INZERCE

Úvod Blog Strana 68

Poláci požádali o povolení přípravných prací pro výstavbu jaderné elektrárny

Polská státní energetická společnost Polskie Elektrownie Jądrowe (PEJ) požádala vedoucího Pomořanského vojvodství o povolení k zahájení přípravných prací potřebných pro výstavbu první polské jaderné elektrárny. Společnost plánuje mimo jiné zajistit místo budoucího staveniště a geodetické práce, atd.

„Přípravné práce jsme rozdělili do několika etap, čímž minimalizujeme potenciální obtěžování, které je s těmito činnostmi spojeno. Máme zde na mysli zejména místní komunity obce Choczewo a sousedních obcí,“ uvedl předseda PEJ Leszek Juchniewicz.

Žádost společnosti se týká přípravných prací, tj. geodetických prací, nebo oplocení plochy přípravných prací.

Přípravné práce mají být provedeny na ploše cca 300 hektarů ve dvou částech, z toho první na ploše cca 45 procent této plochy.

Jedním z nezbytných úkonů v lokalitě budoucí elektrárny bude odstranění vegetace, kterému budou předcházet zmírňující opatření – včetně výstavby metaplantáží, instalace ptačích budek a netopýrů. Tyto činnosti byly plánovány v souladu s podmínkami stanovenými v Rozhodnutí o podmínkách prostředí pro jadernou elektrárnu.

Spolu se žádostí o povolení přípravných prací předložila společnost zprávu o vlivu projektu na životní prostředí týkající se první etapy plánovaných přípravných prací. Společnost PEJ tak splnila podmínku environmentálního rozhodnutí generálního ředitele pro ochranu životního prostředí ze dne 19. září 2023 pro výstavbu a provoz jaderné elektrárny v obci Choczewo.

Zpráva, která je výsledkem spolupráce společnosti PEJ a společnosti Energopomiar Gliwice, která se specializuje na komplexní znalecké posudky pro energetické investice, analyzuje vliv přípravných prací na životní prostředí. Stejně tak budou zpracovány samostatné zprávy o přehodnocení vlivu projektu na životní prostředí i pro následné etapy prací souvisejících s výstavbou jaderné elektrárny.

Dokud nebudou zahájeny vlastní stavební práce, PEJ plánuje získat jiné stavební povolení (vydané Národní agenturou pro atomovou energii) a stavební povolení (vydané Pomořanským vojvodstvím).

Polskie Elektrownie Jądrowe je společnost odpovědná jiné za přípravu investičního procesu a působení jako investor v projektu výstavby jaderných elektráren o celkovém instalovaném výkonu cca 6 až cca 9 GWe na základě bezpečných, osvědčených, velkokapacitních, tlakovodních jaderných reaktorů generace III(+) a jejich možného budoucího provozu. Společnost také podporuje státní správu v jejím úsilí o implementaci polského programu jaderné energetiky a implementaci dohody mezi polskou vládou a vládou USA o spolupráci při rozvoji programu jaderné energie používané pro civilní účely a civilního jaderného průmyslu v Polsku.

Až 118 miliard zlotých do rozpočtu

Výstavba šesti reaktorů AP1000 společnosti Westinghouse může Polsku přinést více než 118,3 miliardy zlotých (30,2 miliardy dolarů) do hrubého domácího produktu, zatímco jejich následný provoz by generoval HDP ve výši 38 miliard zlotých ročně, zjistila studie společnosti PricewaterhouseCoopers.

Polsko narýsovalo cestu k rozvoji nové jaderné energetiky s cílem vybudovat šest až devět GWe jaderné kapacity s využitím technologie tlakovodních reaktorů. Podle nejnovějšího harmonogramu Polského jaderného programu, který byl zveřejněn v roce 2020, má výstavba první jaderné elektrárny v Pomořansku začít v roce 2026 a uvedení prvního bloku do provozu je plánováno na rok 2033.

V listopadu 2022 vybrala tehdejší polská vláda technologii reaktoru AP1000 společnosti Westinghouse pro první jadernou elektrárnu v zemi, a to v lokalitě Lubiatowo-Kopalino v obci Choczewo v Pomořansku v severním Polsku.

Dohoda, která stanovuje plán na dodávku tří bloků, byla podepsána v květnu loňského roku společnostmi Westinghouse, Bechtel a Polskie Elektrownie Jądrowe (PEJ). Tamní ministerstvo klimatu a životního prostředí v červenci roku 2023 vydalo zásadní rozhodnutí o výstavbě elektrárny PEJ. Cílem je, aby první polský reaktor AP1000 vstoupil do komerčního provozu v roce 2033.

Společnost PricewaterhouseCoopers LLC (PwC) pak vypracovala zprávu s názvem Ekonomický dopad projektu reaktoru AP1000 společnosti Westinghouse v Polsku pro společnost Westinghouse a její vlastníky, společnosti Brookfield a Cameco.

Společnost PwC posoudila pracovní místa, HDP, příjmy z práce a daňové příjmy spojené s projektem AP1000, které vyplývají jak z kapitálových výdajů, tak z probíhajících operací.

Zvážila také širší dopady rozvoje projektu AP1000 a zaměřila se na jeho dopad na dovednosti, odbornou přípravu a rozvoj, podporu místních průmyslových klastrů, příspěvek k úsilí Polska v oblasti změny klimatu a dodržování vysokých bezpečnostních standardů v provozu elektráren.

Studie předpokládá, že dvacetiletá výrobní, inženýrská a stavební fáze šesti bloků AP1000 přinese v Polsku více než 118,3 miliardy zlotých dopadu na HDP a více než 204 990 osoboroků přímé zaměstnanosti.

Po uvedení do provozu budou tyto jednotky vytvářet HDP v minimální výši 38 miliard zlotých a podporovat 16 300 pracovních míst ročně. Během minimálního provozního období 60 let se kumulativní nediskontovaná ekonomická stopa odhaduje na 2 282 bilionů zlotých do HDP, 978 000 osoboroků zaměstnanosti, 363 miliard zlotých v příjmech z práce a 981 miliard zlotých v celkových daních v Polsku, pokud vezmeme v úvahu přímé, nepřímé a indukované vlivy. Prodloužený provoz by tyto dopady ještě zvýšil.

Zpráva také uvádí, že polský dodavatelský řetězec může podporovat nové globální nasazení AP1000, což generuje dalších 1,9 miliardy zlotých v HDP na jednotku. Další příležitosti budou k dispozici také díky mikroreaktoru eVinci a malým modulárním reaktorům AP300 v Evropě.

Westinghouse podle serveru World Nuclear News také oznámil výběr sedmi polských dodavatelů pro podporu závodu Lubiatowo-Kopalino a dalších evropských projektů: Polimex Mostostal Siedlce, Baltic Operator (Grupa Przemyslowa Baltic), Mostostal Kielce, Mostostal Krakow, ZKS Ferrum, Famak a Energomontaz-Polnoc Gdynia.

