INZERCE

Úzkorozchodná železnice Třemešná ve Slezsku - Osoblaha, Česká republika. Foto: WIkimedia Commons (CC-BY-2.0)

Vlaky zpět na koleje. Insolvenční správce požádá o povolení pro úzkokolejku v jižních Čechách

Insolvenční správce zadlužené firmy Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD) David Jánošík podá v lednu 2024 k Drážnímu úřadu žádost o bezpečnostní osvědčení k provozu dráhy. Osvědčení chce získat dříve, než se rozběhne turistické sezóna, plyne z informací v insolvenční rejstříku. Firma je od loňského podzimu v úpadku, provoz vlaků na úzkokolejce loni v říjnu zastavila. Provozní ztráta firmy vzrostla až na tři sta tisíc korun měsíčně, podle soudu 360 milionů korun dluží. Ze znaleckého posudku zveřejněného v rejstříku pak vyplává, že by se JHMD dala prodat za zhruba 121 milionů korun.

Stav úzkokolejné dráhy na jihu Čech a Vysočině nyní nevyhovuje osobní přepravě, uvádí posudek. Nezbytnou podmínkou pro obnovení provozu je tak rozhodnutí o osvědčení, který vydává Drážní úřad a ten na to má pět měsíců. Správce v rejstříku uvedl, že už projednal s věřitelským výborem náklady na vydání bezpečnostního osvědčení podle paragrafu 19 Zákona o drahách a obdržel jeho souhlas k vynaložení z majetkové podstaty. Část nákladů na vydání osvědčení by měl ale uhradit podle svého slibu Nadační fond města Jindřichův Hradec.

Správce zároveň ve zprávě dále přibližuje aktuální stav hospodaření s majetkem. Například zkonstatoval, že ubytování v objektech náležící firmě v listopadu pokračuje už jen ve dvou budovách, ale zájem vzhledem k ročnímu období je téměř nulový. V nabízení ubytování se však bude podle něho pokračovat, podle informací v rejstříku se pak počítá s využitím všech kapacit od ledna 2024. Od září se podle správce daří také postupně připojovat k odběru elektrické energie na některých dříve odpojených místech a cílem je zároveň obnovit provoz historické tiskárny kartonových jízdenek.

Pro přežití firmy je nutné co nejdříve obnovit železniční dopravu, říká správce

Co se týká hospodaření dlužníka, pak se provozovní ztráta firmy JHMD v zimě rozrostla, a to měsíčně na 250 až 300 tisíc korun. Správce zdůvodnil, že skončily sezónní výdělečné aktivity a vzrostly náklady na topení i elektřinu. A zatím nemůže zpeněžit majetek firmy, protože soudy stále pravomocně nerozhodly o tom, že konkurz na firmu je platný. Vrchní soud v Praze také už podruhé zrušil konkurz, který krajský soud v Českých Budějovicích na firmu prohlásil. Vyhověl tak odvolání, které firma podala. Krajský soud tak musí znovu řešit možnou reorganizací společnosti.

Vrchní soud zrušil konkurz už podruhé, poprvé to bylo v září. Krajský soud opakovaně uváděl, že firma reorganizačním návrhem sleduje nepoctivý záměr. Vrchní soud uvedl, že rozhodnutí krajského soudu o konkurzu bylo předčasné. Insolveční správce přiblížil, že soud svolá po Vánocích schůzi věřitelů. A ti o možné reorganizaci rozhodnou.

Firma JHMD loni v říjnu zastavila provoz vlaků na úzkokolejce, Jihočeský kraj a Kraj Vysočina tam zajišťují náhradní autobusovou dopravu. Vlaky by mohly zase začít jezdit příští rok v létě, řekli v říjnu zástupci dopravce a insolvenční správce. Firma JHMD již dříve uvedla, že nemá na splácení dluhů. Argumentovala tím, že jí Kraj Vysočina neplatí poplatek za použití dopravní cesty. Kraj to odmítá, uvádí, že postupuje podle platné smlouvy.

Jindřichohradecká úzkokolejka. Foto: JHMD

Správce však považuje za nezbytné, aby dlužník ekonomicky přežil a tak je podle něho potřeba co nejrychleji obnovit železniční dopravu, nebo aspoň na její části. O provoz na tratích projevily zájem společnosti Gepard Express a WTT a s oběma se jedná. O provoz tratí, ne však o dopravu samotnou, projevila zájem také firma Swietelsky Rail CZ. Insolvenční správce uvedl, že s ní jedná o spolupráci při údržbě tratí.

Ze znaleckého posudu v rejstříku dále plyne, že firma JHMD by se dala aktuálně prodat až za 121 milionů korun, případně 89 milionů korun v případě prodeje majetkové podstaty v případě konkurzu.

Úzkorozchodné tratě byly postaveny na konci 19. století

Jindřichohradecká místní dráhy (JHMD) dlouhodobě provozuje dvě železniční trati v Jihočeském kraji. Jedna vede z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice, druhá z Jindřichova Hradce do Obrataně. Společnost nabízí, respektive nabízela veřejnou dopravu osob, tisk lepenkových jízdenek, hostinskou činnost, vlaky na objednávku, údržbu železičních vozidel i trati. Založena byla v roce 1995 a je jedním z prvních soukromých provozovatelů veřejné železniční dopravy v ČR. Vlaky jezdívají mimo jiné i přes stanici Kaproun, kde je památník fiktivní postavy Járy Cimrmana. Společnost zaměstnávala v plném provozu kolem osmi desítek lidí.

Firma se dostala do insolvence koncem roku 2022. Důvodem byly finanční problémy, spory o vlastnictví vozidel a nedostatek dotací od států a kraje. Insolvenční soud  11. září 2023 zamítl návrh dlužnice na povolení reorganizace a prohlásil na její majetek konkurs. I proti tomuto usnesení podal dlužník odvolání, o kterém nebylo dosud rozhodnuto. 

Úzkorozchodné tratě byly postaveny na konci 19. století, kdy probíhal velký rozvoj průmyslu a potřeba přepravovat materiál a suroviny. První trať z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice byla zprovozněna v roce 1897 a spojovala dvě významná centra textilního průmyslu. Druhá část z Jindřichova Hradce do Obrataně byla dokončena v roce 1906 a sloužila především k dopravě dřeva, uhlí a zemědělských produktů. V meziválečném období pak úzkokolejky sloužily nejen pro nákladní, ale i osobní dopravu, zejména turisty. Po druhé světové válce se ale tyto tratě dostaly do krize, protože konkurencí jim byla silniční doprava. Jejich provoz se stal nerentabilní. V 50.-60. letech byly některé úseky tratí zrušeny nebo zkráceny. 

V roce 1995 se podařilo úzkokolejky zachránit před definitivní zánikem, když je převzala soukromá společnost Jindřichohradecké místní dráhy, která je začala provozovat jako turistickou atrakci. Firma obnovila historické parní lokomotivy a nabídla cestujícím možnost zažít atmosféru minulosti na jediných pravidelně jezdících parních vlacích v ČR. Úzkokolejky se staly populární mezi turisty z celého světa a ročně přepravily kolem 400 tisíc cestujících.

Dvě třetiny tratí jsou na území jižních Čech. V halách a na nádražích stojí asi 40 vagonů a lokomotiv, uvedl v únoru soud. Dva historické vagony, jež firmě JHMD nepatří, převezl Klub přátel jindřichohradeckých úzkokolejek do muzea v Lužné u Rakovníka.

(mig)