INZERCE

Se staršími motory GE H 80 létá například tento stroj, který přepravuje pasažéry z Káthmándů na Lukla’s Tenzing Hillary Airport v Himálajích, které je považováno za jedno j nejnebezpečnějších letišť světa, co se týče přistávání. Foto: GE

GE Aviation postaví továrnu na letecké motory ve Středočeském kraji

 GE Aviation Czech chce postavit továrnu na letecké motory ve Středočeském kraji. Vyplývá to z informací firmy o vytipovaných lokalitách pro svůj projekt.

Projekt od kterého si odborníci slibují oživení zašlé slávy leteckého průmyslu postoupil do další fáze. Firma GE Aviation Czech oznámila, že hodlá svoji továrnu postavit ve středočeském kraji. Už má vytipováno několik lokalit, které bude prověřovat ve spolupráci s vládní agenturou pro podporu podnikání a investic CzechInvest a vedením kraje. S tím zástupci firmy podepsali smlouvu o záměru najít vhodné místo pro postavení podniku. Předpokládá se, že o finálním výběru přesné lokality bude rozhodnuto letos na podzim.

Investiční smlouvu o vybudování nové globální centrály turbovrtulových motorů v Česku podepsala společnost General Electric s českou vládou v říjnu 2016, přípravy projektu probíhají podle plánu. V současnosti GE Aviation intenzivně pracuje na výběru lokality nové centrály a budování ekosystému dodavatelů a partnerů. V tomto ohledu došlo k významnému posunu, společnost definitivně zvolila oblast Středočeského kraje, kde nyní prověřuje jednotlivé lokality.

“Již od samého počátku preferujeme pro novou centrálu lokality v blízkosti Prahy. Proto jsme podepsali Dohodu o společném záměru se Středočeským krajem, abychom vyhodnotili růstové možnosti v tomto regionu, který dobře známe. Rozhodnutí o výběru lokality nové centrály očekáváme na podzim tohoto roku, zahájení provozu do konce roku 2022,” uvedl Norman Baker, prezident a výkonný ředitel GE Aviation Czech.

„Jsem ráda za to, že GE Aviation uvažuje o vybudování továrny ve středních Čechách. Přinesla by do vybrané oblasti nová pracovní místa, nejen v samotné továrně, ale i v navazujících firmách a službách. Jde o pracovní místa s vysokou přidanou hodnotou, velká část bude zaměřená na vědu a výzkum.  Jejich podíl by se tak ve Středočeské kraji významně zvýšil, a to by znamenalo více peněz na rozvoj daného regionu. Firmě můžeme nabídnout hned několik míst, kam by výrobu leteckých motorů mohla umístit. Středočeský kraj má výhodu široké sítě železnic i dálnic, kudy by se mohl vozit náklad tak, aby to co nejméně zatěžovalo obyvatele, ale zároveň to bylo ku prospěchu,“ řekla středočeská hejtmanka Jaroslava Pokorná Jermanová.

„Centrum GE Aviation je právě ten typ investic přinášejících do Česka vysokou přidanou hodnotu, které stávající vláda chce ve větší míře podporovat a také tak činí. Zároveň je tato investice v aerospace sektoru velice zajímavá také kvůli své dlouhodobé perspektivě,“ řekl Karel Kučera, generální ředitel agentury CzechInvest, která uskutečnění investice v Česku pomáhá dojednat.

Nová centrála turbovrtulových motorů GE v České republice se bude podílet na vývoji pokročilých turbovrtulových motorů ATP (Advanced Turboprop), bude zajišťovat výrobu komponentů, montáž turbovrtulových motorů, testování, servis, zákaznickou podporu a další funkce. Celkem projekt GE vytvoří v České republice více než 500 nových pracovních příležitostí. V roce 2026 by se mělo vyrábět nejméně 400 moderních turbovrtulových motorů ATP, vznikne 500 nových pracovních míst. Českých dodavatelů by se na projektu mohlo podílet až 150 s ročním objemem zakázek 90 milionů euro.

Z české strany se předpokládají investice prostřednictvím státního rozpočtu. V roce 2016 rozpočet MŠMT o 100 milionů. V letech 2017 a 2018 až do částky 2 mld. Kč, které budou využity na rozvoj znalostí a dovedností Fakulty strojní ČVUT v oboru letectví. Ministerstvo dopravy loni dostalo přidáno 375 milionů a letos by mělo obdržet stejnou sumu pro vytvoření programu podpory rozvoje letectví a kosmických aktivit.

Celkové investice jsou podle smlouvy, jejíž podrobnosti vládním úředníkům loni unikly, (psali jsme v textu Mládkovo ministerstvo vyzradilo obchodní tajemství ze smlouvy s General Electrics) by neměly být nižší, než 350 milionů eur.

Navrhovaný harmonogram projektu pro Turboprob COE

Výběr lokace                                                                                                  2017
Návrh/Povolení                                                                                               2017
Zahájení výstavby                                                                                           2018
Dokončení fáze 1 (kancelářské prostory)                                                             2019
Dokončení fáze 2 (montáž/testovací buňky)                                                         2021
Dokončení fáze 3 (výroba komponent)                                                                2022

Jiří Reichl

O tématu jsme psali:

Fabrika na letecké motory v Praze bude. Navzdory problémům ve vládě 20. 10. 2016

Mládkovo ministerstvo vyzradilo obchodní tajemství ze smlouvy s General Electrics 28.6.2016

CzechInvest: Podíl hi-tech investic se více než zdvojnásobil 17.3.2016

České letecké firmy jednaly v USA o možné spolupráci 17.5.2015