Společnost uvedla, že „výběrové řízení bylo provedeno transparentním a konkurenčním způsobem s ohledem na požadavky na zajištění kvality vztahující se na zařízení jaderného ostrova. Jedná se o součást procesu přípravy realizační fáze projektu v Lubiatowo-Kopalino.“

„Nasazení naší technologie AP1000 v Polsku představuje stoleté partnerství mezi Spojenými státy a Polskem v oblasti energetické bezpečnosti,“ řekl k tomu prezident společnosti Westinghouse Energy Systems David Durham.

Tato studie podle něj dále zdůrazňuje významné a dlouhodobé ekonomické, lidské a klimatické přínosy, které tato technologie může poskytnout zemi, jejím obyvatelům a hluboce zkušenému dodavatelskému řetězci.

„Zapojení předních dodavatelů, jako jsou ti, které jsme dnes oznámili, bude rozhodující pro to, jak Westinghouse postupuje v tomto vizionářském projektu jaderné elektrárny,“ dodal Durham.

(nik)

Začala stavba východního obchvatu Bruntálu. Řeší se od 70. let minulého století

Bruntál v Moravskoslezském kraji se po letech dočkal. Na konci srpna začala stavba 4,5 kilometru dlouhého východního obchvatu města. Projekt za téměř 830 milionů korun má městu pomoci řešit situaci, kdy je zatíženo tranzitní dopravou z hraničního přechodu ve Vysoké-Bartultovicích. Jeho dokončení plánuje Ředitelství silnic a dálnic České republiky (ŘSD) v roce 2027. Úplně vyřešení má ale městu přinést až jeho severní obchvat.

Východní ochvat Bruntálu začne na jeho jižní straně, kde se napojí díky úrovňové křižovatce Bruntál-jih na silnici vedoucí do Olomouce. V křižovatce budou pruhy pro odbočení vlevo. Trasa překoná po mostech železniční trať, čističku odpadních vod a údolí Černého potoka. Dál povede sedlem Zaječího vrchu a po úbočí kopce Kozinec.

Podejde také projektovanou přeložku silnice I/11 Žlutý kopec a povede k obchvatu Oborné, kde se opět napojí na současnou trasu I/45. Kvůli východnímu obchvatu je nutné zbourat dva rodinné domy a čerpací stanici. Součástí úseku jsou mimoúrovňová křižovatka Žlutý kopec, devět mostů a dvě protihlukové stěny dlouhé dohromady 618 metrů. Zhotovitelem stavby je sdružení M-Silnice a Firesta-Fišer.

„Obchvat přesune a zrychlí dopravu, odlehčí situaci ve městě a zmírní dopady negativních vlivů na zdejší obyvatele,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Dodal, že silnice I/45 je na trase tranzitu sever-jih, jehož součástí je i hraniční přechod Bartultovice. Parametry silnice podle něj již řadu let neodpovídají svému významu, prochází obcemi a městy, což má negativní dopady na jejich obyvatele.

Mapa stavby bezmála pětikilometrového úseku východního obchvatu města Bruntál. Zdroj: ŘSD

„V centru Bruntálu se navíc propojuje s dalším hodně využívaným tahem I/11. Obě silnice pak ve společné trase obcházejí historické jádro Bruntálu a pokračují v těsné blízkosti obytných domů až na kraj města,“ sdělil ministr.

Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla centrem Bruntálu denně projede zhruba 14 tisíc automobilů, z toho 2400 kamionů. „Východní obchvat I/45 je první etapou prací, jejichž cílem je zbavit město Bruntál tranzitní dopravy. Definitivní řešení by v budoucnu měl přinést severní obchvat, který vyvede dopravu mimo zástavbu silnici I/11,“ doplnil Mátl.

Kamionů v Bruntále výrazně podle ŘSD přibylo po přelomu tisíciletí, když se hraniční přechod Bartultovice otevřel pro těžkou nákladní dopravu. Jde o největší hraniční přechod v Jeseníkách pro nákladní auta, jejichž značná část projíždí právě Bruntálem. Východní obchvat je největší dopravní stavbou ve městě v jeho novodobé historii, poprvé se o něm začalo mluvit už v 70. letech minulého století.

Podle ministra dopravy Zároveň stavba obchvatu zapadá do mozaiky rozběhnutých investic. Aktuálně v České republice podle něj staví více než 285 kilometrů nových dálnic a silnic I. třídy.

(teč)

Povodí Vltavy chce zavést dynamický nákupní systém na odstraňování sedimentů

Povodí Vltavy má v plánu zavedení dynamického nákupního systému (DNS) pro pořizování stavebních prací v plavební dráze Vltavské vodní cesty nebo odstraňování povodňových škod bezprostředně po povodni. Ve věstníku veřejných zakázek zveřejnilo oznámení o zahájení zadávacího řízení. Celková předpokládaná hodnota veřejných zakázek, které Povodí Vltavy předpokládá zadávat v rámci dynamického nákupního systému, je 180 milionů korun bez DPH.

Částka by měla být rozdělena do dvaceti let, předpokládanou hodnotu veřejných zakázek zadávaných v dynamickém nákupním systému za jeden rok uvádí v zadávací dokumentaci Povodí Vltavy ve výši průměrně devět milionů korun bez DPH.

„Lhůta pro podání žádosti o účast je 23. září 2024. Předpokládáme, že DNS bude zaveden ještě v letošním roce,“ sdělil Ekonomickému deník k tendru tiskový mluvčí Povodí Vltavy Hugo Roldán. Od zavedení dynamického nákupního systému si Povodí Vltavy slibuje podle mluvčího zjednodušení administrativního procesu při zadávání jednotlivých veřejných zakázek na odstraňování sedimentů z plavební dráhy a významné zkrácení doby od vypsání veřejné zakázky po podpis smlouvy o dílo.

„Jde o nejflexibilnější zadávací postup. Do DNS budou zařazeni pouze kvalifikovaní dodavatelé, při jednotlivých následných veřejných zakázkách se již neposuzuje jejich kvalifikace, což v některých případech bývá časově náročné,“ doplnil Roldán.

Dynamický nákupní systém se podle mluvčího zavádí v zadávacím řízení, kdy zadavatel posoudí splnění podmínek účasti u dodavatelů, kteří podali žádost o účast, a dodavatele buď zařadí do systému, anebo je z účasti v zadávacím řízení vyloučí.

„Zařazením dodavatelů do DNS je DNS zaveden a zadávací řízení je ukončeno. Avšak i po zavedení DNS po celou dobu jeho trvání mohou dodavatelé působící na relevantním trhu požádat o zařazení do již zavedeného DNS,“ dodal. Dynamický nákupní systém má podle Roldána zavedený na sečení trvalých travních porostů například i Povodí Moravy. Systém využívá také ministerstvo zemědělství.

