Dostavba dálnice D4 jde do finále, dvaatřicetikilometrový úsek mezi Příbramí a Pískem je hotový z 85 procent. Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) se pro veřejnost otevře před Vánoci. Jde o první projekt v oblasti dopravní infrastruktury realizovaný formou PPP. Stavba, za kterou stojí sdružení Via Salis, složené z francouzských firem VINCI Highways a Meridiam, podle ministra Kupky výrazně urychlí spojení středních a jižních Čech.
„Znamená vzpruhu pro financování staveb formou PPP a pro zapojení soukromého kapitálu. Do budoucna bude tuto formu Česká republika potřebovat,“ uvedl na svém facebookovém profilu Kupka. Spolu s premiérem Petrem Fialou (ODS), francouzským velvyslancem Stephanem Crouzatem, generálním ředitelem Via Salis Christianem Biegertem a generálním ředitelem VINCI Construction Martinem Borovkou v pondělí 10. června zúčastnili na stavbě kontrolního dne.
Zkušenosti s dostavbou dálnice D4 podle premiéra Fialy ukázaly, že tento model spolupráce státu a soukromého sektoru jako jeden z nástrojů k zajištění výstavby dopravní infrastruktury funguje. „V příštích deseti letech potřebujeme investovat do rozvoje dopravní infrastruktury jednotky bilionů korun. K zajištění těchto prostředků proto počítáme rovněž s větším zapojením soukromého kapitálu do dalších projektů na dálnicích i železnicích,“ uvedl Petr Fiala.
Dostavba dálnice D4 je podle něj výborný příklad například pro další podobné projekty jako dálnice D35 nebo trať z Prahy na Letiště Václava Havla. Modernizace dopravní infrastruktury je podle premiéra klíčová pro restart Česka.
Odpočívky i operační centrum
Dostavba D4 začala v červnu 2021. Investice zahrnuje projektování, financování a stavbu dálnice z Příbrami do Písku a modernizaci a údržbu dalších 16 kilometrů již zprovozněných navazujících úseků. Po dostavbě bude sdružení Via Salis dálnici a navazující části provozovat a udržovat 25 let, stát by mu měl za to zaplatit 17,8 miliardy.
Ministerstvo dopravy informovalo, že jedním ze stavebně nejkomplikovanějších úseků na D4 je takzvaný milínský zářez. „V průběhu loňského roku zde bylo třeba odtěžit 43 tisíc metrů krychlových velkého skalního masivu, aby byl vytvořen dostatečný prostor pro těleso dálnice,“ uvedlo ministerstvo. Na vrcholu zářezu navíc podle resortu vznikl ekodukt pro migraci divoké zvěře.
Jako významné úřad zmínil také práce na odpočívkách Krsice, kde má vzniknout 246 parkovacích míst, stavbu operačního centra, z nějž má být monitorován a řízen provoz na dálnici D4 monitorován, anebo dokončování mostních konstrukcí.
Na hlavní trase se podle resortu dopravy postupně pokládají všechny vozovkové vrstvy, s výjimkou finální obrusné vrstvy, která přijde na řadu až v letních měsících, aby nebyla poškozena stavební technikou. Dochází i k odvodnění komunikace a instalaci středových a krajních svodidel. „Nasazení lidí i techniky na D4 je mimořádné. V současnosti na dálnici pracuje přes 1100 lidí a 500 strojů a tyto počty budou kulminovat v letních měsících,“ uvedl generální ředitel Skupiny VINCI Construction Martin Borovka.
Otazník nad výhodností
Koncem loňského roku v souvislosti s dostavbou D4 upozornili kontroloři Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) na to, že výstavba dálnice D4 formou partnerství veřejného a soukromého sektoru možná pro stát nebude tak výhodná, jak se předpokládá.
Ministerstvo dopravy podle informací úřadu nedodalo dostatečné podklady o výdajích na provoz, obnovu a údržbu českých dálnic a výhodnost projektu byla nakonec stanovena na základě převážně zahraničních zkušeností. Ministerstvo dopravy tehdy zareagovalo, že výpočet proběhl korektně.
(teč)