Společnost Scania Sverige získala od Švédské vládní agentury pro obranné vybavení (FMV) významnou zakázku. Dodá jí celkem 65 těžkých tahačů speciálně navržených pro přepravu tanků. Smlouva zároveň obsahuje opci na dalších 60 vozidel.

Dodávky pro ozbrojené síly budou podle závazku společnosti Scania dokončeny do léta 2026.

Nové tahače, postavené na robustní platformě Scania R 620 XT 8×4/4, pohání výkonný motor V8 s výkonem 620 koní. Celková hmotnost soupravy včetně návěsu přesáhne 110 tun, jelikož samotný tank váží přibližně 60 tun.

Posádka jede s tankem a nechybí ani navijáky

Díky motorům, které označuje Scania jako tzv. vícepaliové, lze čerpat jak standardní naftu, tak specifické vojenské pohonné hmoty. Palivové nádrže o objemu přes 1 000 litrů zajistí dojezd až 800 kilometrů bez nutnosti tankování.

Klíčovou výhodu představuje kabina CrewCab, známá z hasičských vozidel, která umožňuje přepravu celé tankové posádky a její výzbroje. Posádka tak dorazí na místo spolu s technikou a může okamžitě zahájit plnění úkolů, což zrychluje přesuny a usnadňuje reakce na náhlé změny trasy.

Mohlo by vás zajímat

Polovina všech tahačů bude vybavena navijáky, které umožní i odtah poškozených tanků.

tahač tanků
Kabina počítá i s dopravou posádky tanku. Inspirace přišla od hasičů. Foto: Scania Sverige

Klíčové parametry nových tahačů Scania

ParametrHodnota / Vybavení
Modelová platformaScania R 620 XT 8×4/4
Výkon motoru620 koní (V8)
Maximální hmotnost soupravyPřes 110 tun
Dojezd bez tankováníAž 800 km
Kapacita kabinyCelá tanková posádka + výzbroj

Zdroj: Scania Sverige

Vývoj v rekordním čase díky civilnímu know-how

Konstrukce vozidla vznikla v úzké spolupráci s armádou a prošla rozsáhlými zkouškami. Společnosti Scania se podařilo dokončit vývoj v rekordním čase: zakázku získala na jaře 2023 a první prototypy prošly testováním už během prvního roku.

Dokončení zaručilo využití modulárního systému Scania, který umožňuje kombinovat civilní a vojenské komponenty. Na vývoji se podílela i dceřiná společnost Laxå Special Vehicles, která zužitkovala dlouholeté zkušenosti s úpravami těžkých vozidel.

Nové tahače postupně nahradí starší model Dragbil 23T (6×4), který armáda používá od konce 90. let. Moderní souprava přináší výrazně vyšší přepravní kapacitu, výkon a vyšší komfort posádky.