INZERCE

Dálnice D4. Ilustrační snímek. Foto: Ředitelství silnic a dálnic

NKÚ upozornil: Výstavba dálnice D4 formou projektu PPP možná pro stát nebude tak výhodná, jak předpokládá

Kontroloři Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) upozornili na to, že výstavba dálnice D4 formou partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP) možná pro stát nebude tak výhodná, jak se předpokládá. Ministerstvo dopravy podle informací úřadu nedodalo dostatečné podklady o výdajích na provoz, obnovu a údržbu českých dálnic a výhodnost projektu byla nakonec stanovena na základě převážně zahraničních zkušeností.

„Ačkoliv v roce 2020, tedy v době vyhodnocování výhodnosti projektu PPP, provozovalo a udržovalo ministerstvo dopravy, respektive Ředitelství silnic a dálnic, 1 276 kilometrů dálnic, nebylo schopno stanovit výdaje na provoz, obnovu a údržbu těchto komunikací. Tyto údaje jsou ale pro stanovení výhodnosti projektu PPP nezbytné,“ upozornil Nejvyšší kontrolní úřad. Výdaje podle úřadu nakonec podle kontrolorů odhadl poradce projektu, ale převážně na základě svých zkušeností ze zahraničí. Došel k závěru, že projekt PPP dálnice D4 je oproti realizaci klasickým způsobem o 25 procent výhodnější.

Na kvalitě vstupních údajů přitom podle Nejvyššího kontrolního úřadu závisí celý výpočet. „I menší změna ve vstupních údajích má na výhodnost projektu významný vliv,“ uvedl úřad. Ministerstvo dopravy na výtky úřadu argumentovalo tím, že v dané době byly k dispozici pro porovnání pouze zahraniční zkušenosti – a v rámci ekonomických hodnocení modelované výdaje na budoucí dlouhodobou údržbu.

Ministerstvo se závěry NKÚ nesouhlasí

U projektů PPP výstavbu dálnice, provoz a údržbu zajišťuje a financuje soukromá firma. Stát jí vyplácí po určitou dobu smluvní odměnu, takzvanou platbu za dostupnost. Klasický způsob výstavby znamená, že Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vypíše zadávací řízení na stavební práce a zajišťuje tak nejen výstavbu, ale poté i provoz, obnovu a údržbu dálnice. Stát tedy hradí všechny náklady.

V rámci procesu transformace ŘSD na státní podnik a na základě zkušenosti s PPP projektem u dálnice D4 se ministerstvo dopravy podle svého vyjádření zaměřilo na vyčíslení průměrných jednotkových ročních nákladů na provoz, obnovu a údržbu jednoho pásokilometru dálnic a silnic I. třídy.

U projektů PPP výstavbu dálnice, provoz a údržbu zajišťuje a financuje soukromá firma. Foto: Ředitelství silnic a dálnic

„Na základě stanovení ceny za takzvaný pásokilometr, podle které se bude nově naše platba za dostupnost pro Ředitelství silnic a dálnic vypočítávat, lze jednoznačně konstatovat, že výpočet proběhl korektně i v případě projektu PPP na D4. Cena za dostupnost pásokilometru zde bude sice zhruba o 10 procent vyšší, tento rozdíl je ovšem vyvážen požadavkem na nadstandardní kvalitu po celých 25 let provozu, včetně přenosu většiny rizik výstavby, provozu a údržby na koncesionáře,“ informovalo ministerstvo dopravy.

„Už nyní lze konstatovat, že mimo jiné díky přenosu rizika inflace během výstavby na koncesionáře, respektive zhotovitele a zasmluvnění financování s fixní úrokovou sazbou na celou dobu trvání projektu za výrazně nižších sazeb, než jaké jsou na trhu dostupné dnes, a to i pro financování státu ve formě dluhopisů, nelze výhodnost modelu financování formou PPP při výstavbě D4 v žádném případě zpochybnit,“ pokračovalo ve vyjádření ministerstvo.

Za služby poradců desítky milionů korun

Dokončení pěti nových úseků dálnice D4 v délce téměř 32 kilometrů, včetně opravy 17 kilometrů čtyř stávajících úseků, je plánováno nejpozději na závěr roku 2024. Stát má zhotoviteli platit za dostupnost podle Nejvyššího kontrolního úřadu následujících 25 let, tedy až do roku 2049. Po uplynutí smluvního vztahu přejdou provoz i údržba do rukou státu. Dálnice mu má být předána v bezvadném stavu.

Nejvyšší kontrolní úřad upozornil i na fakt, že při zohlednění inflace v letech 2020 až 2022 a predikce České národní banky a Evropské centrální banky do roku 2049 bude Poslaneckou sněmovnou schválená platba za dostupnost ve výši 29,5 miliardy korun nedostatečná a k jejímu dosažení dojde před rokem 2049.

Podle výpočtů kontrolorů, kteří inflaci z let 2020–2022 a zmíněné predikce započítali, bude platba státu za dostupnost o 4,2 miliardy korun vyšší a dosáhne výše přibližně 33,7 miliardy korun. V této souvislosti Nejvyšší kontrolní úřad připomíná, že celý závazek projektu PPP představuje pro stát kvazimandatorní výdaj, který bude muset až do roku 2049 financovat.

Za služby poradců ministerstvo dopravy zaplatilo v době přípravy projektu PPP u dálnice D4 podle Nejvyššího kontrolního úřadu 40,4 milionu korun, jde o sumu do doby ukončení kontroly.

Poradenské služby se týkaly zejména nastavení podmínek a smluvní dokumentace projektu, posouzení jeho výhodnosti nebo výběru koncesionáře. Ředitelství silnic a dálnic vynaložilo za přípravu dokumentací pro zajištění územního a stavebního řízení včetně majetkoprávního vypořádání 364,2 milionu korun. „U těchto peněžních prostředků NKÚ nezjistil jejich nehospodárné, neúčelné a neefektivní vynaložení,“ informoval úřad.

(teč)