Dlouho obávaná událost je tu. Od zítřka se očekává dopravní kolaps celé Prahy a přilehlého okolí. Plánovaná oprava Barrandovského mostu bude trvat roky, přičemž magistrát tvrdí, že nejhorší bude prvních „110 dní“. To řidiče moc neuklidňuje. Nejvytíženější dopravní tepna v České republice nebude plného provozu schopná až do roku 2025. Jak se vyhnout kolapsu, kudy vedou objízdné trasy nebo jakým jiným prostředkem se přepravovat přináší v následujícím textu Ekonomický deník.
V pondělí 16. května zahajuje Technická správa komunikací rozsáhlou rekonstrukci, která potrvá několik let. Již od včerejška se staví dopravní značení a postupné omezování provozu vyvrcholí dnes, a to úplným uzavřením rampy ze Strakonické ulice.
Etapy výstavby
Rekonstrukce mostu je rozdělena do čtyř etap. První se uskuteční letos s dobou dopravního omezení 110 dní a další budou postupně navazovat v příštích letech.
V letech 2023 a 2024 se doprava omezí vždy na 92 dní a v roce 2025 už jen na 82 dní.
Letos se bude pracovat v pravé polovině jižní části mostu ve směru ze Smíchova na Jižní spojku a na příjezdové strakonické rampě, která bude zbourána a postavena nová. Dále se bude opravovat spodní část barrandovské rampy a spodní části mostu nad komunikací Strakonická.
Most nebude nikdy zcela uzavřen, průjezd bude možný ve třech jízdních pruzích, z původních čtyř, v obou směrech po celou dobu stavby.
„Hned v pondělí 16. května zahájíme práce na rekonstrukci mostu frézováním povrchu vozovek. Zároveň začneme odstraňovat původní zábradlí a svodidla, následně zbouráme mostní římsy. Tyto části Barrandovského mostu jsou již ve velmi špatném technickém stavu, proto je plánujeme plně nahradit. Souběžně bude probíhat kompletní demolice mostovky Strakonické rampy, kterou také čeká kompletní výměna,“ říká Martin Ředina, ředitel Oblasti mostních staveb ve společnosti PORR, která bude mít v příštích letech opravu Barrandovského mostu na starosti.
Kritici namítají, proč se nezačalo se stavbou až o prázdninách, kdy je provoz přece jen slabší a mohlo se tak předejít dopravnímu kolapsu.
„Barrandovský most je svojí kapacitou nenahraditelný v komunikační síti nejen hlavního města, ale i Středočeského kraje. Při výběru dodavatelské firmy jsme proto kladli velký důraz na co nejkratší dobu uzavírek a zachování maximální možné průjezdnosti mostu. Nově jsme využili smluvní vzory FIDIC podle ověřeného celosvětového standardu, který obsahuje i nástroje a mechanismy pro efektivní řízení stavby,“ zdůraznil generální ředitel TSK Sinčák.
Kritika se snáší ale především na hlavu Magistrátu. Ten se brání.
„Naši předchůdci neměli na opravu Barrandovského mostu odvahu a most nechali desetiletí chátrat. Oprava je už naprosto nezbytná. Barrandovský most opravíme, protože nechceme, aby most spadl jako v italském Janově nebo Trojská lávka v Praze. Na opravy už se roky důkladně připravujeme. K plánování oprav jsme poprvé použili počítačové modelování dopravy s cílem maximální průjezdnosti. S dvouměsíčním předstihem jsme také rozšířili Strakonickou o celý jeden pruh, abychom ulevili dopravě v okolí. Samotný most pak zůstane průjezdný ve třech pruzích v každém směru a opravovat se bude vždy jen jeden pruh. Na místě bude přítomná také nonstop odtahová služba. Bez omezení to nepůjde, věřím ale, že Pražané opravený a bezpečný most ocení,“ uvedl Zdeněk Hřib, primátor hlavního města Prahy.
Proč je nutná rekonstrukce?
Každý most musí ve svém životním cyklu projít kompletní rekonstrukcí a výměnou některých částí. Tímto procesem ale Barrandovský most nikdy neprošel. „Z diagnostiky vyplynulo, že nejvážnějším problémem je zatékání do špatně zainjektovaných kabelových kanálků, a tím pak dochází k oslabení předpínací výztuže, kterou musíme během rekonstrukce doplnit o nový systém. Dalším problémem jsou průsaky způsobené již nefunkčním hydroizolačním systémem pod svodidlovými zídkami, lokálně poškozené hydroizolace pod vozovkou, trhliny ve stěnách komor a poškozený odvodňovací systém mostu, jež vyvolává degradace betonu a korozi betonářské výztuže. Tato oprava vyžaduje kompletní sejmutí mostovky, betonových svodidel a říms a přeizolaci celého mostu. Chystáme rovněž úpravy osvětlení a přeložky inženýrských sítí,“ vyjmenovává Jozef Sinčák, generální ředitel TSK.