Mluvčí Povodí Vltavy také přiblížil, že k zaměření plavební hloubky na Vltavské vodní cestě dochází minimálně jednou ročně, v případě povodní je to častěji. „Následně je na úsek toku, kde je nutné parametry plavení dráhy obnovit, tedy odstranit sedimenty, zpracována projektová dokumentace, která je po schválení podkladem pro zadávací řízení. Po výběru dodavatele jsou sedimenty odstraněny v souladu s projektovou dokumentací a podmínkami zadávacího řízení,“ dodal mluvčí. Sedimenty se odstraňuje bagr na pontonu nebo lodi či za pomoci pomocí podvodního dozeru a vytěžený materiál je přesunut s využitím lodní techniky.

(teč)

Na procenta si polepšila nejvíce ministerstva zdravotnictví a dopravy. Návrh státního rozpočtu na rok 2025 je venku

Návrh státního rozpočtu na rok 2025, který poslalo poslední srpnový den ministerstvo financí k projednání vládě, počítá pro příští rok se schodkem 230 miliard korun. Příjmy rozpočtu by podle návrhu měly být ve výši 2,086 bilionu korun, meziročně se tak mají vzrůst o sedm a půl procenta. Výdaje rozpočtu jsou plánované na 2,316 bilionu korun. V procentuálním vyjádření největší nárůst zaznamenalo ministerstvo zdravotnictví, kde výdaje rozpočtu vzrostou o 52,9 procenta na 17,5 miliardy korun, druhé v pořadí je ministerstvo dopravy s nárůstem o 34,5 procenta na 139,4 miliardy korun.

S největším poklesem výdajů návrh počítá u ministerstva pro místní rozvoj, jde o propad o 12,9 procenta na 13,3 miliardy korun a ministerstva průmyslu a obchodu, kde výdaje klesnou o 9,8 procenta na 35,8 miliardy korun.

Vláda návrh státního rozpočtu musí podle zákona projednat do konce září, poté ho odešle do Poslanecké sněmovny. „Rozpočet na rok 2025 je hotový. Nebylo to jednoduché, ale s výsledkem jsem spokojen. Za prvé investujeme do budoucnosti, nejlépe to uvidíte na rozvoji silnic a dálnic, za druhé investujeme do výzkumu a inovací. Jako prioritu bereme vzdělávání, do školství půjde o 16 miliard korun více než letos. Celkově od nástupu naší vlády jsme peníze školství navýšili téměř o 50 miliard korun,“ zmínil ve videu na sociální síti X premiér Petr Fiala (ODS). Prioritou je podle něj i bezpečnost, v roce 2025 má jít na financování obranných výdajů dvě procenta HDP.

Podle Fialy by také v příštím roce mělo plynout navíc 20 miliard korun na platy lidí, kteří pracují pro stát. Jde například o policisty, pracovníky v kultuře nebo například v sociálních službách. Deficit veřejných financí k HDP, tedy jedno z klíčových maastrichských kritérií, přitom podle premiéra klesne až ke dvěma procentům.

„Jde jednoznačně o prorůstový rozpočet, který přináší rekordní investice – a to v mnohem větší míře, než kolik investovaly předchozí vlády v době vyššího ekonomického růstu. Zároveň ale návrh zohledňuje úsilí vlády konsolidovat veřejné finance,“ nechal se slyšet ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) a dodal: „Půjčujeme si tak převážně na investice.“

Jeho vyjádření tvrdě kritizoval bývalý ministr financí Miroslav Kalousek (ex-TOP09). „Vládní výdaje rostou o 126 miliard. Při této příležitosti zdravím všechny politiky z ODS, kteří se ještě letos na jaře bili v prsa, že ,naše vláda zlomila trend růstu vládních výdajů‘. Buď já nerozumím slovu ,trend‘, nebo oni zase nemluvili pravdu. Příjmy jsou plánovány vyšší o 146 miliard, takže deficit nám na papíře vychází kosmeticky nižší o 22 miliard. Jsou v nich ale započítány příjmy z winfall tax, což je v roce 2025 čistá zlodějina. Závěr: Účetní zoufalství lidí, kteří vůbec netuší, jaké systémové změny by měli do fiskální politiky promítat,“ uvedl Kalousek na sociální síti X.

Návrh státního rozpočtu na rok 2025. Zdroj: Ministerstvo financí ČR

Z celkových výdajů 2,316 bilionu korun (2,161 bilionu korun bez výdajů financovaných z Evropské unie) tvoří největší objem podle resortu financí mandatorní a kvazimandatorní výdaje (platy a odvody do EU) ve výši 1,789 bilionu korun (meziroční nárůst o 55,4 miliardy korun). Z toho samotné mandatorní, tedy zákonem dané výdaje dosáhnou 1,371 bilionu korun (více o 37,4 miliardy korun). Rekordní budou v příštím roce investice z národních zdrojů 154,6 miliardy korun (meziroční nárůst o 36,7 miliardy korun), respektive 250,8 miliardy korun po započtení fondů Evropské unie (meziroční nárůst o 66,2 miliardy korun), běžné výdaje státu vzrostou o 57, 9 miliardy korun, tedy o tři procenta.

Největšími rozpočtovými kapitolami bez peněz z Evropské unie nadále zůstávají ministerstvo práce a sociálních věcí s objemem rozpočtových peněz ve výši 951,5 miliardy korun (meziroční nárůst o 28,2 miliardy korun vzhledem k mandatorním výdajům), ministerstvo školství s rozpočtem 271,6 miliardy korun (meziročně více o 15,6 miliardy korun), ministerstvo obrany s rozpočtem 154,3 miliardy korun (navýšení o 3,1 miliardy korun) a ministerstvo vnitra s rozpočtem 101,2 miliardy korun (navýšení o 5,6 miliardy korun).

„I přesto, že z vládního manévrovacího prostoru ukrajují rostoucí mandatorní a kvazimandatorní výdaje, které tvoří přes 93 procent celkových výdajů rozpočtu, podařilo se nám dodržet všechny klíčové priority a zákonné závazky vlády,“ sdělil k návrhu Stanjura.

Celkový přehled příjmů ze státního rozpočtu je k dispozici ZDE.

Celkový přehled výdajů státního rozpočtu je k dispozici ZDE.

Celkové příjmy státního rozpočtu by měly v roce 2025 dosáhnout 2,086 bilionu korun, z toho inkaso z pojistného na sociální zabezpečení představuje částku 809,4 miliardy korun (meziročně o 53,2 miliardy korun více), výběr DPH se očekává ve výši 414 miliardy korun (více o 27,2 miliardy korun), výběr spotřebních daní ve výši 157 miliardy korun (méně o 1,7 miliardy korun), inkaso daně z příjmu právnických osob ve výši 244,3 miliardy korun (více o 29,1 miliardy korun) a výběr daně z příjmu fyzických osob ve výši 184,7 miliardy korun (více o 29,2 miliardy korun). Rozpočet také zahrnuje příjem 153,6 miliardy korun z rozpočtu Evropské unie a z finančních mechanismů.

