Radní Jihomoravského kraje dnes schválili zahájení výběrového řízení na pořízení nových hybridních vlakových jednotek, které by měly obsluhovat regionální železniční tratě. Předpokládané pořizovací náklady na nákup vlaků jsou přibližně 8,8 miliardy korun. Kraj je ale nebude přímo kupovat, náklady za jejich pořízení bude budoucímu dopravci hradit i spolu s ostatními náklady na zajištění železniční dopravy po dobu přibližně třicet let.
Podle tiskové mluvčí Jihomoravského kraje Martiny Žídkové by se mohlo jednat až o 48 hybridních jednotek, a to v závislosti na zvoleném vozidlovém konceptu. Ekonomickému deníku sdělila, že jsou přípustné tři vozidlové koncepty, a to s vozidly o kapacitě přibližně 145 míst k sezení nebo 175 míst k sezení, anebo 175 a 115 míst k sezení. Dopravní model počítá se spojováním jednotek. Nasazení jednotek předpokládá kraj podle tiskové mluvčí v prosinci 2029.
Hybridní jednotky by měly jezdit například na trasách Brno – Zastávka u Brna – Třebíč, Brno – Ivančice / Mor. Krumlov – Miroslav, Brno – Kyjov – Staré Město u Uh. Hradiště či Bzenec – Moravský Písek.
„Zavedení hybridních jednotek je důležitý milník pro zlepšení kvality železniční dopravy v Jihomoravském kraji. Nejenže přineseme ekologicky šetrnou dopravu, ale také zvýšíme komfort pro cestující na regionálních tratích. Investice nám umožní zmodernizovat vozový park a zároveň zajistit spolehlivou a udržitelnou dopravní obslužnost,“ uvedl náměstek hejtmana pro oblast dopravy Jiří Crha (ODS).
Nové hybridní vlaky budou podle Jihomoravského kraje kombinovat elektrický pohon s bateriovou technologií, a to umožní jejich provoz i na neelektrifikovaných tratích s minimálními dopady na životní prostředí.
„Tato moderní technologie také přispěje k výraznému snížení emisí, což je v souladu s dlouhodobou strategií kraje na podporu ekologicky udržitelné dopravy,“ informoval kraj.
(teč)