Dopravní podnik hlavního města Prahy opět posunul termín, do kterého je možné podat žádost o účast ve výběrovém řízení na automatizaci provozu na lince metra C a nákup vlaků pro linky C a D. Zájemci o zakázku za 86 miliard korun mají nově čas do 18. prosince. Tiskový mluvčí dopravního podniku Daniel Šabík Ekonomickému deníku sdělil, že vítěz tak bude známý v roce 2026. Ještě letos v dubnu uváděl dopravní podnik, že k vysoutěžení dodavatele a uzavření smlouvy dojde v říjnu 2025.
„Vzhledem k tomu, že došlo k prodloužení termínu v kvalifikační fázi, která nyní probíhá, došlo zcela logicky i k posunutí odhadu uzavření smlouvy s vysoutěženým vítězem,“ uvedl Šabík.
Dopravní podnik v rámci tendru plánuje pro linku D a automatizaci stávající linky C nakoupit nový dopravní systém, který bude schopen plně automatizovaného provozu metra. Jeho součástí by mělo být i 69 plně automatických vlakových souprav, zabezpečovací zařízení využívající technologii CBTC, bezpečnostní stěny na nástupištích stanic a nový vlakový dispečink pro obě linky.
Zakázka počítá s modernizací depa Kačerov a vybavení depa Písnice. Součástí tendru je i zajištění údržby nových vlaků po dobu 35 let, nástupištních stěn a dopravního systému po dobu 25 let.
Přesný počet vlaků, které bude pražský dopravní podnik potřebovat a nakonec nakoupí, vyplyne podle předešlých informací ze soutěžního dialogu, během kterého uchazeči budou mít za úkol spočítat simulaci provozu na lince C při špičkovém intervalu minimálně 90 sekund a současně zohlednit nároky na servis a zálohu. Obdobně budou počty vlaků ověřeny i pro budoucí linku D.
Tendr na nákup dopravního systému pro linky C a D pražského metra bude mít tři fáze: kvalifikační, fázi soutěžního dialogu a nabídkovou. „Kvalifikační fáze této VZ skončí termínem podání přihlášek zájemců o účast, jejich posouzením a výzvou k účasti v jednací fázi soutěžního dialogu uchazečům, kteří kvalifikaci splnili,“ poznamenal mluvčí Šabík.
Výsledkem fáze soutěžního dialogu pak bude zadávací dokumentace včetně kritérií hodnocení a závazného vzoru smlouvy, na jejichž základě budou uchazeči vyzváni k podání nabídek.
Jak sdělil náměstek pražského primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP Zdeněk Hřib (Piráti) již dříve, díky automatizovanému provozu na lince D se budou moci intervaly snížit na minimum a kapacita nejvytíženější linky metra C se zvýší až o 20 procent. „Spojením projektů nákupu dopravního systému pro linku D a automatizace linky C navíc získáme nejen výhodnější ceny, ale také snížíme servisní náklady a provozní výdaje. Protože se chceme vyhnout jakýmkoliv pochybnostem o výběrovém řízení, nechali jsme ho předem posoudit od Transparency International,“ uvedl také Zdeněk Hřib. V souvislosti s tendrem zmiňoval i to, že je zásadní zahájit soutěž včas.
(teč)