Ministr dopravy Dan Ťok podal k rukám předsedy Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petra Rafaje rozklad k rozhodnutí Rafajových podřízených o zrušení tendru na provozovatele mýtného systému po roce 2020. Naplnil tak svá slova, která řekl v reakci na rozhodnutí antimonopolního úřadu před 14 dny.
Použití flash disků pro rozsáhlou dokumentaci stávajícího mýtného systému je zákonné, antimonopolní úřad neřešil podstatu změn anonymizované verze datových nosičů, zároveň ministerstvo uchazečům dostatečně vysvětlilo předpokládaný rozsah zpoplatnění dálnic a silnic I. tříd k podání nabídky. To jsou základní argumenty sedmdesátistránkového rozkladu, který ministerstvo podalo předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže k přehodnocení prvoinstančního rozhodnutí, kterým byl nepravomocně zrušen mýtný tendr.
„Zákon použití flash disků pro rozsáhlou dokumentaci čítající 95 tisíc dokumentů nezakazuje. V obdobné soutěži v Německu je přepisovatelné médium použito a nikdo to nerozporuje. Antimonopolní úřad tvrdí, že jsou na datových nosičích s anonymizovanými dokumenty rozdíly oproti flash diskům s nezačerněnými údaji. Porovnávat ovšem neměl pouze tyto dva datové nosiče, které se logicky budou lišit, ale zvlášť skupinu flash disků anonymizovaných a zvlášť druhou skupinu neanonymizovaných. Nutno dodat, že začernit údaje v dokumentaci po nás chtěl právě Kapsch, který následně rozdílnost disků sám napadl,“ říká k podanému rozkladu ministr dopravy Dan Ťok.
Přečtěte si celý rozklad, které ministerstvo podalo
Podle ministerstva se ÚOHS vůbec nezabýval podstatou a charakterem změn v důsledku anonymizace, zjistil by totiž, že nešlo o věcné změny, ale o nepodstatnosti typu vypuštění záhlaví dokumentu, které nemohly mít vliv na předložené nabídky. Úřad pouze stručně uvedl, že již sama skutečnost, že disky nejsou identické, byla způsobilá ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky, což považuje ministerstvo za zcela nesprávný právní závěr.
„Antimonopolní úřad nám vůbec neumožnil se vyjádřit k porovnání datových nosičů, protože svoje výsledky vůbec neuvedl v podkladech pro rozhodnutí. Nemohli jsme ani položit dotazy najatému znalci. Procesní pochybení také vidíme v tom, že sám úřad dohledu po dobu tří měsíců neevidoval, kde se disky nacházejí a kdo má k nim přístup. Zároveň nám nechce datové nosiče vrátit, což jsme již napadli u soudu,“ dodává Ťok.
ÚOHS zároveň podle ministerstva mylně tvrdí ve svém rozhodnutí, že zadavatel nestanovil rozsah zpoplatnění od roku 2020 a zároveň chybně usuzuje, že pouze „předpokládá“ rozšíření mýtného o 900 kilometrů na silnicích I. třídy.
„Rozšíření zpoplatnění na silnicích I. třídy je v zadávací dokumentaci pevně dané, naopak objektivně stejně jako v předchozím mýtném tendru v roce 2006 nelze na kilometr přesně určit počet všech nově zprovozněných dálnic, na kterém bude vybíráno mýtné. U nich jde tedy o předpokládaný odhad zpoplatněných úseků. To jsme již ale řešili s uchazeči při jejich dotazování se k zadávací dokumentaci. Tento fakt antimonopolní úřad při svém rozhodování ale nezohlednil,“ říká ministr dopravy.
Ministerstvo zároveň obsáhle namítá podjatost předsedy orgánu dohledu, a to pro jeho zavádějící a pravdě neodpovídající mediální sdělení, kdy komentoval nepravomocné prvostupňové rozhodnutí Úřadu ve věci; ministerstvo tak činí pro účely případného přezkumu správními soudy.
Ministerstvo dopravy již připravuje pro vládu rozbor dalších alternativ řešení, které zabezpečí pokračování výběru mýtného po roce 2019 v případě pravomocného zrušení tendru. Cílem je dál zajistit výběr mýtného, který ročně přináší 10 miliard korun, a to za nižší náklady, než byly doposud. Podle kuloárových informací připravuje také jednu alternativu, kterou nedetekoval antimonopolní úřad.
ÚOHS rozhodoval o mýtném tendru ve správním řízení, do něhož sloučil tři řízení – zahájená na návrh a řízení zahájené z moci úřední. Úřad po detailním prověření relevantních částí dokumentace o zadávacím řízení prošetřil postup zadavatele a mj. i na základě výsledků znaleckého zkoumání dospěl k závěru, že zadavatel porušil zásadu transparentnosti, (§ 6 odst. 1 zákona), když při poskytování části zadávací dokumentace nezajistil takové technické řešení, aby bylo možné zcela jednoznačně určit a zpětně ověřit, zda se všem dodavatelům dostalo shodných informací, na jejichž základě měli sestavovat své nabídky.
V rozhodnutí se dále uvádí, že disky byly sice předávány na základě předávacího protokolu, ten však neuvádí žádné bližší informace o obsahu médií, např. ani přesný počet obsažených souborů. Předávací protokoly tedy neprokazují předání shodných informací. S ohledem na technická specifika flash disků nelze jejich obsah zpětně k určitému datu v minulosti zjistit a ověřit, což je mj. závěr znaleckého posudku. Shodnost informací ke dni předání dodavatelům tedy není možno ověřit ani z flash disků, které byly Úřadu předány.
„Sám zadavatel přitom až do 23. října 2017 tvrdil, že všechny flash disky obsahovaly shodné informace. Posléze však připustil, že v průběhu poskytování zadávací dokumentace dodavatelům tuto dokumentaci upravil, respektive provedl anonymizaci, a fakticky tak vytvořil dvě sady flash disků,“ uvedl předseda ÚOHS Petr Rafaj.
-red-
Tématu mýtného se věnujeme velmi podrobně. Přečtěte si naše starší texty:
Mýto dle očekávání: ÚOHS „shodil“ celý tendr. Ministerstvo podá rozklad
Antimonopolní úřad řeší kvůli miliardovému mýtnému čtyři stížnosti, rozhodnout má každým dnem
Mýto bude pro stát vybírat Kellnerovo konsorcium
ÚOHS jednoznačně odmítá manipulaci ve věci mýtného
Ministerstvo dopravy chce pro osobní auta videomýto od roku 2020, zavedení bude stát stamiliony
Bitva o mýto pokračuje: Ťok chce slevu, kterou avizoval šéf Kapsche minulý týden
Mýto po roce 2020 chtějí provozovat čtyři konsorcia. Nabízí obří slevy
Kdo má zájem provozovat české mýto? Ukáže se dnes po 10té hodině
Víme, kde nově nebudou potřeba dálniční známky a kde ano
Letošní výběr mýta bude rekordní. Přesáhne 10 miliard korun
Mýto chtějí po roce 2020 vybírat čtyři konsorcia
Šimoník hájí mýto: Pošvářová nemá pravdu, mýto je OK
„Stínové ŘSD“ trhá Ťokovy úspěchy na kousíčky
ÚOHS pokutuje Dopravu: Milion za smlouvu s Kapschem na mýto
Ministerstvo dopravy navrhuje mýto jen na některé „jedničky“
SkyToll CZ: Mýto na tři roky bez tendru napadneme
Vláda schválila mýto pro Kapsch na další tři roky
Posudky na mýto potvrzují Kapsch, SkyToll nesouhlasí a vyčkává kroků ÚOHS