Na základě unijního rozhodnutí se nesmí od letošního srpna prodávat nová nákladní vozidla s hmotností nad 3,5 tuny s jinou než novější verzí tachografu druhé generace (G2/V2). Jenže, jak upozornila společnost ČSAD Uherské hradiště, aby řidič mohl využívat všechny jeho funkce, musí pracovat s kartou stejné verze. Většina z nich má ale původní starší typ a část funkcí tak nefunguje. Výměna karet za novější je možná na základě zákona ale až po pěti letech, nebo v případě poškození či ztráty. Podle zmíněného dopravce je tak nutná změna legislativy. Ovšem jak řekl pro Ekonomický deník Martin Felix ze Sdružení automobilových dopravců ČESMAD Bohemia Martin Felix, existuje i jednodušší řešení. „Nahlaste ztrátu karty”, radí řidičům.
„Řidiči jsou povinni do tachografu zaznamenávat překročení hranic. Když jede řidič třeba do Německa, na hranicích zastaví a manuálně zaznamená vjezd. Tachograf druhé generace už to zaznamenává automaticky, na základě satelitních dat. Sám si data načte a uloží do paměti karty. Nedochází tedy díky tomu ke zdržování přeprav. Se starou kartou ovšem tato funkce nefunguje,” vysvětluje konkrétní dopady Čech. Další významnou funkcí nových tachografů je také vybavení moderními lokátory GNSS. „Ty umožňují dálkové čtení údajů silničními kontrolními orgány bez nutnosti zastavení vozidla,“ doplnil.
V nové kartě jsou dále pracovní výkony řidiče rozloženy do více činností, navíc tam je například funkce záznamu „nakládky“ či „vykládky“, a to včetně lokalizace. „Pracovní výkon řidiče se hodně sleduje a nejen kvůli únavě, respektive odpočinku. Také proto, aby se lépe vědělo, kdy a kde pracovní výkon vykonává. Společně s automatickým záznamem překročení hranic se budou lépe sledovat vnitrostátní přepravy na cizím území, takzvané kabotáže,“ přiblížil Čech.
K jak velkým zdržením bude v praxi docházet kvůli tomu, že karty s novými tachografy nekomunikují, je podle něj těžko odhadnout. Jak uvedl pro Ekonomický deník (ED), každá zastávka může trvat deset minut, ale i půl hodiny. Jde podle něho o to, jak rychle se řidiči na nutný okamžik podaří najít parkovací místo, protože muís zastavit na nejbližším možném parkovišti. “Znamená to zdržení v řádu deset až patnáct minut na každém přechodu hranic, pokud je na parkovišti volné místo. Když ne, jsou zdržení ještě větší,” uvedl pro ED. S novými tachografy se zastavovat nemusí – pokud vše funguje jak má. A pokud by řidič kvůli takovému zdržení přijel pozdě na nakládku či vykládku, mohl by nastát problém.
Podle Vlastislava Čecha, obchodního ředitele společnosti ČSAD Uherské Hradiště, je kvůli této skutečnosti se starými kartami v nových tachografech nutná změna legislativy. A to na úrovni celé EU, protože problém se netýká jen Česka. „Zatím žádná legislativní změna neprošla a nikdo neví, zda a kdy se to změní. Může samozřejmě dojít k poškození či ztrátě karty, to jsou ale zatím legitimní důvody pro výměnu. A s tím, jak se budou kupovat nová vozidla, poroste tlak na změnu v systému vydávání nových karet řidičů,“ říká. A dodává, že požadavek na legislativní změnu směrovaný na ministerstvo dopravy by měl řešit ČESMAD Bohemia.
Sdružení však ve vyjádření pro Ekonomický deník uvedlo, že podle něj to tak zásadní problém nepředstavuje. „Novou kartu dostane řidič za sedm set korun, musí ale říci, že původní ztratil. A pokud nejezdí do zahraničí, tak ji nepotřebuje,” řekl Felix. A považuje tak zbytečné tuto situaci řešit na úrovni EU.
Monika Ginterová