INZERCE

Kamiony podle studií poškozují dálnice desetkrát více než osobní automobily. Foto: Pixabay

Dopravci si prosadili úpravu tolerance při vysokorychlostním vážení. Do konce roku má na silnicích I. třídy fungovat 13 vah

Na konci letošního roku by mělo na českých silnicích I. třídy fungovat 13 vysokorychlostních vah. Zařízení mají ohlídat, aby kamiony nejezdily přetížené. Aktuálně Ředitelství silnic a dálnic České republiky (ŘSD) nainstalovalo jedny z vah i na dálnici D4 u Jíloviště, vážit se má ve směrech na Prahu i Příbram. Nyní došlo podle mluvčího sdružení Česmad Bohemia Martina Felixe u vysokorychlostního vážení k dalšímu částečnému posunu. Stát na základě připomínek dopravců upravil jeho podmínky.

Koncem února podle Felixe nabylo účinnosti upravené opatření obecné povahy, kterým se vysokorychlostní vážení řídí. A právě to dopravci připomínkovali. „Některé připomínky Český metrologický institut přijal, některé ne. Jedna z těch důležitějších a schválených připomínek je zvýšení provozní tolerance při vážení, takže největší dovolená chyba pro hmotnost vozidla stanovenou vážením za jízdy v provozu je nově sedm procent a u náprav patnáct procent,“ přiblížil Felix.

Dodal, že oproti minulosti jde sice jen o zvýšení o dvě a čtyři procenta, ale ze statistik vyplývá, že se v tomto pásmu pohybuje vysoké procento údajně přetížených vozidel. „Zatím nezodpovězenou otázkou je, kdy dojde k uplatňování nových tolerancí, protože bude zřejmě nutná buď nová kalibrace každé váhy, anebo minimálně úprava softwaru,“ konstatoval Felix.

Od 1. března by také měly úřady podle Felixe začít uplatňovat poloviční sankce za přetížení, to znamená 2500 korun do 500 kilogramů a 4500 korun nad 500 kilogramů. A nově by také měli pokutu za přetížení kamionu platit jen jeho provozovatelé, nikoliv řidiči. Počítá s tím novela zákona o pozemních komunikacích, kterou koncem března podepsal prezident Petr Pavel.

V Česku bylo v provozu koncem loňského roku šest vysokorychlostních vah a během několika týdnů by měla začít fungovat podle ŘSD i váha na D4. Provozovatelem vah a správcem komunikace je sice ŘSD, ale pokuty vybírají obce s rozšířenou působností. Smyslem zařízení je podle státního podniku v co největší míře odhalit přetížené nákladní soupravy, které se do značné míry podílejí na rychlejším opotřebování i ničení vozovky.

Čtěte také: V Česku má vzniknout samostatná silniční inspekce. Částečně by přebrala pravomoci policie

Jak už dříve zástupci dopravců upozornili, v České republice neexistují jednotná pravidla pro hodnocení výsledků vážení. Problematické je podle nich například měření převozu sypkých a tekutých materiálů, které se během jízdy přeskupují. „Je zde i otázka doby platnosti pravidelného ověřování funkce vah,“ upozornil mluvčí Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia Martin Felix. Dopravci také varovali před tím, aby systém vysokorychlostního vážení nevedl pouze k automatickému udělování pokut.

Problémy s dynamickými vahami v loňském roce připustil i resort dopravy. Zařízení se potýkají s řadou technických problémů a trpí častými poruchami. Podle úřadu jsou problémy například s přesnou kalibrací, která je nutná k tomu, aby bylo měření průkazné a řidiči nemohli výsledek vážení zpochybnit.

Vysokorychlostní vážení má podle úřadu doplnit nízkorychlostní kontrolní vážení, které aktuálně provádí za pomoci statických vah Celní správa ve spolupráci s policií. Aktuálně dynamické vážení funguje na dálnicích D1, D2, D5, D8, D35 a D48.

Tereza Čapková