INZERCE

Nizozemský LNG terminál v Eemshavenu těsně před spuštěním, 8. září 2022. Foto: David Tramba

Místo osmi lodí připlulo jen pět. ČEZ loni z nizozemského terminálu získal méně plynu

ČEZ během posledních čtyř měsíců roku 2022 nakoupil prostřednictvím terminálu v nizozemském Eemshavenu méně plynu, než původně plánoval. Zarezervoval si osm slotů pro příjezd lodí s nákladem zkapalněného zemního plynu (LNG), ale nakonec převzal náklad jen z pěti lodí. Nakoupený plyn pocházel hlavně ze Spojených států.

Podle vyjádření mluvčího ČEZ Romana Gazdíka lze za menším objemem nakoupeného plynu obchodní i technické důvody. Během podzimu bylo převážně teplé počastí a evropské zásobníky byly skoro plné. Český trh byl z převážné části dál zásobován z Německa zemním plynem pocházejícím z Norska a z LNG terminálů v západní Evropě. I vzhledem k úsporám ve spotřebě byl o další plyn na trhu omezený zájem.

Co se týká technických důvodů, poměrně nový LNG terminál v Eemshavenu zatím nefunguje na plný výkon. Teprve teď probíhá připojování na blízkou teplárnu, která usnadní zplyňování dovezeného LNG v zimním období. Od jara do podzimu si terminál vystačí s ohřevem za pomoci mořské vody.

Zajímavostí i z českého pohledu může být, že vlastník terminálu – společnost Gasunie – chce v novém roce prověřit, zda by mohla kapacitu terminálu ještě navýšit. A to díky technické optimalizaci provozu terminálu. ČEZ si prozatím v Nizozemsku zarezervoval kapacitu 3,1 miliardy m3 plynu za rok, což vystačí na pokrytí jedné třetiny roční spotřeby plynu v České republice. Po navýšení kapacity LNG terminálu by to mohlo být ještě více.

LNG terminál Eemshaven se skládá ze dvou speciálních lodí. Exmar (červená loď) slouží k regasifikaci plynu, Golar Igloo (černo-bílá vzadu) k uložení kapalného plynu. Druhá černo-bílá loď přivezla LNG pro vyzkoušení terminálu a vytvoření prvotní zásoby plynu. Foto: David Tramba

Většinu loni nakoupeného plynu ČEZ dopravil přes německou soustavu do České republiky, kde jsme ji použil zejména k doplnění zásobníků a na dodávky zákazníkům. Část objemu nabídl dalším dodavatelům působícím na české trhu. Plyn, o který nebyl v Česku zájem, ČEZ prodal dalším zájemcům. „Ale je možné, že i tento zbylý plyn nakonec doputoval do Česka, protože mezi kupujícími byli německé společnosti, které většinu plynu do Česka dodávají,“ doplnil Roman Gazdík.

V posledních měsících se hodně hovoří o rostoucích dodávkách LNG původem z Ruska, které na trhy zemí EU míří buď přímo, nebo pod falešnou vlajkou. ČEZ uvádí, že původ plynu hlídá a že od Rusů nenakupuje. „Cílem pořízení naší kapacity v terminálu v Eemshavenu bylo právě posílení naší energetické nezávislosti na Rusku. Kupovat ruský plyn by tak nedávalo žádný smysl,“ uvedl Roman Gazdík.

Slavnostní zahájení provozu nového LNG terminálu v nizozemském Eemshavenu se odehrálo loni v září za účasti předsedy vlády Petra Fialy. Z českého pohledu se jedná o vítanou diverzifikaci dodávek; dosud jsme byli závislí na tom, co dokázali do Česka dodat němečtí velkoobchodníci – Uniper, RWE a další.

Investorem terminálu, který vznikl za pouhých šest měsíců od schválení záměru, byla nizozemská společnost Gasunie. Kapacitu terminálu v rozsahu 8 miliard m3 ročně si rozdělily společnosti ČEZ, Shell a Engie.

David Tramba