(teč)

Okleštěk: Vláda chce z daní přidat jen čtyřem městům, na Olomouc a ostatní zapomněla

Kraje, města i obce v České republice čeká po více než dvou dekádách velká změna, která se týká způsobu jejich financování. Vládou schválená předloha zákona o rozpočtovém určení daní (RUD) ale upřednostňuje pouze některá města a na další nemyslí, upozornil na to předseda výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky Ladislav Okleštěk (ANO) na akci s názvem Perspektivy Česka – debata o strategii hospodářského a sociálního rozvoje České republiky, kterou pořádaly Ekonomický deník, Česká justice a Zdravotnický deník.

Novelu zákona o rozpočtovém určení daní schválila vláda letos na začátku května, aktuálně norma čeká na projednání v Poslanecké sněmovně. Jejím cílem má být podle ministerstva financí posílení daňových příjmů krajů a vyšší transparentnost při přerozdělování sdílených daní. Parametry nového propočtu mezi jednotlivé kraje podle dřívějšího vyjádření resortu respektovaly návrh Asociace krajů České republiky.

Podle Oklešťka, který v nadcházejících krajských volbách kandiduje na post hejtmana Olomouckého kraje, ale norma postrádá koncepčnost a nezohledňuje ani některé ze zásadních investic v dopravě. „Mám pocit, že tady si prostě zasedla Asociace krajů České republiky, udělala nějaký návrh, většinově to schválili, šli diskutovat do vlády a vláda teď něco předkládá,“ uvedl Okleštěk.

Účastníci akce Perspektivy Česka – debata o strategii hospodářského a sociálního rozvoje České republiky, kterou pořádaly Ekonomický deník, Česká justice a Zdravotnický deník. Na snímku zleva předseda Dopravní sekce Hospodářské komory Jan Sechter, výkonná ředitelka Svazu měst a obcí Radka Vladyková, předseda výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky Ladislav Okleštěk, vydavatel Ekonomického deníku, České justice a Zdravotnického deníku Ivo Hartmann a ředitel Fakultní nemocnice Olomouc Roman Havlík. Foto: Radek Čepelák

Problém je podle něj i to, že zvýhodňuje pouze některá města. Z koláče sdílených daní v České republice má díky takzvanému koeficientu navýšení nárok na větší díl čtveřice měst – jde o Prahu, Brno, Plzeň a Ostravu. S podobnou zátěží, jako mají zmiňované metropole, se ale musejí vypořádat i další města a ta už takovou podporu ze strany státu nemají. Podle Oklešťka je to i případ Olomouce.

„V krajských městech se centralizuje kultura, zdravotnictví i školství. Je tam větší zátěž na silnicích, ale zohledňuje se to jen u některých, kteří si to prosadili,“ konstatoval Okleštěk. Dodal, že systém je potřeba nastavit spravedlivěji, vycházet má sice z počtu obyvatel, ale není možné u hranice deseti tisíc obyvatel posunout koeficient úplně jinam.

Podle další účastnice debaty, výkonné ředitelky Svazu měst a obcí Radky Vladykové, byla zmíněná čtveřice měst historicky určená jako regionální centra, otázkou ale je, zda kromě Prahy tuto funkci mají pouze ona. „U Prahy je to neoddiskutovatelné, protože je to hlavní město. Sídlí v ní mnoho státních institucí a plní hlavní funkci,“ podotkla. Funkci regionálních center ale podle ní určitě netvoří pouze tři další vybraná města. „V každém kraji máme své regionální centrum, které plní v podstatě obdobné funkce,“ doplnila. Vladyková i Okleštěk v debatě uvedli, že ale obecně změnu zákona o rozpočtovém určení daní vítají.

Podle výkonné ředitelky Svazu měst a obcí Radky Vladykové má každý kraj své regionální centrum. Na snímku zleva předseda Dopravní sekce Hospodářské komory Jan Sechter, Radka Vladyková, předseda výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky Ladislav Okleštěk. Foto: Radek Čepelák

Nová kritéria rozpočtového určení daní by podle vládního návrhu měla zohledňovat vedle počtu obyvatel délku silnic druhé a třetí třídy, které jsou v kompetenci krajů, počet výjezdových základen zdravotnické záchranné služby, počet žáků středních škol a také urgentních příjmů v nemocnicích. Zároveň také novela zákona mění zdroj dat pro stanovení počtu obyvatel České republiky. Ten dosud vychází ze stavu uvedeného 1. ledna každoročně v bilanci obyvatel České republiky zpracované Českým statistickým úřadem, nově bude jeho zdrojem registr obyvatel. „A na to doplatí menší městečka a obce v řádech milionů korun,“ upozornil Okleštěk.

Kritéria také podle něj také sice zohledňují v krajích počty kilometrů silnic II. a III. třídy, neřeší už ale například mosty, které je potřeba opravit a které si z krajských rozpočtů ukrajují velký podíl financí. Podle Oklešťka se navíc ani neřeší šířka silnic.

Více zodpovědnosti ze neadekvátní ohodnocení

Okleštěk zároveň zmínil přenesenou působnost obcí a krajů, které podle něj vykonávají práci za stát, ten jim na to ale nepřidělí dostatečné finance. S tím souhlasila také Vladyková. „Stát se snaží v poslední době přenášet více a více zodpovědností a aktivit právě na města nebo na kraje, ale už k nim nedává adekvátní finanční ohodnocení,“ poznamenala.

Například v Rakousku se podle Vladykové pro města a obce pravidelně vyjednávají rozpočty tak, aby pokrývaly jejich potřeby. „Mají tam i dohodu s vládou, že pokud stát zadá nějaké povinnosti městům a obcím, tak je také adekvátně zaplatí,“ upozornila.

Dodala, že se často argumentuje tím, že rostou veřejné výdaje ve městech a obcích a narůstá státní správa, málokdy se ale k tomu dodává, že jde o finance, které musejí obce a města vydávat například na transformaci školství či inkluzi, anebo například na zajištění povinnosti pro předškoláky docházet do mateřských škol.

 „Jsou to povinnosti, která stát uvalil na města a obce a ty s tím mají spojené zvýšené výdaje,“ poznamenala Vladyková. Potřebná je tak podle ní nejen kompletní revize financí, ale i revize přeregulovanosti České republiky a s ní spojené právě nutnosti vydávat peníze na agendy, které stát ukládá. „Zda je nastavená regulatorní zátěž prospěšná, anebo jestli naopak není spíše blokující pro rozvoj území měst, obcí a krajů,“ sdělila Vladyková.

Doplnila, že je k tomu nutné dodat, že máme v Česku pouze jedny veřejné finance. „Státní rozpočet a územní rozpočty jsou z hlediska pohledu třetích stran na Českou republiku v jednom balíku a právě rozpočty územně samosprávných celků, měst a obcí jsou ty, které vylepšují bilanci České republiky z hlediska světového porovnávání,“ zmínila výkonná ředitelka Svazu měst a obcí Radka Vladyková.

