INZERCE

Obce budou moci zdražit poplatek za vjezd na destinásobek

Desetinásobek současného maxima, tedy až 200 korun by mohly vybírat obce za vjezd do určených lokalit. Cílem je snížit zájem motoristů o vjezd do vytipovaných míst obce a zlepšit životní prostředí.

Maximálně dvacet korun, to byl strop pro vedení obcí a měst při snaze omezit jezd do vybraných míst jejich obce. Tento poplatek se řídí zákonem 565/1990 Sb. o místních poplatních a od roku 1991 nebyl podle tvůrců novely toho zákona změněn. Ministerstvo životního prostředí vypočítalo, že pokud by se zvyšoval jen podle inflace, měl by být v roce 2015 cca 97 Kč.

Změna je vynucena skutečností, že horní hranici sazby poplatku stanovenou tímto zákonem obec nemůže v obecně závazné vyhlášce překročit, přitom její současná výše je již mnohdy nižší, než parkovné vybírané na vyhrazených parkovištích,“ uvedli předkladatelé novely. Touto skutečností ztrácí poplatek jakýkoliv motivační efekt. “ Nepředpokládá se, že by obce využívaly nejvyšší možnou sazbu stanovenou zákonem bez přihlédnutí k místním podmínkám a potřebám obce. Návrhem se nic nemění na skutečnosti, že obec může stanovit v obecní vyhlášce či při platbě paušální částky sazbu nižší,“ dodávají legislativci.

Informaci o chystané vítají nejen obce, ale i majitelé rekreačních zařízení v místech, kde již poplatek za vjezd vybírají. „Poslední dobou se zde enormně zvýšil provoz a to nejen ubytovaných rekreantů, ale i jednorázových návštěvníků okolních restaurací, či těch, kteří na náhodu hledají ubytování,“ říká například jeden z boudařů – majitelů chat ve Velké Úpě, který si však nepřál zveřejnit své jméno.

Mohlo by to přinést o něco více peněz, které mohou být použity na investice do servisu návštěvníkům a omezit vjezdy těchto nahodilých návštěvníků, kteří se občas chtějí jen vyvézt  na nějakou pěknou vyhlídku,“ dodal. Ubytovaní hosté ve Velké Úpě platí jednorázový poplatek 20 korun v automatu před vjezdem do vymezené lokality a poté dostanou u hostitelů parkovací kartu, která je opravňuje k parkování na vyhrazených místech, případně k opakovanému vjezdu. Odevzdávají ji v den odjezdu. Doklad o zaplacení vjezdového poplatku jim může být zkontrolován i při odjezdu.

Samotná obec musí při nastavení poplatku zvážit, zda dojde k úměrnému zatížení především fyzických osob, tj. porovnat, zda jim předpokládané přínosy z poplatku (např. samotný výnos, snížení emisí hluku a znečištění ovzduší apod.) převýší vyvolané náklady spojené se zpoplatněním určitých činností (např. negativní sekundární dopady na turismus). „Zákon samozřejmě působí do budoucna, a proto by měla být do jisté míry nadčasová. Z těchto důvodů by nově maximální sazba poplatku měla činit 200 Kč za den,“ uvádí se v důvodové zprávě.

Jiří Reichl