Loňský rok zahýbal automobilovým trhem velmi výrazně. Rapidní pokles týkal nejvíce prodeje nových aut, ale zasáhl i sekundární trh s ojetými vozy. U nových vozů byl příčinou poklesu zejména jarní lockdown, výpadky ve výrobě a následně výpadky v dodavatelských řetězcích a opětovné uzavření autosalónů. Na sekundárním trhu pak chyběla zánovní auta, značně klesl dovoz ojetin ze zahraničí, a výměnu vozů brzdily rovněž uzavřené autobazary, které musely přejít na on-line prodej.
Největší pokles nabídky ojetých aut od roku 2009, tedy rok po začátku ekonomické krize, zaznamenala společnost AURES Holdings, která provozuje mezinárodní síť autocenter AAA AUTO. Na výrazný pokles firma upozorňovala průběžně v loňském roce.
Firma také vyvinula systém, jak vozy prodávat online a předávat je dezinfikované zákazníkům. Prodala tak několik tisíc vozů. Podle generální ředitelky AAA Karolíny Topolové on-line prodej nejvíce využívali živnostníci, podnikatelé a společnosti, aby si tak zajistili maximální odpočet DPH v závěru roku. Dalším důvodem k pořízení vozu je podle ní i fakt, že prodejci nabízejí slevy, aby na poslední chvíli vylepšili prodeje. Podrobně jsme se tématu online prodeje věnovali v textu Coronavirus změnil i prodej ojetin, přesto se prodeje vrací na 90 % původního stavu na konci roku Asociace obchodu ojetými automobily informovala o tom, že Ztráty autobazarů kvůli koronaviru přesáhly miliardu Kč
„Za loňský rok chybělo ve střední Evropě přes 477.000 ojetých aut ve srovnání s rokem 2019,“ uvedl Petr Vaněček, provozní ředitel společnosti. V České republice klesla nabídka skoro o 90.000 aut, v Polsku o 185.000, na Slovensku o 55.000 a v Maďarsku jich chybělo 150.000. Převis poptávky nad nedostatečnou nabídkou s sebou celkem očekávatelně přinesl i vyšší ceny. „Střední hodnota ceny ojetin nejvíce rostla na Slovensku, kde poskočila v přepočtu o 20.000 korun, v Česku meziročně stoupla o 10.000 korun, v Maďarsku a Polsku rostla v řádu jednotek tisíc,“ doplňuje Vaněček.
TOP 10 nejinzerovanějších vozů ve střední Evropě v roce 2020
Česká republika | Slovensko | Polsko | Maďarsko | |
1. | Škoda Octavia | Škoda Octavia | Opel Astra | Opel Astra |
2. | Škoda Fabia | Škoda Fabia | Audi A4 | Ford Focus |
3. | Volkswagen Passat | Volkswagen Passat | Volkswagen Passat | BMW 3 |
4. | Volkswagen Golf | Volkswagen Golf | BMW 3 | Volkswagen Passat |
5. | Škoda Superb | Škoda Superb | Volkswagen Golf | Volkswagen Golf |
6. | Ford Focus | BMW 3 | Ford Focus | Škoda Octavia |
7. | BMW 3 | Audi A4 | Škoda Octavia | Suzuki Swift |
8. | Škoda Rapid | Audi A6 | Ford Mondeo | Opel Corsa |
9. | Ford Mondeo | BMW 5 | Opel Corsa | BMW 5 |
10. | Volkswagen Touran | Ford Focus | BMW 5 | Audi A4 |
I přesto, že v celkovém součtu trh oslabil, několik kategorií zažilo v loňské roce růst. Vyšší podíl na trhu ojetin zaznamenaly hybridy a elektromobily. V Česku bylo v nabídce 4471 (+ 46 %) hybridů a 1917 (+ 30 %) plně elektrických vozů. Mírně posílily i vozy kategorie SUV (+ 1,13 %). Nejvíce ojetin bylo inzerováno v Praze a Středočeském kraji, naopak nejméně v Karlovarském a Libereckém kraji. Nejvíce ojetin bylo nabízeno s rokem výroby 2016. Stejně jako před rokem tak lidé a obchodníci nabízeli nejvíce pětiletých ojetin (celkem 51.501 ks).
Situace na trhu ojetin v prosinci 2020
V prosinci bylo na českém trhu inzerováno 95.844 ojetin, což je o 7.500 více, než v listopadu. Střední hodnota ceny meziměsíčně vzrostla o 10.000 na 150.000 korun. Střední hodnota stáří byla 9,7 roku a tachometr nejčastěji ukazoval 149.500 km. Nejčastěji byla v nabídce Škoda Octavia (10216 ks), Škoda Fabia (7074 ks) a VW Passat (3525 ks).
-red-