nejvýhodnější nabídku v hodnotě 157,5 milionu. Oznámila to Správa železnic v tiskové zprávě.
Samotné zahájení prací je v plánu na začátku roku 2026, dokončení o tři roky později. Předpokládané celkové náklady této stavby činí téměř 7,7 miliardy korun. Výsledkem bude dvoukolejná elektrifikovaná trať, která povede z velké části v podzemí.
Cílem stavby je modernizace traťového úseku od nové zastávky u Výstaviště po současné nádraží v Dejvicích. Dvoukolejný elektrifikovaný úsek povede povrchově pouze v oblasti Stromovky, následně vlaky vjedou do hloubeného tunelu a nové podzemní stanice Praha-Dejvice. Stávající nádražní budova přestane sloužit cestujícím. Nástupiště v nové poloze umožní lepší napojení na stanici metra Hradčanská. Příspěvkem ke zvýšení bezpečnosti provozu bude zrušení všech železničních přejezdů.
Vítězové výběrového řízení vytvoří projektovou dokumentaci pro společné povolení stavby, a to i s využitím informačního modelu stavby BIM. Pořízení projektové dokumentace stavby Modernizace trati Praha-Výstaviště – Praha-Dejvice je spolufinancováno Evropskou unií z Nástroje pro propojení Evropy (CEF). Národní část financování zajistí Státní fond dopravní infrastruktury.
Mohlo by vás zajímat
Jak Ekonomický deník nedávno upozornil, na navazujícím úseku mezi stanicí metra Vltavská a Výstavištěm se pracuje už rok a čtvrt. Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) by měla být tato část trati dokončena podle plánu v příštím roce. „Cestujícím umožní přímý přestup na metro linky C a pohodlný přestup na tramvaje. Důležité také je, že nádraží je součástí plánů na vybudování budoucí nové čtvrti Bubny-Zátory,“ sdělil ke stanici Kupka.
Zhotoviteli prací jsou společnosti Metrostav TBR, OHLA ŽS a Elektrizace železnic Praha. Předpokládané celkové náklady stavby dosahují 4,7 miliardy korun a její celkové dokončení se plánuje v červenci 2026. Zkušební provoz vlaků na rekonstruovaném úseku začne příští rok v srpnu.
Projekt modernizace železnice z Prahy do Kladna s připojením Letiště Václava Havla je rozdělen na víc než desítku staveb. V letech 2017 až 2020 prošel rekonstrukcí Negrelliho viadukt. V roce 2022 začala přestavba trati mezi stanicemi Kladno a Kladno-Ostrovec, loni na ni navázala rekonstrukce úseku mezi Bubny a Výstavištěm. Začala také modernizace Masarykova nádraží. Správa železnic v současné době hledá zhotovitele prací mezi Prahou-Ruzyní a Kladnem.
(rov)