Držitel českého železničního rychlostního rekordu 237 kilometrů za hodinu, jednotka Pendolino, slaví 23. prosince dvacáté výročí nasazení na koleje. Podle Českých drah jsou vlaky, které dosud svezly dvacet milionů cestujících, stále nejrychlejším a nejpohodlnějším spojením Prahy a ostravské aglomerace. V roce 2025 se podle státního dopravce mohou stát prvními pravidelnými spoji, které v Česku přepraví cestující rychlostí 200 kilometrů za hodinu.
První cestující vezlo Pendolino ve čtvrtek 23. prosince 2004 z pražského Masarykova nádraží do Děčína a odpoledne se na dalším pravidelném rychlíkovém spoji vrátilo zpět do Prahy. Do běžného provozu se soupravy zařadily podle agentury ČTK 28. listopadu 2005. Dráhy koupily od mezinárodního koncernu Alstom zhruba za 4,4 miliardy korun sedm souprav rychlovlaků. V provozu jich je ale pouze šest. České dráhy vyřadily Pendolino, které se v roce 2022 srazilo ve stanici Bohumín na Karvinsku s posunovací lokomotivou. Při kolizi zemřel opilý strojvedoucí, který nehodu podle vyšetřování zavinil.
Doménou Pendolin se stalo spojení Prahy a Ostravy, během dvou dekád provozu však obsluhovala podle tiskového mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského také spoje do Vídně nebo Bratislavy a Žiliny.
V současnosti zajišťují vedle spojení Prahy a Ostravska také spoje z Bohumína a Ostravy do Plzně, Mariánských Lázní, Chebu a Karlových Varů. Po dokončení instalace jednotného evropského zabezpečovače ETCS se zhruba v polovině roku 2025 vrátí také na linku Košičan z Prahy do Košic.
Mohlo by vás zajímat
Pendolina mají podle Českých drah také nejblíže k tomu, aby se stala během roku 2025 prvními vlaky, které v České republice svezou cestující na pravidelné lince rychlostí 200 kilometrů za hodinu. Bude to možné mimo jiné díky speciální technologii aktivního naklápění vozové skříně.
„Za Pendolina naší doby lze označit zbrusu nové soupravy pro dálkovou dopravu ComfortJet,“ řekl agentuře ČTK předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec. ComfortJety jsou stejně jako pendolina stavěny na rychlost až 230 kilometrů v hodině. Mají restaurační vůz, wi-fi, klimatizaci, speciální okna pro snazší průchod mobilního signálu do vozu nebo možnost napájení elektroniky, v první třídě i bezdrátově.
Podle mluvčího národního dopravce Filipa Medelského dráhy aktuálně investují přibližně 13 miliard korun do nákupu 20 devítivozových vlaků ComfortJet, uvedla ČTK.