Aktuální novela zákona nemění stávající systém rozdělení sdílených daní obcí. V současnosti se pro ně ale snaží Svaz měst a obcí se Sdružením místních samospráv vyjednat navýšení z příjmové daně fyzických osob se závislou činností.

Ministerstvo financí ale podle Vladykové požaduje, aby byl návrh rozpočtově neutrální. „Bude po nás chtít, aby klesl podíl z rozpočtového určení daní tak, jak ho momentálně máme,“ uvedla Vladyková a dodala, že se musí najít vyváženost mezi nárůstem z podílu daní a případným poklesem.

Kritéria nezohledňují reálnou mobilitu v krajích

Podle předsedy Dopravní sekce Hospodářské komory Jana Sechtera by ale měla být debata ohledně rozpočtového určení daní nadále otevřená a například kritéria, jako je délka silnic či počet obyvatel, by měla projít diskuzí.

Ohledně zatížení silnic se odkázal na příklad Středočeského kraje, přes který denně projíždí do hlavního města až 300 tisíc lidí. „Ani v jednom kritériu, tedy počtu obyvatel a délce silnic, není obsaženo to, co kraj musí zvládnout v objednávané veřejné dopravě,“ podotkl Sechter. Uvedl, že obecně ale snahu vytvořit nová kritéria a nastavení rozpočtového určení daní vítá. Přesto je podle něj potřeba kritéria zpřesnit a podívat se na reálnou mobilitu v krajích.

Podle předsedy Dopravní sekce Hospodářské komory Jana Sechtera by ale měla být debata ohledně rozpočtového určení daní nadále otevřená. Foto: Radek Čepelák

Dalším kritériem je také počet výjezdových základen zdravotnické záchranné služby či počet urgentních příjmů I. typu v nemocnicích daného kraje. Podle ředitele Fakultní nemocnice Olomouc Romana Havlíka je ale problém v tom, že vlastně nevíme, čeho chceme dosáhnout. Jaké chceme mít zdravotnictví například za deset nebo dvacet let a řešíme ho proto spíše reaktivně, než koncepčně.

Můžeme sice podle něj diskutovat o počtech urgentních příjmů nebo záchranné služby, ale máme si vzít příklad z vyspělejších ekonomických systémů v severní Americe nebo západní Evropě. „Náš počet těchto jednotek je dlouhodobě neudržitelný personálně. Takže jedna věc je, co chceme a co bychom měli mít, ale druhá je racionálně si říct, co budeme schopni za deset let zajistit kvalitními odborníky dominantně tedy lékaři,“ řekl v diskuzi. Doplnil, že bude muset dojít k určité redukci, restrukturalizaci a využití moderních technologií, které nahradí zdravotnický personál, ať už komunikačně na dálku, anebo jakkoliv jinak.

Správně nastavená koncepce zdravotnictví

Podle předsedy výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj Poslanecké sněmovny Parlamentu Ladislava Oklešťka je potřeba mít správně nastavenou koncepci zdravotnictví, pak je možné jinak nahlížet také na parametry výjezdových záchranných stanic. Aktuálně si záchrannou službu zajištují kraje každý podle svého, a to může být i nevýhoda. Jinak vypadají například vozy záchranné služby. „Není tam taková nahraditelnost, zastupitelnost, protože jsou z jiného kraje, z jiné oblasti. Myslím si, že by to mělo být synchronizováno,“ uvedl.

Podle ředitele Fakultní nemocnice Olomouc Romana Havlíka je v Česku problém v tom, že vlastně nevíme, čeho chceme dosáhnout. Foto: Radek Čepelák

K počtu výjezdových stanic záchranné služby se vyjádřila také výkonná ředitelka Svazu měst a obcí Radka Vladyková a odkázala se na Romana Havlíka. Jednat se podle ní nemá reaktivně, ale preventivně. Kritériem by tak v oblasti zdravotnictví měla být například nižší nemocnost. „Měli bychom se zamýšlet nad tím, jak se dívat dopředu. Uvědomit si, kde chceme mít zemi za deset až dvacet let a podle toho k tomu napínat peníze a lidské zdroje,“ myslí si Vladyková. Stát by si měl podle ní vytvořit koncepci a v ní mít jasně zasazenou roli krajů, a to, co od nich do budoucna očekává.

A jaké možnosti mají samotné obce, města a kraje podpořit hospodářský rozvoj na svém území? Ekonomickou prosperitu krajů je možné podle Oklešťka poznat ze samotné stavby rozpočtu na konkrétním území, protože kraje sice mají příjmy ze strany státu, ale mohou podpořit rozvoj jednotlivých území mimo jiné dotační politikou.

Pokud chtějí kraje udržet v regionu například mladé lidi, je pro to podle něj potřeba vytvářet podmínky. Může to být například i budování sportovišť. Zásadní roli také hraje i infrastruktura a hromadná doprava.

Debatu sledovala a zaznamenávala redaktorka Zdravotnického deníku Nela Slivková. Foto: Radek Čepelák

Hlavní nástroj, který obce a města mohou využít pro svůj rozvoj, je podle Radky Vladykové územní plánování. Potřeba je podle ní mít i jasnou strategii, nejlépe takovou, na které by byla shoda napříč politickými stranami, aby přesáhla jedno volební období. Je to ale i o tom, jak dokáží vyvážit rozvoj území se zachováním rozvoje kvality života. „Aby tam mladší generace zůstávala a vychovávala děti, aby byla zachována péče o starší generaci a město a obec se neustále rozvíjely a žily,“ uvedla. Pro to je potřeba připravit v rámci strategického plánování plochy pro bydlení i rozvojové a ekonomické aktivity, aby udržely lokální ekonomiku funkční.

Důležitou roli má i kvalitní připojení na vysokorychlostní internet, který lidem umožňuje práci z domova, anebo sportovně relaxační a kulturního vyžití. A to vše je podle Vladykové potřeba mít zahrnuté v koncepci.

Na snímku je šéfredaktorka České justice Eva Paseková. Foto: Radek Čepelák
Redaktorka Ekonomického deníku Tereza Čapková. Foto: Radek Čepelák

Tereza Čapková

Veolia a Spectrasol instalují unikátní osvětlení, které šetří nejen peníze, ale prospívá i lidskému zdraví

Administrativní budova Legatica v areálu Nové Waltrovky v Praze 5 nabízí něco navíc. Ve spolupráci společností Veolia a Spectrasol zde bylo instalováno LED osvětlení napodobující přirozené sluneční světlo. Díku němu nájemci šetří na provozu osvětlení a lépe se soustředí na pracovní úkoly, jak vyplývá z vyjádření firem Veolia a Spectrasol.

Veškeré kancelářské prostory v budově jsou osvětleny inovativním prokognitivním LED osvětlením, které je z 97 procent totožné se světlem slunečním. Toto řešení vyhovuje potřebě organismu po dostatku přirozeného světla, podporuje zdraví duševní i fyzické, přispívá psychické pohodě i kognitivním schopnostem. První nájemci budovy se o tom mohli již osobně přesvědčit.

