INZERCE

Fotografie nového loga České televize

Česká televize a rozhlas měly nezákonný přístup do registru obyvatel. Stát kvůli tomu změnil zákon

Stejně jako mají do centrálního registru obyvatel přístup soudy nebo Policie ČR, měly ho od roku 2013 do roku 2014 i Česká televize a Český rozhlas. Avšak dělo se tak bez opory v zákoně, za což bylo s ministerstvem vnitra vedeno řízení o pokutě. Zákon byl ovšem novelizován, takže Česká televize i rozhlas mají nyní přístup k datům všech obyvatel České republiky podle zákona.

Naprosto absurdní situace je popsána ve výroční zprávě o činnosti Úřadu pro ochranu osobních údajů za rok 2015. Z popisu případu vyplývá, že ČT a ČRo někdo udal, že neoprávněně vstupuje do centrálního registru obyvatel, což se následně potvrdilo: „V červenci 2015 byla ukončena kontrola zaměřená na dodržování povinností Českou republikou, Ministerstvem vnitra České republiky, uvedených v Hlavě II zákona č. 101/2000 Sb. v souvislosti s přístupem Českého rozhlasu a České televize k informacím z centrálního registru obyvatel. Kontrola byla provedena na základě podnětů zaslaných Úřadu k prošetření neoprávněného přístupu Českého rozhlasu  a České televize do Registru obyvatel České republiky (dále jen „ROB“),“ uvádí se ve Zprávě.

Šetřením Úřad zjistil, že přístup televize i rozhlasu do registru obyvatel umožnilo ministerstvo vnitra na základě žádosti ministerstva kultury: „Provedenou kontrolou bylo zjištěno, že existuje přístup k základním registrům daný ze zákona na základě požadavku orgánu veřejné moci. ČT a ČRo měly nastaven přístup do ROB na základě žádosti Ministerstva kultury. Přístup do ROB pro ČRo byl stanoven „Rozhodnutím o vydání certifikátu“ na základě žádosti o umožnění přístupu orgánu veřejné moci k poskytovaným službám. ČRo byl přístup do ROB využíván od 24. 6. 2013 do 9. 10. 2014. Žádost ČT vypořádalo Ministerstvo vnitra České republiky rovněž „Rozhodnutím o vypořádání žádosti“ a ČT byl přístup do ROB využíván v období od 9. 9. 2014 do 9. 10. 2014,“ popisuje Zpráva, jak k situaci došlo.

57044

Při kontrole agend prováděné Ministerstvem vnitra bylo následně zjištěno, že zákon č. 348/2005 Sb., o rozhlasových a televizních poplatcích, není zákonným oprávněním pro vstup ČT a ČRo do ROB. Přístup do ROB byl ČT a ČRo ukončen, uvádí se ve Zprávě.

Jaké údaje obsahuje registr obyvatel

Podle zákona je správcem registru obyvatel ministerstvo vnitra. V registru obyvatel se o každém vedou tyto údaje a) příjmení, b) jméno, popřípadě jména, c) adresa místa pobytu, popřípadě též adresa, na kterou mají být doručovány písemnosti podle jiného právního předpisu, v případě adresy, na kterou mají být doručovány písemnosti podle jiného právního předpisu, se vede i údaj o identifikaci poštovní příhradky nebo dodací schránky nebo adresa, d) datum, místo a okres narození, u subjektu údajů, který se narodil v cizině, datum, místo a stát, kde se narodil; údaj o místě a okrese narození na území České republiky se vede ve formě referenční vazby  e) datum, místo a okres úmrtí, jde-li o subjekt mimo území České republiky, vede se datum úmrtí, místo a stát, na jehož území k úmrtí došlo; je-li vydáno rozhodnutí soudu o prohlášení za mrtvého, vede se den, který je v rozhodnutí uveden jako den smrti, popřípadě jako den, který nepřežil, a datum nabytí právní moci tohoto rozhodnutí; údaj o místě a okrese úmrtí na území České republiky se vede ve formě referenční vazby, f) státní občanství, popřípadě více státních občanství, g) čísla elektronicky čitelných identifikačních dokladů h) záznam o zřízení datové schránky a identifikátor datové schránky, je-li tato datová schránka zpřístupněna.“

