INZERCE

DAKO-CZ vyrábí brzdové komponenty pro železniční vagony. Foto: DAKO-CZ

Pozdvižení ve Vagonce Louny, do pronajatého areálu přišli úřadovat noví majitelé, nařídili zaměstnancům zůstat doma

Netradiční směnu zažili zaměstnanci minulý týden zaměstnanci Vagonky Louny, kteří pracují v areálu firmy Heavy Machinery Services. Ten v insolvenci koupila firma Traťová strojní společnost patřící do skupiny Rail Invest bratří Šušků. Právě noví majitelé se důrazně domáhali vstupu i do míst, které má pronajata Vagonka Louny, která jim nepatří.

Policie musela po několika měsících opět řešit spory ohledně vstupu do průmyslového areálu Heavy Machinery Services (HMS) více známého jako „Lounské strojírny“. Areál si pronajímá firma Vagonka Louny, kterou vlastní společnost DAKO-CZ spadající do skupiny Czechoslovak Group Michala Strnada.

Neohlášeného vstupu do areálu HMS, který je do konce srpna pronajat právě Vagonce Louny, se domáhali noví vlastníci – majitelé společnosti Traťová strojní společnost (TSS) bratři Šuškové. Ti HMS koupili v insolvenci za 750,5 milionu korun, což je více než trojnásobek odhadní ceny. Přitom je dobrým zvykem a hlavně zákonným požadavkem, že pokud majitel chce zkontrolovat svůj majetek, který pronajímá, dopředu se ohlásí. To se ale nestalo a proto ostraha areálu nechtěla bratry Šuškovi pustit. Rozjitřené emoce musela klidnit policie. Protože bylo v této souvislosti podáno trestní oznámení, nechtěla lounská policejní mluvčí Miroslava Glogovská situaci dále komentovat.

Noví majitelé areálu poslali zaměstnance domů. Ti však pracují pro nájemce až do konce srpna

Že neochota vpustit Šuškovy do podniku měla svůj význam, ukázal další průběh návštěvy. Majitelé fabriky si totiž nechali svolat zaměstnance a oznámili jim, že nemusí chodit 14 dní do práce a že jim přesto zaplatí mzdy. Tím by ale znemožnili nájemci, Vagonce Louny, dokončit rozpracované zakázky. Tiskový mluvčí nájemce Andrej Čírtek to okomentoval: „Nechápeme to. Nájem končí za necelé tři měsíce a potom si můžou vlastníci v areálu počínat, jak uznají za vhodné. Je přece v jejich zájmu, abychom dokončili rozpracované zakázky a předali jim fungující fabriku.“

Vagonka Louny má areál pronajatý do konce srpna. Vyrábí a servisuje v něm železniční vagony. Andrej Čírtek vysvětluje: „Vagonka Louny se o pronajatý areál pečlivě stará, nájem platí a novým majitelům jej po skončení nájemní smlouvy předá v perfektním stavu. V současnosti zaměstnanci pracují na řadě zakázek a tyto incidenty jim na klidu pro práci ani důvěře v nové vlastníky nepřidávají.“

Společnost Heavy Machinery Services (HMS) se potýká s problémy již od roku 2010. Na konci června (26. 6.) na ni byl vyhlášen konkurs. Koncový vlastník společnosti je neznámý, komunikují za něj pouze najatí manažeři, konzultanti a právníci. Byznys HMS, která je v insolvenci a dluží dvě miliardy Kč, fakticky převzala společnost Legios Loco, jejíž koncový vlastník je také neznámý. Mezi společnostmi HMS a Legios Loco docházelo k netransparentním finančním transferům, které zakládají podezření z tunelování firmy a poškozování zájmů věřitelů v zájmu anonymního koncového vlastníka. Ten zřejmě ovládá prostřednictvím nastrčených společností jak HMS, tak Legios Loco. Zástupci firem navíc nekomunikovali s insolvenční správkyní Petrou Hýskovou a proto Legios Loco poslal soudce Zdeněk Strnad loni v červnu do konkursu.

Insolvenční správkyně dala podnik do nájmu právě Vagonce Louny, která převzala péči o areál a naplnila ho zakázkami, na kterých v současnosti zaměstnanci pracují. Aby byly uspokojeny pohledávky věřitelů, vyhlásila správkyně dražbu, ve které překvapivě nezvítězila skupina Czechoslovak Group, ale společnost bratří Šušků, která překvapivě nabídla trojnásobek odhadní ceny – 750 miliónů Kč.

Nový vlastník areálu – firma Traťová strojní společnost (TSS) spadá pod skupinu firem Rail Invest, kterou vlastní bratři Šuškové. TSS podle údajů dostupných v databázách projektu Hlídač státu od roku 2016 uzavřela celkem 350 smluv za 2 mld. Kč. Všechny dohledané zakázky byly pro Správu železniční a dopravní cesty. Mateřská skupina Rail Invest byla dlouhou dobu významným dodavatelem dalšího státního podniku ČD Cargo. Vedení CD Cargo však Rail Invest umístilo v roce 2019 na blacklist dodavatelů a firma se tak nemůže ucházet o státní zakázky.

„Abychom objasnili motivy skupiny Rail Invest, je nutné doplnit, že tato skupina byla v minulosti významným dodavatelem, opravcem a pronajímatelem vagonů ČD Carga. Tato spolupráce však skončila, když začala porušovat významné smlouvy na dodávku, opravy a pronájmy vagonů. Dokonce se firma propojená s touto skupinou nezdráhá přivlastnit si více než 1000 vagonů, za které jim ČD Cargo řádně zaplatilo, čemuž se vedení ČD Carga s péčí řádného hospodáře soudně brání. S firmami propojenými s Rail Invest pak ČD Cargo vede soudní spory v celkové hodnotě kolem 1 miliardy Kč,” uvedlo k tomu v oficiálním vyjádření ČD Cargo.

Do této události se o podnikatelích Šuškových moc nemluvilo a nepsalo od té doby se vše změnilo. Firma Rail Invest se intenzivně snaží vysvětlit své postoje ve sporu a do světel médií se začínají stavět i její vlastníci, což potvrzují poslední události z areálu HMS. Vstupu nových majitelů do areálu byli totiž přítomni i zástupci některých médií.

Tématu sporu v ČD Cargo se věnoval také portál Česká justice, který je součástí vydavatelství Media Network, stejně jako Ekonomický deník.

Analýza: ČD Cargo pod palbou byznysových zájmů

Jiří Reichl