„Jsme dodavateli nejen energií, ale i ekologických, udržitelných a zdraví prospěšných technologií. A právě budova Legatica je jedním z našich významných projektů,“ říká Otakar Vénos, projektový manažer z útvaru obchodního rozvoje společnosti Veolia Energie ČR, a dodává: „Prvotřídní osvětlení je základem pro spokojenost a vitalitu na pracovištích, a tím i dobré pracovní výsledky zaměstnanců. Proto jsme se domluvili na spolupráci se společností Spectrasol, která nabízí to nejlepší z LED technologií pro použití v interiérech.“

Lidský organismus je naprogramován na pravidelný rytmus světla a tmy, který řídí procesy v těle. Zatímco jsme stále evolučně přizpůsobeni na život pod širým nebem, a naše potřeba slunečního světla je stále stejná, v důsledku společenského a technologického vývoje trávíme stále více času v interiérech budov. Ty jsou většinou osvětlovány umělým světlem bez přirozených biologických kvalit daných především spektrálním složením světla, které působí na cirkadiánní systém organismu. Důsledkem je únava, zvýšená chybovost i zhoršení nálady.

Administrativní budova Legatica v Praze 5. Foto: Veolia Energie

Tomu se Veolia, jakožto generální dodavatel osvětlení pro nový projekt Legatica Nová Waltrovka developera Penta Estate, rozhodla předejít. Pro osvětlení všech kancelářských prostor v šestipatrové budově vybrala technologii české firmy Spectrasol.

„Prokognitivní osvětlení dosahuje vizuálních i nevizuálních účinků přirozeného světla, které má zásadní vliv na kognitivní funkce, bdělost, soustředěnost a produktivitu. Podílí se na snižování chybovosti i stresu, a především dlouhodobě podporuje zdraví lidí pobývajících během dne v budovách,“ uvedl Otakar Vénos, a dodává: „Jde nám o zdraví a vitalitu všech obyvatel budovy. Zároveň chceme inspirovat i další podobné projekty.“

Účinnost nainstalovaného osvětlení byla mimo jiné ověřena v řadě experimentů nezávislými vědeckými pracovišti, například výzkumným centrem UCEEB ČVUT Praha nebo Národním ústavem duševního zdraví. „Měření ČVUT na pražských gymnáziích například prokázalo, že s LED osvětlením Spectrasol se po třech měsících od instalace studenti zlepšili v testech krátkodobé paměti o 15 procent a v udržené pozornosti až o 20 procent,“ říká technický ředitel Spectrasolu Hynek Medřický.

Více o trendech v oboru energetických úspor se dočtete v rozhovoru s Otakarem Vénosem, který Ekonomický deník vydal v březnu.

(rov)

Brno chystá novou městskou strategii pro cyklisty. Čerpat bude i ze závěrů ankety

Bezpečnější a plynulejší pohyb na kole i příjemnější prostředí. Brněnský magistrát připravuje novou městskou strategii pro cyklisty. Pomoci ji má zformovat i anketa. Jejím hlavním cílem bylo získat podrobné informace o tom, jaké mají lidé v Brně zkušenosti s jízdou na kole, s jakými problémy se potýkají a co je potřeba řešit. „Analytická část bude hotová do konce letošního roku, poté se začne pracovat na návrhové části, jejíž finalizaci předpokládáme do konce roku 2025,“ sdělil Ekonomickému deníku tiskový mluvčí brněnského magistrátu Filip Poňuchálek.

Ankety se podle něj zúčastnilo 3114 respondentů. Brno pro sběr dat poprvé také využilo takzvaný nástroj městských anket. „Informace z cykloankety pomohou při aktualizování stávající a zastaralé cyklostrategie. Nyní máme podložená data k určitým oblastem týkajícím se cyklodopravy v Brně. Díky tomu můžeme prioritizovat některá opatření a pracovat na postupném zlepšování podmínek pro ty, kteří volí kolo jako dopravní prostředek po městě,“ doplnil tiskový mluvčí.

Výsledky brněnské cykloankety. Obvyklá délka ujeté trasy. Zdroj: Magistrát města Brna

Dodal, že do infrastruktury pro cyklisty se v minulosti příliš neinvestovalo a tomu odpovídá i její stav. Aktuálně se chce město podle něj zaměřit na definici páteřních cyklotras a budovat jejich návaznost na další lokality. Zapracovat bude podle Poňuchálka potřeba také na bezpečnosti, například na přejezdech přes frekventované komunikace. Příkladem podle něj může být ulice Křenová, kde cyklostezka vede přes silnici. „Nyní se připravuje rekonstrukce této ulice, při tom vznikne i podjezd pro cyklisty,“ zmínil mluvčí.

V nově budované infrastruktuře se podle Poňuchálka již na opatření pro cyklisty myslí a promítá se to do projektů. Město přitom spolupracuje na přípravě také s developery. Mluvčí jmenoval například realizaci nových městských čtvrtí jako je Nová Zbrojovka.

Městská anketa začala v březnu a skončila v květnu. Mezi respondenty převažovali muži, bylo jich přes 71 procent. Většina byla mladší 45 let a největší podíl byl ve věkové skupině 30 až 44 let (50 procent). Sedm z deseti odpovídajících mělo vysokoškolské vzdělání. Převážná většina dotazovaných uvedla, že klíčová je návaznost a spojitost jednotlivých cykloopatření, cyklopodjezdy pod zatíženými komunikacemi a cyklopruhy a cykloobousměrky v jednosměrkách.

Mezi nejčastěji uváděná bezpečná místa či úseky patřily v anketě cyklostezky podél řek Svratky a Svitavy a prostory dalších oddělených cyklostezek, prostor kolem Technologického parku a areál Nové Zbrojovky, případně parky, jako jsou například Lužánky. Naopak nejvíce ohroženi se cyklisté cítí na frekventovaných komunikacích nebo v ulicích se špatným povrchem či tam, kde auta parkují podélně, případně přímo v cyklopruzích.

Přehled k jakým účelům Brňané využívají bicykl. Zdroj: Magistrát města Brna

Tři čtvrtiny cyklistů zažily podle závěrů ankety omezování neohleduplným stylem jízdy ze strany motoristů, 60 procent bylo ohroženo agresivní jízdou a 40 procent zažilo verbální útoky. Nejčastějším přestupkem cyklistů je jízda po chodníku, následuje jízda přes park a jízda v protisměru. Největšími překážkami využívání kola jsou špatná dopravní infrastruktura, velký provoz a nevhodně parkující auta.

Respondenti zároveň vyjádřili podporu bikesharingovým službám, pozitivní postoj má vůči sdíleným kolům 60 procent respondentů. Požadují také více kvalitních a bezpečných cyklostojanů a míst pro bezpečné uschování vlastních kol v městském prostoru. Jde zejména o místa u hlavního nádraží, v centru města, u nákupních center, škol a vzdělávacích institucí nebo u míst pro sport a rekreaci.

