INZERCE

Emisní plakety. Foto: archiv redakce

Je Česko o krok blíž emisním zónám?

Vláda tento týden projednala materiál předložený ministrem Janem Mládkem, obsahující opatření na zlepšení struktury vozového parku v České republice.

Ministerstvo průmyslu a obchodu by v příštím roce mělo vypracovat analýzu zpoplatnění vozidel v České republice. Zdá se, že by Česká republika mohla být o krok blíže systému emisních zón, který je známý ze sousedního Německa, nebo například Londýna. Jenže tomu tak není. Plány na zavedení emisních zón jsou už cca od roku 2010.

znacka-emisni-zony

 

V roce 2013 představoval tehdejší ministr životního prostředí Tomáš Chalupa nálepky, které budou muset mít vozidla za čelním sklem. Podle barev se mělo poznat, jaký stupeň ekologické normy Euro auto splňuje. Dokonce byly představeny i „emisní značky“, ale nic se dosud neuvedlo do praxe.

Základním cílem pro výběr nástrojů pro obnovu vozového parku u nás by měla být prioritně motivace občanů i institucí k vyřazování starých vozidel, k ekologickému chování, vlastní bezpečnosti a energetickým úsporám“, připomněl ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek. Přijaté kroky budou mít pozitivní dopad především na životní prostředí a klima z důvodu omezení emisí a na zvýšení bezpečnosti dopravy. Mezi další kroky patří nástroje na podporu nákupu vozidel na alternativní pohon v rámci státní správy, která by měla jít v tomto směru příkladem.

„Analýza zpoplatnění vozidel České republiky, kterou má v příštím roce zpracovat Ministerstvo dopravy, má za cíl optimalizaci zpoplatnění vozidel v ČR ve vztahu k externalitám v dopravě, podporu nákupu nízkoemisních vozidel a tlak na vyřazování starých vozidel s vyššími emisemi,“ dodal Mládek. K omezení znečištění ovzduší regulací dopravy má přispět podpora zavádění nízkoemisních zón.

Od zavedení bonusu při registraci vozidla s nízkou produkcí emisí CO2 si vláda slibuje zvýšení nákupu osobních vozidel šetrných k životnímu prostředí. Vláda předpokládá v roce 2017 obměnu vozového parku veřejné správy za vozidla s alternativním pohonem s nižšími emisemi a stanovila též povinný podíl vozidel na alternativní pohon v rámci veřejných zakázek na pořízení nových osobních a lehkých užitkových vozidel ve státní správě do konce roku 2020 (25% podíl vozidel s alternativním pohonem) a do konce roku 2030 (50% podíl vozidel s alternativním pohonem).

V České republice bylo k 31. prosinci 2015 registrováno celkem 7 119 185 motorových vozidel všech kategorií. Průměrný věk celého vozového parku v ČR přesáhl 17,26 roku. U všech kategorií vozidel (kromě autobusů) v posledních pěti letech zaznamenáváme zvýšení průměrného věku. Prodeje nových osobních automobilů v posledních devíti letech (kromě roku 2013) neustále rostou.

Česká republika je ve výrobě vozidel automobilovou velmocí (v ČR se vyrábí přes milion vozů ročně), ale i přes rekordní prodeje nových vozů, český vozový park stárne s nadstandardně vysokým průměrným věkem osobních automobilů blížící se v průměru 15 rokům. Usilujeme o koncepční řešení, kterým stát na jedné straně podpoří odevzdání přestárlých vozů k ekologické likvidaci a na druhé straně zavede dlouhodobý systém, který bude motivovat firmy a osoby k vlastnictví novějších, ekologičtějších a bezpečnějších vozů.

Ředitel sekretariátu Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) Zdeněk Petzl k návrhu na zlepšení struktury vozového parku v ČR řekl: „Cílem je koncepční dlouhodobé řešení směřující k obnově vozového parku.  Našim asociacím nejde o navýšení prodejů, nové vozy se prodávají dobře, ale jde nám o celkovou kultivaci prostředí v ČR, ve kterém žijeme.“

Tajemník Svazu dovozců automobilů (SDA) Josef Pokorný připomněl, že v obnově vozového parku zaostáváme za evropskými zeměmi, se kterými se chceme srovnávat: Věřím, že navržené kroky umožní posunout stav vozového parku v ČR blíže k zemím na západ od nás. Při počtu registrovaných vozidel bude mít i malé zlepšení skladby vozidel pozitivní dopady na ekologii a bezpečnost.“ V současnosti, kdy podíl dovezených ojetých automobilů starších 10 let překračuje 50%, zůstáváme „šrotištěm Evropy“, shodli se představitelé AutoSAP a SDA.

Jiří Reichl