INZERCE

Tragická nehoda lanovky na Ještěd. Zásah záchranných složek. Foto: Drážní inspekce

Chybějící brzda, nedostatečné kontroly. Drážní inspekce zveřejnila příčiny nehody lanovky na Ještěd

Přetržení zkorodovaného tažného lana, ale také chybějící automatická brzda, která byla odstraněna před více než 30 lety. Drážní inspekce tři roky po tragické nehodě lanové dráhy na Ještěd vydala závěrečnou zprávu, kde shrnula, co vedlo k pádu jedné z kabin. Jako systémovou příčinu označila Drážní inspekce nedostatečný dozor Drážního úřadu.

K brzdnému systému Drážní inspekce uvedla, že jeho prvky byly v rozporu s právními předpisy, normami a technickou dokumentací lanové dráhy „Liberec-Horní Hanychov – Ještěd“ neoprávněně odstraněny. Další příčinou nehody, která se stala 31. října 2021, bylo podle Drážní inspekce pravidelné uznávání lanové dráhy techniky „jako způsobilé k provozu přes zjevné rozpory skutečného stavu s právními předpisy, normami a technickou dokumentací, které způsobilost k provozu vylučovaly.“

Přetržený konec tažného lana nalezený 55 metrů od horní stanice. Zdroj: Závěrečná zpráva Drážní inspekce

Drážní inspekce ve zprávě také zmínila dlouhodobou absenci technologických postupů údržby a kontrol lanové dráhy, a to včetně záznamů o údržbě. Jmenovala také nedůsledný přístup zaměstnanců k provádění činností dle vnitřních předpisů. Nevyloučila zároveň ani střet zájmu při provádění technické prohlídky a zkoušky.

Ke kontrolám techniků inspekce uvedla, že Drážní úřad nezjistil, „že oprávněné osoby vykazovaly dlouhodobě zjevné nedostatky ve své činnosti, které podstatným způsobem ovlivňovaly ověřování technické způsobilosti a bezpečnost provozu určeného technického zařízení.“ Drážnímu úřadu ve zprávě doporučila například mimořádnou kontrolu provozovatelů lanových drah či provedení nestranných prověrek.  

Jak poznamenal mluvčí ministerstva dopravy Františka Jemelky, Drážní inspekce ale neřeší konkrétní vinu. „V této souvislosti je třeba zdůraznit, že podle zákona cílem šetření Drážní inspekce není stanovit vinu, neboť toto je předmětem paralelně probíhajícího trestního řízení. Z toho důvodu se nebudeme vyjadřovat k případné odpovědnosti konkrétních osob,“ sdělil mluvčí Ekonomickému deníku s tím, že nehodu podle něj šetří Policie České republiky.

Nová legislativa

Konkrétně ministerstvu dopravy Drážní inspekce adresovala doporučení na změnu legislativy. „Pokud bude ze strany Drážního úřadu identifikována potřeba úpravy obecně závazných právních předpisů, jsme z pozice ministerstva dopravy připraveni tyto návrhy projednat a následně do těchto předpisů promítnout,“ sdělil Ekonomickému deníku Jemelka.

Drážní úřad na zprávu Drážní inspekce reagoval, že už na návrhu změny legislativy, která by měla rozšířit možnosti jeho dohledu s ministerstvem spolupracuje. Upozornil, že je na základě stávající právní úpravy fakticky schopen kontrolovat pouze dodržování zákonných požadavků na provedení povinných revizí, prohlídek nebo zkoušek ve stanovených intervalech a situacích. Nemá ale možnost dozorovat revizní techniky při výkonu jejich činnosti.

Červeně je znázorněna jízda vozu č. 2 (čárkovaně nezajištěná jízda po přetržení tažného lana), modře je znázorněna jízda vozu č. 1. Zdroj: Závěrečná zpráva Drážní inspekce

Nová legislativa by měla podle Drážního úřadu nastavit systém provádění revizí a prohlídek a zkoušek, tak aby měl Drážní úřad možnost se jejich provádění účastnit. V současnosti nemají termín konání revizí, prohlídek a zkoušek na lanových dráhách jejich provozovatelé povinnost hlásit.

Chybějící brzda nevadila

K závěrečné zprávě Drážní inspekce se vyjádřil také provozovatel lanovky, společnost České dráhy. V tiskové zprávě dráhy uvedly, že po celou moderní historii (po roce 1990) disponovaly vždy veškerými úředními povoleními, schváleními a ověřeními potvrzujícími, že faktický stav lanové dráhy, a to včetně absence automatické vozové brzdy, odpovídá bezpečnostním požadavkům pro její provoz v souladu s platnou legislativou a všemi obecně závaznými předpisy.

„Od roku 1996 proběhla na lanové dráze celá řada kontrol Drážní inspekce, Drážního úřadu a dalších orgánů státní správy, byly prováděny pravidelné revize, které nikdy technický stav lanové dráhy nezpochybnily. Současně tyto kontroly nikdy nekonstatovaly, že by jakýkoliv bezpečnostní prvek chyběl,“ upozornila společnost.

Tragický nehoda lanovky na Ještěd. Zdroj: Závěrečná zpráva Drážní inspekce

Dodala, že pokud by totiž při kontrole bylo zjištěno, že technický stav nezaručuje bezpečnost lanové dráhy, nebo zařízení nemá vlastnosti schváleného typu, případně nemá platný Průkaz způsobilosti či nejsou u něj prováděny pravidelné technické prohlídky, musel by Drážní úřad rozhodnout o nezpůsobilosti lanové dráhy k provozu, a k tomu nikdy nedošlo.

„Drážní úřad tak po celou dobu provozu lanové dráhy Liberec-Horní Hanychov – Ještěd na základě vydaných Průkazů způsobilosti deklaroval správnou a bezchybnou funkci lanové dráhy a technickou způsobilost kabin lanové dráhy,“ uzavřela společnost.

Provoz lanových drah je nyní podle Drážního úřadu v České republice pod několikastupňovou kontrolou. Základem je denní běžná kontrola lanové dráhy ze strany obsluhy a průběžné kontroly různých technických částí. Jednou ročně je předepsána provozní revize, kterou provádějí revizní technici a jednou za tři roky je akreditovaným inspektorem provedena prohlídka a zkouška technického stavu lanové dráhy.

Tereza Čapková