Tereza Čapková

Ukrajinci vyděsili střední Evropu zprávou o vypnutí ropovodu Družba. Večer svou hrozbu odvolali

Vedle dodávek ruského zemního plynu vypneme od ledna 2025 také ropovod Družba, řekl v pátek dopoledne poradce ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského Mychajlo Podoljak. Bez dodávek ruské ropy by tak skončily rafinerie v České republice, Maďarsku a na Slovensku. Jenže ve večerních hodinách svá slova vzal zpět a uvedl, že Ukrajina dodrží smlouvu o přepravě ropy, která platí do konce roku 2029.

(zpráva doplněna o dementování výroku Podoljaka v 18:20)

Tuto informaci, která způsobí šok hlavně v Maďarsku a na Slovensku, zveřejnil Mychajlo Podoljak v pořadu NovostiLIVE. „Dále připomínám, že kromě plynu přestane k 1. lednu 2025 fungovat i ropovod Družba. Slovensko, Česká republika a naše ´milované´ Maďarsko dostávaly ropu tímto ropovodem. Podle rezoluce EU měly najít možnosti diverzifikace dodávek ropy a zastavit tranzit ruské ropy přes Ukrajinu,“ uvedl Podoljak.

Po zhruba osmi hodinách vzal Podoljak svá slova zpět. Podle webu ukranews.com se zastavení přepravy týká ruského plynu, v jehož případě smlouva opravdu končí v prosinci letošního roku, nikoliv ruské ropy. Tady chce Ukrajina dodržet platnou smlouvu do roku 2029. „Ukrajina plnila a bude plnit své smluvní závazky v plném rozsahu až do plánovaného data ukončení platnosti takových smluv, protože se to týká našich bilaterálních vztahů s evropskými zeměmi,“ zdůraznil Podoljak.

Přes ukrajinské území vede jižní větev ropovodu Družba, která již od 60. let zásobuje ruskou ropou rafinerie na českém, slovenském a maďarském území. Ukrajinská média naznačují, že zastavení toku ropy by mohlo sloužit jako trest pro Slovensko a Maďarsko – za jejich proruské postoje. Již na konci července přestali Ukrajinci přepravovat ropu od ruského Lukoilu, surovinu od dalších těžařů však posílali do střední Evropy bez omezení.

Mapa ropovodů zásobujících střední Evropu. Zdroj: MERO ČR

Dramatické a později dementované oznámení ukrajinského poradce nezpůsobilo v České republice žádné protesty či odpor. „Oznámení, že Ukrajina přestane tranzitovat ruskou ropu a zemni plyn, jsme od ukrajinských představitelů slyšeli za poslední tři roky opakovaně. Ať to tentokrát dopadne jakkoli, pro Českou republiku to nebude problém,“ uvedl vládní velvyslanec pro energetickou bezpečnost Václav Bartuška na sociální síti X.

„Opět se prokazuje důležitost rozhodnutí vlády zahájit projekt TAL+, díky kterému se Česko od příštího roku nebude muset spoléhat na dodávky ruské ropy. Díky němu se totiž kapacita ropovodu TAL navýší tak, abychom každý rok mohli dovézt přibližně o 4 miliony tun neruské ropy více. Případný výpadek dodávek ruské ropy přes Družbu tak od příštího roku pro Česko nebude představovat problém,“ uvedl později odpoledne ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela.

Společnost MERO ČR uvedla, že práce na projektu TAL+, který zajistí Česku dodávky až čtyř milionů tun ropy ročně navíc, postupují podle nastaveného harmonogramu. „Aktuálně se pracuje na výměně čerpadel, motorů a dalších komponentů v Itálii, Rakousku a Německu. Na navýšení přepravní kapacity bude MERO ČR připraveno na konci letošního roku. Následně budou probíhat další nutné kroky, jako je instalace záložních čerpadel, provozní zkoušky a certifikace. Od ruské ropy by se mohlo Česko díky projektu TAL+ odstřihnout v první polovině roku 2025,“ uvedla mluvčí MERO ČR Barbora Putzová.

Obě české rafinerie v Litvínově a Kralupech nad Vltavou vlastní společnost Orlen Unipetrol. Průměrná roční spotřeba v Česku byla v letech 2010 až 2023 zhruba 7,1 milionu run ropy ročně. Ropovod Družba se na zásobování českých rafinerií podílel z 50 až 58 procent, zbývající množství ropy (původem hlavně z Ázerbájdžánu a Kazachstánu) proteklo přístavem Terst, ropovodem TAL a na něj navazujícím potrubím IKL.

Litvínovská rafinérie společnosti Orlen Unipetrol od loňského října testuje zpracování jiné než ruské ropy. Pro zajímavost: při prvním loňském testu se jednalo o ropu původem z Iráku a Guyany. Změna typu zpracovávané ropy si vyžádá investice v řádu miliard korun. Menší rafinerie v Kralupech nad Vltavou s kapacitou 3,3 milionu ropy ročně zpracovává jinou než ruskou ropu již od roku 1996.

David Tramba

Soud přiznal exřediteli ŘSD Halovi dalších 11 milionů za nezákonné trestní stíhání

Obvodní soud pro Prahu 2 přiznal bývalému výkonnému řediteli Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Michalu Halovi více jak 11 milionů korun za ušlý zisk, o který přišel v souvislosti s nezákonným trestním stíháním v případu pronájmu dálničních odpočívadel. Hala již na státu vysoudil přes milion korun za nezákonné trestní stíhání, v němž byl nařčen z držení dětské pornografie.

Bývalý výkonný ředitel ŘSD Michal Hala se po bezmála osmi letech trvajícím soudním sporu dočkal nepravomocného soudního verdiktu ve věci odškodnění za nezákonné trestní stíhání v kauze pronájmů dálničních odpočívadel. OS pro Prahu 2 ve čtvrtek rozhodl o tom, že stát musí Halovi vyplatit na české poměry nebývalou náhradu ušlého zisku ve výši 11,3 milionů korun s úroky.

„Drtivou část té přiznané částky však tvoří náhrada ušlého zisku, což nepovažuji za odškodnění. Ty peníze jsem si mohl nebýt té kauzy normálně vydělat a vzhledem k způsobu výpočtu bych si reálně vydělal víc,“ uvedl k tomu pro Českou justici sám Hala.

Kromě ušlého zisku za téměř čtyři roky, kdy byl Hala díky kauze bez příjmů, mu soud dále přiznal část nákladů obhajoby, úroky z půjček na obhajobu a navýšil náhradu za imateriální újmu na celkových 250 tisíc korun. V odůvodnění této částky odkázal soudce Daniel Zejda na analýzu srovnatelných případů, která bude součástí písemného odůvodnění rozhodnutí.

