Tuzemskému průmyslu se dařilo i v únoru a opět především díky výborným výsledkům automobilek.
Výroba celého odvětví se meziročně zvýšila o 5,6 %, po očištění o vliv rozdílného počtu pracovních dnů o 1,4 %. Je to na první pohled méně, než jsme byli zvyklí, ale s ohledem na vysoké srovnávací základy z loňského roku rozhodně nejde o nepříznivý signál.
Dvouciferné tempo výroby aut svědčí o tom, že se výrobcům osobních aut daří na rostoucím evropském trhu, který se pozvolna přibližuje k historickým rekordům. Napomáhá mu jednak obnova firemních flotil a současně i zvýšený zájem domácností o nákup nových vozů. A jak naznačují aktuální průzkumy mezi spotřebiteli v zemích EU, zájem o nová auta rozhodně v letošním roce nepolevuje.
Velmi slušná čísla přicházejí i z dalších průmyslových oborů jako je výroba kovových výrobků a jako již tradičně i elektrických zařízení. Naproti tomu propad pokračoval v energetice a v chemickém průmyslu, které se doposud nedokázaly vypořádat s mimořádnými odstávkami technické povahy.
Jestliže tempa výroby je možné považovat za příznivá, ostražitost vyvolávají nové zakázky, které tentokrát vzrostly pouze o půl procenta, zvláště v důsledku slabšího domácího zájmu. Na vině je především – nikoliv překvapivý – útlum poptávky po produkci výrobců kovů a chemie. Se zvolněním dynamiky nových zakázek však pro letošní rok počítáme, protože udržet tak silné tempo, jaké jsme viděli v loňském roce, je s ohledem na rozsah oživení evropské ekonomiky přece jen nereálné.
Minimálně v případě automobilek lze u zakázek rozhodně vyjádřit spokojenost. Nové zakázky tak naznačují, že automobilový průmysl má rozhodně nakročeno k dosažení nových rekordních výsledků.
Příznivý trend průmyslu jako našeho největšího odvětví a zároveň i nejvýznamnějšího zaměstnavatele se odráží i ve zvýšeném zájmu o nové zaměstnance. Tentokrát se odrazil i ve vývoji odměňování zaměstnanců, avšak otázkou je, zda není více než pětiprocentní nárůstu mezd spíše výjimkou než novým pravidlem.