Marketingový ředitel pražského Dopravního podniku Josef Voltr působí i téměř dva roky po svém jmenování ve firmě bratra generálního ředitele městské přepravní firmy. Vyplývá to z obchodního rejstříku. Ekonomický deník položil Dopravnímu podniku vícero standardních dotazů podobného charakteru, ale byl bez odpovědi odkázán na zákon o poskytování informací.
Nástup Josefa Voltra na pozici vedoucího odboru Marketing a komunikace oznámil pražský Dopravní podnik v půlce července roku 2016. „Josef Voltr přichází do Dopravního podniku ze společnosti Legaldeal a.s., kde se věnoval rozvoji aktivit z pozice předsedy představenstva. Voltr pracoval řadu let také v různých řídicích, obchodních a marketingových pozicích v Nestlé Česko a pražských hotelech Marriott a Renaissance. Studoval na Vysoké škole podnikání v Ostravě a program MBA absolvoval na BIBS – Nottingham Trent University,“ oznámil pražský přepravce na svých internetových stránkách 15. července 2016.
Měsíc a půl před tím firma oznámila, že ji jako generální ředitel povede právník Martin Gillar, který řídil divizi rozvoje a strategie České pošty, a ještě dříve působil jako místopředseda představenstva ČD Telematika.
Protože je Gillarův podřízený Voltr pracovníkem městské firmy, neměl by působit ve statutárních orgánech žádné přivátní firmy. Jenže podle internetového obchodního rejstříku je nadále jednatelem společnosti s ručením omezeným Legalsoft, kterou vlastní akciová společnost Legaldeal. Na pozici místopředsedy představenstva Legaldeal pak lze nalézt bratra generálního ředitele pražského Dopravního podniku Martina Gillara – Filipa Gillara. Josef Voltr je pak předsedou představenstva této akciové společnosti.
Nejde ovšem o jediné úzké pojítko mezi generálním ředitelem Dopravního podniku Martinem Gillarem a Josefem Voltrem. Voltr je v obchodním rejstříku veden také jako jednatel „eseróčka“ Legalnet, jež je vlastněno opět „akciovkou“ Legaldeal. Josef Voltr má v této firmě uvedeno bydliště na identické adrese jako generální ředitel Dopravního podniku Martin Gillar – v ulici U záběhlického zámku na Praze 10. Tuto adresu má Josef Voltr podle obchodního rejstříku uvedenu i u další firmy – Legalcafe – kterou ovládá akciovka Legaldeal.
O tom, že by se Josef Voltr jako Gillarův podřízený jako zaměstnanec Dopravního podniku vypsal ze všech statutárních pozic v privátní sféře nelze nic nalézt ani v digitalizované sbírce listin obchodního rejstříku. Působení v městské společnosti a zároveň v privátních firmách, které se soustředí na podobné činnosti, jaké Dopravní podnik odebírá, představuje vážný střet zájmů.
V „eseróčku“ Legalsoft působil v letech 2010 až 2014 mimo jiné, a v jednu chvíli byl i společníkem, i generální ředitel pražského Dopravního podniku Martin Gillar. Do doby, než se stala v září roku 2012 jediným společníkem Legalsoftu „akciovka“ Legaldeal. Martin Gillar byl i místopředsedou představenstva Legaldeal, od léta roku 2012 do léta 2013. Kdo je aktuálním skutečným vlastníkem Legaldeal není možné snadno dohledat. Podle Hlídače smluv zmiňované společnosti nemají s pražským Dopravním podnikem žádný obchodní vztah. To ale nevylučuje to, že se popisované firmy mohou podílet na některých zakázkách jako subdodavatelé.
V pražském Dopravním podniku ovšem nejde o jediné „blízké setkání třetího druhu“. Ekonomickým ředitelem dopravního podniku je od října 2016 Peter Hlaváč, někdejší klíčový spolupracovník v Česku usazeného slovenského miliardáře Milana Fiľa. Petr Hlaváč byl podle obchodního rejstříku od ledna 2014 do července 2015 i jednatelem IT firmy Uniprog Solutions (původně se jmenovala Tempest), jejíž dceřiná společnost Uniprog servis je dodavatelem IT služeb pro Dopravní podnik. V Hlídači smluv lze vyčíst, že Uniprog servis získal na pražském Dopravním podniku zakázky přesahující 31 milionů korun. Pět smluv s Uniprog servis Dopravní podnik podepsal v loňském roce. V roce 2015 je pak v Hlídači smluv uveden ještě kontrakt na podporu, údržbu a rozvoj systému DIS, cena této zakázky ovšem v Hlídači smluv uvedena není.
Aby toho nebylo málo, šéfem odboru IT v Dopravním podniku, spadajícím pod Petera Hlaváče, byl jmenován Roman Bradáč, někdejší jednatel a společník generálního ředitele Martina Gillara z firmy Legalsoft. Roman Bradáč dříve pracoval na ministerstvu dopravy a v jedné ze zakázek byl jako šéf výběrové komise nařčen, že jedná ve prospěch slovenské firmy Tempest (která je personálně provázána s Uniprog Solutions, jejímž jednatelem byl v minulosti ekonomický ředitel Dopravního podniku Peter Hlaváč – viz rozhodnutí Úřadu na ochranu hospodářské soutěže)
Ekonomický deník proto Dopravní podnik požádal, aby se k těmto zjištěním vyjádřil. Včetně zakázek, které zmiňované firmy u městského přepravce měly, nebo mají. A to i případně ve formě subdodavatele. Dopravní podnik ale na zaslané dotazy odpovědět odmítl. „Tyto dotazy spadají dle sdělení Právního odboru pod zákon č. 106/1999 Sb. Vaši žádost o informace lze podat dle postupu zde: http://www.dpp.cz/zadosti-o-povinne-poskytovane-informace-dle-zakona-c-106-1999-sb/. Děkuji za pochopení. S pozdravem,“ odepsala po urgenci odpovědí tisková mluvčí Aneta Řehková. Ekonomický deník žádost dle zákona 106 na Dopravní podnik zaslal a jejím vyřízení bude podrobně informovat.
Zmíněná zjištění nejsou prvními nestandardními poznatky kolem městského přepravce. Média v poslední době několikrát informovala o vlivu přerovského právníka Květoslava Hlíny na Dopravní podnik. Hlína je v posledních dvou letech v Praze považován za zákulisního hybatele, který má vliv na aktivity Dopravního podniku a donedávna radil dokonce i kanceláři samotné primátorky Adriany Krnáčové.
Hlína v minulosti jako advokát pracoval pro Babišovy podniky a působil v dozorčích radách společností Deza a Precheza, jež jsou součástí Agrofertu. Stávající generální ředitel Dopravního podniku Martin Gillar kdysi v Hlínově advokátní kanceláři koncipoval. Na základě těchto informací pak zmíněná zjištění ohledně dění ve firmě pražského městského přepravce zapadat.
Jan Hrbáček