Od 1. ledna příštího roku končí vydávání velkých technických průkazů. Řidiči budou potřebovat pouze takzvané osvědčení o registraci vozidla, které bude nově jediným dokladem k automobilu. V osvědčení, nebo také takzvaném malém technickém průkazu, přibydou některé údaje, ostatní technické informace budou dostupné elektronicky. Vláda by na svém středečním jednání měla v souvislosti s nařízením ještě ladit detaily, má jít o tři úpravy technického charakteru.
Předkladatelem návrhu je ministerstvo dopravy. Úpravy se týkají například stanovení minimálních hodnot a ukazatelů standardů kvality a bezpečnosti a způsob jejich prokazování v souvislosti s poskytováním veřejných služeb v přepravě cestujících či pravidla pro zařazení silničních motorových vozidel do emisních kategorií. Návrh nahrazuje pojem technický průkaz vozidla pojmem osvědčení o registraci vozidla.
Návrh také obsahuje přechodná ustanovení, která zohledňují postupnou výměnu technických průkazů a dosavadních osvědčení o registraci vozidla za nová osvědčení o registraci vozidla.
„Bylo identifikováno několik nařízení vlády, která dosud obsahují dílčí úpravu týkající se technických průkazů vozidel. Vzhledem k tomu, že se právní (zákonná) úprava technických průkazů vozidel ruší, je třeba na tuto skutečnost zareagovat rovněž na úrovni nařízení vlády. V opačném případě by se dříve či později stala ustanovení nařízení vlády obsahující právní úpravu týkající se technických průkazů vozidel neaplikovatelná,“ uvádí se v návrhu nařízení vlády.
Řidiče spolu se zaváděním novinky, kdy bude místo dvou průkazů potřeba jen jeden, nečekají podle ministerstva dopravy žádné speciální návštěvy úřadů. „Změna bude postupná. U starších vozidel se počítá s tím, že při nejbližším úkonu provedeném na registračním místě se technický průkaz odebere (odeberou se oba doklady) a vydá se doklad nový,“ uvedlo již dříve ministerstvo.
Výměna průkazů bude podle resortu dopravy trvat několik let. Pokud lidé nebudou provádět žádnou změnu, zůstanou jejich současné doklady platné. „Při technické prohlídce na STK k výměně – zabavení velkého technického průkazu – nedojde,“ uvedlo ministerstvo dopravy. K načtení potřebných dat z registru silničních vozidel bude stačit zadat číslo registračního dokladu nebo VIN kódu vozidla. Informace budou k dispozici také na Portálu dopravy.
Řidiči také nemusejí mít od ledna při cestách po České republice technický, ale ani řidičský, průkaz fyzicky u sebe. To ale neplatí při cestách do zahraniční.
Hrozí riziko úprav skutečného stáří vozidla?
Například Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) se v souvislosti s koncem vydávání velkých technických průkazů obává toho, že to může při nákupu ojetého vozidla zkomplikovat určení skutečného stáří vozu. Malý technický průkaz sice bude podle sdružení obsahovat víc informací než doposud, ale v porovnání s velkým průkazem to bude stále výrazně méně. Podle sdružení hrozí, že by se u ojetých vozů neuvádělo skutečné datum výroby, ale datum uvedení do provozu.
„Klamavě udaný rok výroby vozu uměle zvyšuje jeho cenu. Hrozí, že si zákazník koupí starší vůz za vyšší cenu, než jaká by měla být,“ uvedl předseda Sdružení na ochranu vlastníků automobilů Zbyněk Veselý.
Další změnou, která od ledna řidiče čeká, je možnost požádat o zasílání informací o změnách na svém bodovém kontě přes SMS zprávu nebo e-mail. K odběru notifikací se řidič přihlásí zdarma přes Portál dopravy. Do portálu se mohou lidé přihlásit pomocí své bankovní identity, mobilního klíče eGovernmentu nebo například pomocí eObčanky. Podle ministerstva dopravy se jedná o další digitalizační počin, kterým se zjednodušuje komunikace občanů s úřady v rámci dopravních agend. Digitalizace a zjednodušení dopravních agend mají být podle ministerstva dokončeny do února roku 2025.
Od 1. ledna začíná platit také novela bodového systému, kromě úprav v přidělování bodů zavádí také možnost řízení automobilu od 17 let pod dozorem mentora, řidičský průkaz na zkoušku pro nové držitele oprávnění a počítá se zvýšením pokut.
Tereza Čapková