INZERCE

Úzkorozchodná dráha Třemešná ve Slezsku - Osoblaha. Foto: Wikimedia Commons (CC-BY-2.0)

Jindřichohradecká úzkokolejka získala svolení soudu k reorganizaci

Krajský soud v Českých Budějovicích povolil reorganizaci firmy Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD), jak vyplývá z informací z insolvenčního rejstříku na webu. Věřitel Jan Kysela musí do 120 dní předložit reorganizační plán, nebo bez zbytečného odkladu sdělit, že tak udělat nehodlá“. Společnost je v úpadku a její věřitelé reorganizaci minulý týden schválili.

Reorganizační návrh počítá s tím, že by dráhu koupily obce a část vozů firma Swietelsky Rail CZ, jak vyplynulo to ze schůze věřitelů u Krajského soudu v Českých Budějovicích. Tento soud již dvakrát poslal firmu JHMD do konkurzu, pokaždé ale jeho rozhodnutí zrušil Vrchní soud v Praze.

Firma JHMD je v úpadku od října 2022, kdy provoz vlaků zastavila. Dluží 350 milionů korun, což vyplývá z přehledu pohledávek Jihočeský kraj a Vysočina zajišťují v trase drah náhradní autobusovou dopravu.

Insolvenční správce David Jánošík uvedl, že firma vlaky by mohly jezdit od června. A to, že je Jihočeský kraj připraven objednat si prázdninový provoz vlaků, potvrdil nedávno pro ČTK tamní hejtman Martin Kuba. Máme na to v letošním rozpočtu pět milionů korun,“ sdělil.

Firma by se dala prodat až za 121 milionů korun, vyplývá ze znaleckého posudku. Společnost uvedla, že se do dluhů dostala kvůli tomu, že Kraj Vysočina jí málo kompenzoval prokazatelnou ztrátu, a proto jí vznikla od roku 2010 trvalá provozní ztráta 108 milionů. Uvedla, že Kraj Vysočina jí za stejné období neuhradil poplatek za použití dopravní cesty. Kraj to už dříve odmítl, uvedl, že postupuje podle platné smlouvy.

Jindřichohradecká úzkokolejka. Foto: JHMD

Věřitel Jan Kysela, někdejší člen vedení JHMD, k reorgnizaci uvedl, že cílem je obnovit provoz úzkokolejky a předat aktiva k tomu nezbytná do rukou veřejnoprávního subjektu, čímž bude zaručená dlouhodobá udržitelnost“. Kysela uvedl, že strategický investor, firma good thing, by koupila od JHMD část aktiv, nemovitosti a stoprocentní podíl v dceřiné firmě JHMD, společnosti Správa úzkokolejných drah.

Stoprocentním vlastníkem firmy good thing, která vznikla v listopadu 2022, je firma WTT. Patří ke třem zájemcům o provoz tratí. Zájem jezdit na úzkokoljce má také firma Gepard Express a jedna polská firma.

Obce ze spolku Jindřichohradecká úzkokolejná dráha daly část peněz na žádost o bezpečnostní osvědčení k provozu dráhy, kterou v úterý podala Správa úzkokolejných drah k Drážnímu úřadu. Díky osvědčení lze provozovat vlaky.

Úzkorozchodné tratě byly postaveny na konci 19. století

Jindřichohradecká místní dráhy (JHMD) dlouhodobě provozuje dvě železniční trati v Jihočeském kraji. Jedna vede z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice, druhá z Jindřichova Hradce do Obrataně. Společnost nabízí, respektive nabízela veřejnou dopravu osob, tisk lepenkových jízdenek, hostinskou činnost, vlaky na objednávku, údržbu železičních vozidel i trati. Založena byla v roce 1995 a je jedním z prvních soukromých provozovatelů veřejné železniční dopravy v ČR. Vlaky jezdívají mimo jiné i přes stanici Kaproun, kde je památník fiktivní postavy Járy Cimrmana. Společnost zaměstnávala v plném provozu kolem osmi desítek lidí.

Firma se dostala do insolvence koncem roku 2022. Důvodem byly finanční problémy, spory o vlastnictví vozidel a nedostatek dotací od států a kraje.

Úzkorozchodné tratě byly postaveny na konci 19. století, kdy probíhal velký rozvoj průmyslu a potřeba přepravovat materiál a suroviny. První trať z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice byla zprovozněna v roce 1897 a spojovala dvě významná centra textilního průmyslu. Druhá část z Jindřichova Hradce do Obrataně byla dokončena v roce 1906 a sloužila především k dopravě dřeva, uhlí a zemědělských produktů. V meziválečném období pak úzkokolejky sloužily nejen pro nákladní, ale i osobní dopravu, zejména turisty. Po druhé světové válce se ale tyto tratě dostaly do krize, protože konkurencí jim byla silniční doprava. Jejich provoz se stal nerentabilní. V 50.-60. letech byly některé úseky tratí zrušeny nebo zkráceny. 

Úzkorozchodná železnice Třemešná ve Slezsku – Osoblaha, Česká republika. Foto: WIkimedia Commons (CC-BY-2.0)

V roce 1995 se podařilo úzkokolejky zachránit před definitivní zánikem, když je převzala soukromá společnost Jindřichohradecké místní dráhy, která je začala provozovat jako turistickou atrakci. Firma obnovila historické parní lokomotivy a nabídla cestujícím možnost zažít atmosféru minulosti na jediných pravidelně jezdících parních vlacích v ČR. Úzkokolejky se staly populární mezi turisty z celého světa a ročně přepravily kolem 400 tisíc cestujících.

Dvě třetiny tratí jsou na území jižních Čech. V halách a na nádražích stojí asi 40 vagonů a lokomotiv, uvedl loni soud. Dva historické vagony, jež firmě JHMD nepatří, převezl Klub přátel jindřichohradeckých úzkokolejek do muzea v Lužné u Rakovníka.

(mig)