Proč vůbec ČT a Čro zjišťovalo výše uvedené údaje o obyvatelích z registru obyvatel? Kvůli vymáhání poplatků, pokut a zjišťování informací o těch obyvatelích, kteří se nepřihlásili jako plátci poplatku za televizi a rozhlas. „Provozovatel vysílání ze zákona je za účelem kontroly dodržování tohoto zákona oprávněn zjišťovat údaje o neevidovaných poplatnících a vést jejich evidenci v rozsahu stanoveném v odstavci podle § 10 téhož zákona Vymáhání dlužných poplatků a přirážky k poplatkům, nezaplatí-li poplatník včas rozhlasový a televizní poplatek nebo přirážku k poplatkům ani na základě výzvy provozovatele ze zákona, ve které bude stanovena přiměřená lhůta k úhradě, je provozovatel vysílání ze zákona oprávněn domáhat se svého práva u soudu včetně zaplacení úroku z prodlení určeného předpisy práva občanského,“ uvádí Úřad v popisu tohoto případu.

Co se stalo? Vlastně nic

Podle Zprávy ministerstvo vnitra namítalo, že není oprávněno vykládat zákon č. 348/2005  o televizních a rozhlasových poplatcích. „Nesporně však má povinnost posoudit existenci zákonného důvodu pro přístup ČRo a ČT do ROB, tj. zda je zákonem takový přístup ČRo a ČT do ROB dán, k jakému účelu a v jakém rozsahu. Citovaná právní úprava (zákon č. 348/2005 Sb.) neumožňuje ČRo a ČT přístup k osobním údajům v ROB. Kontrolou nebyl zjištěn  – a v průběhu kontroly nebyl ani tvrzen – zákonný důvod pro přístup ČRo a ČT k osobním údajům v ROB,“ uvádí se ve Zprávě.

Uvedenému hodnocení také odpovídá provedené opatření Ministerstva vnitra k ukončení přístupu ČRo a ČT do ROB a navrhovaná novela zákona č. 348/2005 Sb., obsahující zákonný důvod pro přístup ČRo a ČT do ROB. Následně po skončení kontroly bylo zahájeno správní řízení o uložení pokuty,“ uzavírá podrobný popis nezákonného přístupu veřejnoprávní televize a rozhlasu do registru obyvatel.

Závěr příběhu ilustruje, jak snadná řešení má stát k dispozici a jak nicotný význam pro představitele státu může představovat zákon. Jedná vrchnost nezákonně, protože zákonodárce nevydal oprávnění přistupovat k centrálnímu registru obyvatel? Zákon se změní, bez zájmu kohokoli, aniž by kdokoli přemýšlel o jeho obsahu, významu i důvodech, proč tak původně zákonodárce neučinil.

Zákon 348/2005 o rozhlasových a televizních poplatcích platný od 1. ledna 2016

 11a

Využívání údajů z informačních systémů

(1) Provozovatel vysílání ze zákona využívá pro účely vedení evidence poplatníků rozhlasového nebo televizního poplatku podle § 8 a pro účely vymáhání dlužných poplatků a přirážky k poplatkům podle § 10 ze základního registru obyvatel tyto referenční údaje:

  1. a) příjmení,
  2. b) jméno, popřípadě jména,
  3. c) adresa místa pobytu, popřípadě adresa, na kterou mají být doručovány písemnosti podle zvláštních právních předpisů,
  4. d) datum, místo a okres narození; u subjektu údajů, který se narodil v cizině, datum, místo a stát, kde se narodil,
  5. e) datum, místo a okres úmrtí; jde-li o úmrtí subjektu údajů mimo území České republiky, datum úmrtí, místo a stát, na jehož území k úmrtí došlo; je-li vydáno rozhodnutí soudu o prohlášení za mrtvého, den, který je v rozhodnutí uveden jako den smrti nebo den, který subjekt údajů prohlášený za mrtvého nepřežil, a datum nabytí právní moci tohoto rozhodnutí,
  6. f) státní občanství, popřípadě více státních občanství,
  7. g) záznam o zřízení datové schránky a identifikátor datové schránky, je-li tato datová schránka zpřístupněna.

(2) Provozovatel vysílání ze zákona využívá pro účely vedení evidence poplatníků rozhlasového nebo televizního poplatku podle § 8 a pro účely vymáhání dlužných poplatků a přirážky k poplatkům podle § 10 ze základního registru právnických osob, podnikajících fyzických osob a orgánů veřejné moci všechny referenční údaje, s výjimkou agendového identifikátoru fyzické osoby pro agendu registru osob.

Irena Válová

Text vyšel na serveru Česká justice, www.ceska-justice.cz