Objízdné trasy
Největší omezení přinese kompletní uzavření nájezdu na most od ulice Strakonická, kde se zbourá a postaví zcela nová rampa. Na most se tedy z této strany po dobu 110 dní řidiči nedostanou. Možností, jak se dostat na druhou stranu Vltavy, je hned několik.
Řidičům se doporučuje využít vyznačenou objízdnou trasu po Pražském okruhu ve směru k ulici K Barrandovu nebo v opačném směru přejet řeku po Lahovickém mostě na Pražském okruhu a dále do města zamíříte buď sjezdem v Písnici a ulici Libušská, či sjezdem Vestec, popřípadě až k dálnici D1 a odtud zamířit do centra po ulici 5. května.
Další možností je nová vratná rampa, která se dokončuje u Lihovaru. Řidiči jedoucí z Chuchle na Barrandovský most pojedou nejdříve rovně pod Barrandovským mostem ke křižovatce u Lihovaru a těsně před ní se otočí po nové rampě zpět do směru přes Vltavu a na jedenou na Barrandovský most v opačném směru.
Uzavřena bude i polovina jižního mostu směrem na Jižní spojku. Jeden jízdní pruh směrem ze Smíchova na Jižní spojku bude proto převeden do protisměru, aby mohl být zachován provoz na mostě ve třech jízdních pruzích v obou směrech.
Po dobu rekonstrukce Barrandovského mostu se na placené úseky objízdných tras vztahuje výjimka. Řidiči mohou tyto úseky použít i bez dálniční známky a nebude jim hrozit žádná sankce.
Náhradní doprava
Autobusové linky, které přes most projíždějí, tj. 118, 170, 190, 196 a 197, zůstanou v provozu v nezměněné podobě.
Pouze autobusová linka 125 bude v pracovních dnech rozdělena na dva samostatné úseky, protože na Jižní spojce s ohledem na modelová kapacitní prověření nebylo možné vyhrazené pruhy pro autobusy prodloužit.
Od 6 do 20 hodin budou proto spoje linky 125 jezdit na zkrácené trase Háje – Sídliště Petrovice – Skalka a na úseku Jižní Město – Háje – Smíchovské nádraží DPP zavede náhradní linku X125.
O víkendech, státních svátcích, v pracovních dnech brzy ráno a po 20. hodině bude linka 125 v provozu v dosavadní podobě.
Tramvaje
V případě výraznějších komplikací při průjezdu autobusových linek přes Barrandovský most se cestujícím doporučuje využít tramvajového spojení z oblasti Modřan a Braníka ve směru do centra linkami 2, 3, 17 a 21, které budou v pracovní dny posíleny od 6 do 19 hodin. Linka 21 bude rozšířena a bude zajišťovat přímé spojení až ke Smíchovskému nádraží.
Pro cestující z oblasti Novodvorské, Lhotky a Kamýku, kteří doposud využívali autobusové spoje a stanici Smíchovské nádraží pro přestup na metro, doporučuje TSK v případě mimořádných událostí přestoupit na tramvajové linky 2, 3, 17 nebo 21 v Braníku v zastávce Přístaviště a dále do centra pokračovat tramvají a na metro přestoupit na Palackého náměstí ve stanici Karlovo náměstí.
Přestože severní oblast města je od Barrandovského mostu již poměrně vzdálena, pro usnadnění cest do jeho okolí a zlepšení pravidelnosti provozu tramvajové linky 17 je v pracovní dny připraveno prodloužení všech spojů této linky ze zastávky Výstaviště do zastávky Vozovna Kobylisy.
Přívozy
K lepšímu cestování mezi oběma břehy řeky Vltavy může mezi Dvorci a Lihovarem přispět také přívoz P3, který bude v ranní špičce v provozu v 10minutových intervalech, zbytek dne pak po 15 minutách.
U tohoto přívozu došlo na jaře 2022 k přesunutí nástupního mola na pravém břehu Vltavy do bezprostředního sousedství areálu Žlutých lázní a do kontaktu s tramvajovými zastávkami Dvorce.
Vlaky
S cílem zvýšit kapacitu vlakových spojení v oblasti Zbraslavi bude od pondělí posílen provoz v úseku Praha – Zbraslav – Praha-Braník a zkráceny intervaly v ranních a dopoledních hodinách z 30 na 15 minut, kolem poledne pak z 60 na 30 minut. Dostupnost posílených železničních spojů na Nádraží Zbraslav ze Zbraslavi zajistí ráno i odpoledne v intervalu 10 minut autobusová linka 165.
Podrobné informace o jízdních řádech, zpoždění či aktuálních spojeních najdete na webových stránkách www.dpp.cz nebo www.pid.cz.
Jana Bartošová