Ve vazbě 8 měsíců nezákonně

Náhradu za nezákonnou osmiměsíční vazbu ve výši 376 500 Kč, které již Hala od ministerstva spravedlnosti obdržel, považuje soudce Zejda za dostatečnou. Zdůraznil, že státem poskytnuté plnění vycházelo z horní hranice, tedy částky 1500 Kč za den vazby.

„Soudy se při rozhodování o náhradách za imateriální újmy z nezákonného trestního stíhání, tedy v tom vlastním odškodnění, nadále drží teorie srovnání s dříve poskytnutými zadostiučiněními. Hladina těch odškodnění byla ovšem podle mne historicky nastavena nedůvodně nízko, a soudy se z tohoto začarovaného kruhu nedokáží vymanit. A to ani v této nesmyslné a za mne excesivní kauze,“ dodal Hala. Podle něj by byl na místě zásah zákonodárce. „Praxe ukazuje, že by bylo na místě stanovit nějaké minimální výše odškodného třeba přímo zákonem, nebo vyhláškou“, dodal.

Odškodnění má podle Haly reflektovat i příjmovou hladinu

Hala si rovněž myslí, že odškodnění by měla reflektovat i příjmovou hladinu odškodňovaného. „Odškodnění ve výši jednoho měsíčního příjmu před zahájením nezákonného stíhání, které nadto trvalo bezmála pět let, skutečně nepovažuji za dostatečné,“ uvedl Hala. Ten si právě s odkazem na své někdejší příjmy poškození kauzou cenil na přibližně 15 milionů korun, o které stát s odkazem na znalecké posudky žaloval.

K podmínkám odškodňování se Hala v minulosti rovněž vyjádřil v souvislosti s paralelním sporem o odškodnění v kauze údajného držení dětské pornografie.

„Nesouhlasím ani s tezí, že odškodnění nemá v těchto případech směrem k veřejné moci sankční charakter. Musí ho mít. Konkrétní lidé na straně OČTŘ si musí tu konkrétní odpovědnost za své konání uvědomit. Měly by se změnit i podmínky regresu. Jinak si bude státní zastupitelství dál beztrestně dělat z lidí pokusné králíky a daňoví poplatníci to budou platit. Mně se policisté smáli do obličeje, že pokud se mýlí, a oni se mýlili, tak přece budu odškodněn. Dnešní verdikt ten výsměch dovršil. Rozhodně neodcházím s pocitem, že bych byl odškodněn“, uzavřel Hala.

Dnešní verdikt není pravomocný, strany se proti němu mohou odvolat.

Petr Dimun

Článek původně vyšel na webu Česká justice, který stejně jako Ekonomický deník patří do skupiny Media Network s.r.o.

Až 84 procent v Nizozemsku, 62 procent v Německu. Solární elektrárny válcují ostatní zdroje energie

Slunečné počasí posledních dní navyšuje výkon fotovoltaických elektráren na dosud nevídané hodnoty. Například ve středu po poledni pokrývaly solární elektrárny přes 84 procent celkové spotřeby elektřiny v Nizozemsku a 62 procent v Německu. Dokonce i v zemích, jako je Polsko, Litva či Dánsko, přesáhl podíl sluneční energie na spotřebě elektřiny hranici 40 procent.

Podle údajů webu Electricity Maps, který sbírá a publikuje aktuální data o výrobě a spotřebě elektřiny, přesáhl podíl sluneční energie hranici 50 procent ve středu okolo poledne v pěti evropských zemích. Vedle Nizozemska a Německa se jednalo o Řecko, Španělsko a Belgii. Hranici 50 procent se přiblížilo také Polsko, kde solární elektrárny vyrobily až 47,5 procenta elektřiny a stlačily podíl tradičně dominujících uhelných elektráren na 32 procent.

Česká republika zatím za těmito solárními lídry zaostává, podíl fotovoltaiky na spotřebě elektřiny u nás se dostal maximálně na 22,6 procenta. Podle dat společnosti ČEPS byl v tomto týdnu výkon solárních panelů nejvyšší ve středu v 13:00 hodin, kdy dosahoval 2542,5 megawattu (MW). Celkový instalovaný výkon fotovoltaiky je přitom vyšší, v červnu podle údajů Energetického regulačního úřadu překonal 3550 MW. Ani za ideálních podmínek tak české fotovoltaiky nevyrábějí na plný výkon.

Výkon a podíl solární energie ve vybraných zemích EU

(středa 27.8.2024 okolo poledne)

zeměpodíl na spotřebě elektřiny (%)výkon fotovoltaiky (MW)
Nizozemsko84,118 300
Německo62,344 300
Řecko58,85 670
Španělsko52,219 600
Belgie52,26 800
Polsko47,511 100
Maďarsko41,73 180
Litva41,3898
Dánsko40,12 780
Rakousko37,53 850
Portugalsko33,32 380
Itálie32,313 900
Francie24,014 400
Česká republika22,62 542
zdroj: Electricity Maps

V některých zemích se již dostavuje „závrať z úspěchu“ solární energetiky. V Nizozemsku energetické společnosti stále více zavádějí výkupní poplatky za přetoky elektřiny ze solární energie do sítě. Tyto poplatky za nechtěnou, přebytečnou energii narušují dříve spočítanou návratnost investice do fotovoltaiky. Otázkou času je, kdy provozovatelé sítě začnou přikazovat omezování výkonu obnovitelných zdrojů v době, kdy je výkonu příliš mnoho.

Slabinou fotovoltaiky je nestabilní výkon během dne. Nejvíc elektřiny dodávají do sítě okolo poledne nebo brzy odpoledne. Poměrně vysoký zůstává jejich výkon zhruba od devíti ráno do pěti hodin odpoledne. V této době se cena elektřiny na spotovém trhu často propadá na hodnoty blízké nule, výjimečné nejsou ani záporné ceny. Naopak v ranních a večerních hodinách cena elektřiny na spotovém trhu běžně roste na 150 až 250 eur za megawatthodinu.

Další problém je v sezónní povaze solární energetiky. Vysoký objem výroby v jarních a letních měsících nelze zopakovat v zimě, kdy je navíc spotřeba elektřiny nejvyšší. Výrobu zelené energie v zimě táhnou hlavně větrné a vodní elektrárny, ale i jejich výkon v praxi závisí na počasí.

Navzdory zmíněným slabinám podíl obnovitelných zdrojů na celkové výrobě elektřiny dlouhodobě roste. Solární a větrné elektrárny vyrobily v zemích Evropské unie během prvního letošního pololetí 30 procent celkového množství elektřiny. Překonaly tak prvně v historii fosilní zdroje, jejichž podíl na výrobě klesl na 27 procent, jak upozornila analytická firma Ember.

Fotovoltaické zdroje oproti prvnímu pololetí loňského roku vyrobily o 21 procent více, přičemž růst výkonu i produkce elektřiny se týká prakticky všech zemí EU. Výrazný skok se odehrál v Maďarsku (+49 %) a Polsku (+37 %), do žebříčku zemí s nejvyšším růstem výkonu solárních panelů proniklo i Česko.

David Tramba