Asociace: Ztráty autobazarů kvůli koronaviru přesáhly miliardu Kč

Prodej vozů v AAA Auto. Foto: archiv redakce

Ztráty prodejců ojetin za letošní rok přesáhly v důsledku vládních opatření proti koronaviru miliardu korun. Pro malé autobazary je uzavření prodejních míst v mnoha případech likvidační a desítky jich letos zkrachovaly. Velké bazary investují do on-line kanálů a i ojetiny začínají prodávat přes internet.

Prodejce ojetých automobilů trápí jejich nedostatek, který je způsoben zpomalením ekonomicky a také jarní nemožností cestovat a zastavením přeshraničního obchodu s ojetými vozy. „Na českém trhu chybí zhruba 30.000 ojetin, které se oproti loňsku nedovezly ze zahraničí,“ řekl předseda Asociace obchodu ojetými automobily Jiří Grund.

Podle červencových dat Svazu dovozců automobilů bylo během letošního prvního pololetí dovezeno do Česka pouze 69 026 ojetých aut, přičemž větší část připadala na první kvartál. Oproti stejnému období loňského roku tak došlo k poklesu o 22,58 %, v absolutních číslech 20 133 vozů. „Dovozcům a pochopitelně ani prodejcům letošní druhé čtvrtletí opravdu nepřálo. Importérům se zavřely hranice a prodejci byli kvůli karanténním opatřením nuceni na pět týdnů zavřít své provozovny. To pochopitelně citelně zahýbalo sekundárním trhem, který tak ze dne na den přišel o odbyt a zároveň nebyl schopen ani nakoupit zásoby vozů,“ říká provozní ředitel sítě autocenter AAA AUTO Petr Vaněček.

AAA Auto začalo na jaře po uzavření autobazarů prodávat ojetiny on-line. Prodalo tak několik tisíc vozů. Podle generální ředitelky AAA Karolíny Topolové on-line prodej momentálně využívají především živnostníci, podnikatelé a společnosti, aby si tak zajistili maximální odpočet DPH v závěru roku. Dalším důvodem k pořízení vozu je podle ní i fakt, že prodejci nabízejí slevy, aby na poslední chvíli vylepšili prodeje.

Podrobně jsme se tématu online prodeje věnovali v textu Coronavirus změnil i prodej ojetin, přesto se prodeje vrací na 90 % původního stavu

„Důvodem poklesu cen poloviny modelů je každoročně s koncem kalendářního roku blížící se zestárnutí o rok, ke kterému dojde po prvním lednu. Samozřejmě jde i o podporu on-line prodeje,“ dodala Topolová.

V Česku se ročně prodá kolem 700.000 ojetin. Z toho 200.000 aut tvoří dovozy a zbytek z poloviny připadá na autobazary a soukromé prodejce.

Prodej nových osobních aut za 11 měsíců letošního roku klesl o 21 procent na 182.638 vozů. V listopadu, kdy byly kvůli protiepidemickým opatřením zavřeny autosalony, byl odbyt nižší o 13 procent.

-čtk-, -chl-