Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) prozkoumal nabídky datových a hlasových služeb, aby zjistil, zda jsou tuzemské ceny skutečně výrazně nižší než v zahraničí a jestli mezi sebou velcí mobilní operátoři neuzavřeli zakázanou dohodu. Za zlomové označuje jaro roku 2017, například díky novým neomezeným tarifům. Trhy sice nadále zůstávají oligopolní, pozitivní roli však hrají neveřejné nabídky.
Na přelomu zimy a letošního jara došlo ke změně na postu ministra průmyslu, ačkoli bývalý i nový šéf rezortu jsou členy ČSSD. Jan Mládek tehdy ztratil důvěru premiéra kvůli svým postojům vůči telekomunikačnímu trhu. Varoval, že zrušení roamingových poplatků povede ke zdražení ostatních služeb, což údajně poškodí 95 % společnosti, protože telefonování a textování ze zahraničí je “elitářská záležitost”.
Náměstek tehdejšího ministra potom nespokojeným spotřebitelům poradil, aby se odstěhovali do Polska, pokud chtějí výhodnější polské ceny. A samotný Mládek dále předložil novelu zákona o elektronických komunikacích, podle které by mobilní operátoři nemohli nabízet jiné než veřejné ceníkové ceny. Brzy poté byl vystřídaný Jiřím Havlíčkem.
Od 15. června 2017 začala v Evropské unii účinkovat nová pravidla, podle kterých platíme svému operátorovi stejné ceny jako ve vlasti, i když zrovna pobýváme na dovolené nebo služební cestě v jiném členském státu. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže mezitím prováděl “sektorové šetření v oblasti datových a hlasových služeb poskytovaných prostřednictvím veřejných mobilních sítí elektronických komunikací koncovým zákazníkům v České republice”. Přitom zpětně sledoval období od poloviny roku 2012 do letošního prvního čtvrtletí.
Tuzemské telekomunikační trhy jsou oligopolní, ale probíhá soutěž
Úřad při svém šetření rozlišoval dva maloobchodní trhy: pro firemní a nefiremní zákazníky. Oba mají “silně oligopolní” strukturu, nicméně ani v jednom případě neexistuje operátor, který by získal většinu. Tržní podíly jednotlivých hráčů jsou “relativně nestabilní”. Operátoři mají pro svoje obchodníky vypracované podrobné manuály, podle kterých jsou nabízeny produkty, strategie jednotlivých společností se však liší: “co do přístupu, výše možné slevy i způsobu jejího vyjednávání”. Ceníkové ceny a služby byly až do letošního jara “téměř identické”, avšak “významné procento zákazníků” využívalo neveřejné slevy. Právě letos navíc došlo “k výrazným změnám”, když operátoři nabídli nové neomezené tarify a výhodnější datové limity.
Z uvedeného vyplývají následující závěry: Žádný operátor nemůže “samostatně zaujímat dominantní postavení”. Rozdílné strategie jsou “spíše znakem funkční konkurence, než koluze”. A kvůli individuálně sjednávaným smlouvám není pravděpodobné, že by velké společnosti měly funkční dohodu o cenách.
Netransparentní slevy však mají více důsledků. Významnou roli hraje “kupní a vyjednávací síla zákazníků, kdy rozdíl mezi nabídkami pro jednotlivce a velké korporace, či státní orgány, je obrovský”. Soutěž proto funguje lépe a intenzivněji, pokud jde o nefiremní zákazníky. Úřad navrhuje, aby bylo posíleno postavení virtuálních operátorů, což však “závisí na podmínkách velkoobchodního trhu”. ÚOHS uznává, že nemá oprávnění, aby svoji vizi uskutečnil zcela sám, šetřeným sektorem se však chce nadále zabývat a svá zjištění “aktivně konzultuje s Českým telekomunikačním úřadem”.
Petr Woff