INZERCE

EU brání ohroženou demokracii, poskytovatelé politické reklamy budou přísně regulováni

Nikoli politické strany, ale zadavatelé, poskytovatelé a vydavatelé politické reklamy v EU budou podléhat přísné regulaci. Vydavatelé musí žádat, aby zadavatel u díla uvedl, zda jde o politickou reklamu. Zadavatele, původ peněz, techniku doručování a cílení budou firmy archivovat sedm let. Monitoring Úřadu pro dohled snad politickými stranami se stane nepřetržitým. EU tím brání ohroženou demokracii.

Nově vznikne uložiště politické reklamy v EU. „Komise zřídí evropský archiv pro online politická reklamní sdělení (dále jen „evropský archiv“), který je veřejným úložištěm všech online politických reklamních sdělení zveřejněných v Unii, nebo určených občanům Unie, nebo rezidentům v Unii, a zajistí jeho správu, a to přímo, nebo tak, že tuto odpovědnost svěří řídícímu orgánu,“ uvádí se v nařízení, které Česká republika adoptuje.

Vyplývá to z návrhu nového zákona o transparentnosti a cílení politické reklamy, jak ho předkládá ministerstvo vnitra. Na zákonu od roku 2023 spolupracuje koordinační skupina k nařízení EU, ze kterého návrh vychází. Ministerstvo vnitra bude dále styčným úřadem při provádění evropského nařízení.

Ve skutečnosti je návrh adaptací přímo použitelného předpisu EU, a to Nařízení Evropského parlamentu a Rady 2024/900 o transparentnosti a cílení politické reklamy z letošního 13. března. Nařízení se týká všech poskytovatelů včetně internetových vyhledávačů a on-line poskytovatelů ve všech typech voleb včetně voleb obecních.

Úplný text evropského nařízení o transparentnosti a cílení politické reklamy je zde.

Povinnost upozornit na politickou reklamu, ukládat cílení

Vydavatelé politické reklamy budou muset napříště zveřejnit prohlášení, že jde o politické reklamní sdělení, totožnost zadavatele a ovládající osobu, volby nebo referendum, se kterým je sdělení spojeno a sdělení, zda politická reklama podléhá technikám cílení nebo doručování.

Vydavatelé zajistí, aby tyto informace byly přesné a úplné. Uvedené informace zpřístupní formou adekvátní použitému médiu. Označení musí být viditelná a identifikovatelná. Neúplné informace bude muset vydavatel reklamy doplnit. „Do 10. července 2025 přijme Komise prováděcí akty, kterými stanoví formát a vzor označení uvedených v odstavci 3. Tyto prováděcí akty zajistí, aby označení byla přizpůsobena použitému médiu, a to i v audiovizuálních a tištěných médiích, a rovněž online a offline reklamě, s přihlédnutím ke zvláštním vlastnostem tohoto média, jakož i k nejnovějšímu technologickému vývoji a vývoji na trhu, příslušnému vědeckému výzkumu a osvědčeným postupům,“ stojí doslova v nařízení EU. Registrovat budou muset vydavatelé/správci rovněž podrobné informace o použitých technikách a cílení, přičemž cílení politické reklamy…

Celý článek si můžete přečíst v MEDIA NETWORK MAGAZÍNU.
Přístupný je pro předplatitele.

Jste-li předplatitel, přihlásit se můžete zde.Přihlásit

Chcete-li se stát předplatitelem, jděte zde.Předplatit

Irena Válová