Coronavirus změnil i prodej ojetin, přesto se prodeje vrací na 90 % původního stavu

Snímek z online tiskové konference Aures Holding. Zleva: Petr Vaněček, Karolína Topolová, Stanislav Gálik. Repro: ZOOM/ED

Pandemie sektor automotive velmi citelně zasáhla, uzavření hranic omezilo dovoz starých ojetin, což lze vnímat jako pozitivní trend. Zaznělo to na první online tiskové konferenci skupiny Aures Holding k hospodářským výsledkům. Zajímavostí dopadu pandemie je vyšší věk „prvořidičů“, či návrat těch, kteří dlouho vůz neměli. Skupina za 28 let obsloužila 2,5 milionu klientů, letos by měla prodat 73 tisíc aut.

Téměř 1000 zaměstnanců muselo propustit vedení sítě Aures Holding, která provozuje síť AAA Auto. Největší propouštění bylo v Polsku, kde skupina plánovala velkou expanzi av souvislosti s tím přijímala i hodně zaměstnanců Podle předsedkyně představenstva Karolíny Topolové jich bylo asi 600, většina ve zkušební době. Postupně však byla většina přijata zpět.

Podle Topolové byly pobočky uzavřeny zhruba 5 týdnů, kdy prodeje automobilů klesly až na 1/5 předkorovinarových prodejů. „Vidíme, že II. vlna nese další dopady. Díky snížení cen vozů jsme dokázali částečně vykompenzovat propady prodejů. V případě, že vše půjde dobře, budeme na 70 % ekonomických výsledků loňského roku,“ odpověděla na dotaz Ekonomického deníku Topolová. „I přes zavření poboček se budeme pohybovat na 90 % prodejů vozu. Proto spíše sledujeme tento ukazatel, jelikož víme, že ekonomické výsledky se nedaly ovlivnit, kdežto prodeje ano,“ doplnil Petr Vaněček, provozní ředitel mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO. Nejvíce s prodejem pomáhá virtuální obchod, který firma vyvinula v krátkém čase. „Tak jako v řadě jiných oborů i u nás lockdown spojený s obavou lidí z návštěvy neznámého prostředí urychlili vývoj digitalizace,“ dodala Topolová. Systém nyní umožní výběr auta od počítače a doručení vybraného vydesinfikovaného vozu až domů.

„On-line prodej nám umožnil ekonomicky přežít. Velice si ceníme také pomoci jednotlivých vlád, díky které jsme mohli zachovat spoustu míst, která bychom museli zrušit. Umožní nám i navázat na expanzní plány, které máme zejména v Polsku. Nyní jsme na 90 % obchodního stavu před pandemií,“ dodala Karolína Topolová.

Corona zastavila automobilky a omezila koloběh ojetin

Podle Topolové coronavirus způsobil, že je také nedostatek vozů na prodej, protože se zastavily automobilky a nevznikají nové ojeté vozy. „Druhým faktorem je omezen dovozu vozů. To bereme jako pozitivní, protože se zastavil dovoz starých ojetých vozů do východní Evropy. Předpokládáme, že v několika nadcházejících týdnech bude růst ojetých vozů 10-15 %,“ dodala šéfa sítě AAA Auto, která denně prodává průměrně 220 vozů. Od začátku roku bylo prodáno 56.000 vozů (31.700 ČR, 10.300 Polsko, 10.700 Slovensko, 2.550 Maďarsko). „Celkově bychom se letos v prodejích skupiny měli dostat na zhruba 73 000 vozů, což by i přes pokles vůči loňskému roku měl být pátý nejlepší výsledek v historii společnosti,“ dodala Topolová.

 

Nejprodávanější vozy v síti AAA AUTO za 9 měsíců roku 2020
  Česká republika Polsko Slovensko Maďarsko
1. Škoda Octavia Opel Astra Škoda Octavia Opel Astra
2. Škoda Fabia Ford Focus Škoda Fabia Ford Focus
3. Volkswagen Passat Škoda Octavia Volkswagen Passat Suzuki Swift
4. Škoda Superb Volkswagen Passat Volkswagen Golf Mazda 3
5. Volkswagen Golf Škoda Fabia Kia Sportage Škoda Octavia
6. Hyundai i30 Opel Insignia Škoda Superb Volkswagen Passat
7. Škoda Rapid Volkswagen Golf Kia Ceed Renault Megane
8. Ford Focus Renault Clio Ford Focus Volkswagen Golf
9. Ford Mondeo Opel Corsa Hyundai i30 Ford Mondeo
10. Kia Ceed Dacia Duster Opel Astra Opel Corsa

 

Návrat řidičů, kteří dlouho neřídili, vyšší věk „prvořidičů“

Dalším zajímavým trendem, který v AAA Auto vypozorovali je, vyšší věk „prvořidičů“ nebo těch, kteří si po létech obnovují řidičský průkaz. „Je to patrné zejména ve městech nad 100.000 obyvatel, kde si řada lidí dosud vystačila s městskou dopravou. Je také patrné, že tito lidé nepožadují speciální výbavu automobilů a sáhnou po základních modelech, kde nejsou velké displeje. Vystačí si s posilovačem řízení, klimatizací a rádiem,“ řekl Petr Vaněček. Zatímco řidiči-senioři (nad 60 let) dosud tvořili zhruba desetinu všech zákazníků, nyní je to téměř 20 %. Nejvíce se tento trend podle Vaněčka projevil po prázdninách. Preferovanějším pohonem je v tomto případě benzín. „Podle našich odhadů, které potvrzují i odborníci, se zvyšuje podíl lidí, kteří dojíždějí do zaměstnání automobilem. V České republice dosahuje tento podíl už 60 %, zatímco do pandemie se pohyboval kolem 40 % – hlavní roli opět hrají obavy z nákazy koronavirem,“ dodal Vaněček.