Obyvatelé Drnovic na Zlínsku stejně jako lidé z Katovic v referendu podpořili výstavbu obchvatu obce. Naopak v Třemošnici na Chrudimsku odmítli rozšíření průmyslové zóny a plochy chtějí vyhradit pro výstavbu rodinných domů. V jihočeských Dačicích se lidé přiklonili ke křižovatce se semafory namísto navrhovaného kruhového objezdu. V případě obchvatů je samotná realizace zatím spíše na papíře. V Katovicích odhadují jeho vznik do třinácti let, v Dačicích za deset až patnáct let.

V místním referendu, které se v pátek a v sobotu konalo souběžně se sněmovními volbami, se pro vznik obchvatu v Drnovicích na Zlínsku sešlo 80,82 procenta platných hlasů. Obchvat souvisí s plánovanou výstavbou vodního díla Vlachovice. „Výsledky referenda nám dávají nějaký obrázek o tom, že jsme se ujistili, že podpora pro snahu vybudování obchvatu v obci je. Z toho důvodu budeme pokračovat v přípravách. Máme informaci o tom, že lidé s tím z větší části souhlasí,“ uvedla starosta obce Tomáš Zicha.

Komplikovaný příjezd do obce

Lidé v referendu odpovídali na otázku, zda souhlasí s tím, aby zastupitelstvo obce podniklo veškerá zákonná opatření v samostatné působnosti obce k tomu, aby podpořilo realizaci silničního obchvatu obce Drnovice, jehož předběžná trasa vychází z mapového podkladu dokumentu Technické studie Vodního díla Vlachovice, která byla dokončena v prosinci 2020.

Podle starosty by případný vznik vodního díla zkomplikoval příjezd do obce. V zimním období by byl kvůli nádrži omezen posyp a doprava by byla složitá nejen pro osobní automobily, ale zejména pro nákladní vozy. Některým obyvatelům Drnovic se však myšlenka obchvatu nelíbí, protože by vedl na jejich pozemcích. Obchvat obce by měl být dlouhý asi dva kilometry, počítá se s ním v technické studii vodního díla. Náklady na vybudování by hradil stát.

Obchvat za třináct let

Pro stavbu obchvatu silnice I/22 hlasovali lidé v Katovicích na Strakonicku. Podle informací Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) by obchvat městysu mohl být hotový do třinácti let. Obchvat by měl být dlouhý asi 3,5 kilometru. Odhad nákladů je kolem půl miliardy korun. V referendu hlasovalo 723 lidí, z toho 618 pro. 

Obchvat je už desítky let zanesený v územním plánu, ale městys dosud žádné kroky nepodnikal. „Zatím je pořád jenom na papíře. Má to časovou souvislost se zpoplatněním silnice I/20, kdy máme poznatky, že se přesunula nákladní doprava na souběžnou I/22, která vede přes nás, přes Katovice, takže stavba obchvatu nabyla na důležitosti a aktuálnosti,“ řekl zastupitel Katovic a náměstek jihočeského hejtmana Tomáš Hajdušek.

Poslední sčítání provozu se v městysu dělalo v únoru 2020. Vyplývá z něj, že Katovicemi denně projede asi šest tisíc aut, z toho zhruba osm set nákladních. Mýtné na silnici I/20 řešil již dříve i Jihočeský kraj. Žádal loni ministerstvo dopravy, aby zavedlo mýtné na silnici I/22. Kraj zjistil z měření provozu v lednu a únoru 2020 na I/20, kde již mýtné platilo, a na I/22, že doprava na nezpoplatněných úsecích stoupla proti měření z podzimu 2019 o desetinu. Někteří řidiči zřejmě zpoplatněnou silnici I/20 objíždějí.

Mohlo by vás zajímat

Místo průmyslu stavební parcely

V referendu v Třemošnici na Chrudimsku lidé odmítli výstavbu nového provozu Kovolis Hedvikov. Téměř 40 procent voličů uvedlo, že si nepřeje, aby město další výrobu podporovalo. 

A přes 41 procent lidí také chce, aby město změnilo územní plán, v němž by se pozemky staly parcelami a bylo tam možné stavět rodinné domy a také umístit veřejné plochy. Referenda se účastnilo více než 62 procent oprávněných voličů.

Další obchvat ve hvězdách

V jihočeských Dačicích hlasovaly více než tři tisíce obyvatel pro stavbu křižovatky se semafory, ne kruhový objezd. Dačice teď začnou jednat s Jihočeským krajem, který je investorem stavby. Křižovatka je místem, kde se kříží tranzitní doprava ve směru od Jindřichova Hradce, Moravských Budějovic a Telče. Její stavba je součástí obnovy Palackého náměstí. O náklady se podělí město a kraj.

Podle starosty Karla Macků by situaci nejlépe vyřešil obchvat Dačic, který by odvedl tranzitní dopravu z města. „Byl by zcela ideálním řešením. Už v roce 2016 nechalo město zpracovat studii alternativní trasy a dnes je možné říct, že jsme se díky konstruktivním jednáním se společností Centropen i Jihočeským krajem výstavbě hodně přiblížili. Přesto by mohla být stavba obchvatu zahájena nejdříve za nějakých deset až patnáct let,“ uvedl již dříve starosta města.