INZERCE

Dálnice D0, také známá pod označením Pražský okruh, má po své kompletní dostavbě tvořit vnější obchvat hlavního města Prahy. Foto: ŘSD

Na Pražském okruhu by měly od prosince fungovat vysokorychlostní váhy. Vyjdou na 65 milionů

Na Pražském okruhu začala v pondělí 14. října instalace vysokorychlostních vah. Umístěny budou podle Ředitelství silnic a dálnic České republiky (ŘSD) na 79. kilometru okruhu v obou směrech přibližně v polovině úseku mezi Modleticemi a Jesenicí. „Částka, kterou do zařízení i do jeho instalace investujeme, je 65 milionů korun. Naší snahou je uvést váhy do zkušebního provozu už v prosinci,“ uvedl tiskový mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Rýdl přiblížil, že v úseku, kde budou váhy instalovány, projede podle posledního sčítání na 40 tisíc vozidel, z toho nákladní a kamionová doprava tvoří přibližně 45 procent. V úvodní etapě instalace, která by měla trvat do 23. října, se podle ŘSD budou práce soustřeďovat pouze do jízdního pásu směrem na Letiště Václava Havla Praha.

V další etapě, a to od 29. října do 15. listopadu, se stavební práce přemístí do středního dělícího pásu. Zde vznikne patka portálu, ale také kabelová šachta. Po celou dobu bude doprava omezena jen částečně a vedena bude v režimu 2/2 zúžené jízdní pruhy. Zhotovitelem zakázky je společnost PORR, která podala nejvýhodnější ekonomickou nabídku.

Na konci letošního roku by mělo na českých silnicích I. třídy fungovat 13 vysokorychlostních vah. Zařízení mají ohlídat, aby kamiony nejezdily přetížené. Aktuálně je dynamické vážení nainstalované na dálnicích D1, D2, D5, D8, D35 a D48. ŘSD v dubnu umístilo jedny z vah i na dálnici D4 u Jíloviště, vážit se má také ve směrech na Prahu i Příbram.

Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ) v červenci zároveň schválil ve zrychleném řízení stavbu vysokorychlostní váhy na dálnici D6 na 11,2 kilometru. V přípravě jsou například váhy na dálnici D11, obousměrně u Hradce Králové, D3 obousměrně u Soběslavi či na D5 obousměrně u Berouna.

Vysokorychlostní váhy mají odhalit přetížené nákladní vozy, které zatěžují silnice. Jak už Ekonomický deník informoval, podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) mají řešení přinést i častější kontroly nebo nová silniční inspekce. Kromě zvýšení počtu vysokorychlostních vah má ministerstvo dopravy v plánu rozšířit i nízkorychlostní vážení, počet vah má narůst ze současných 28 na 62.  

(teč)